چهارشنبه 21 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

شورای نگهبان صلاحیت ۵ نامزد خبرگان را که قبلا تایید کرده بود، رد کرد

160210153558_h_512x288_._nocredit.jpg
بی بی سی - صلاحیت پنج نفر از داوطلبان نامزدهای مجلس خبرگان رهبری که پیش از این تایید شده بود در بررسی مجدد شورای نگهبان رد شده است.

خبرگزاری ایلنا می گوید این افراد اکبر خادم الذاکرین، محمد واعظ موسوی، محمدحسن حائری شیرازی، علی محمدی خراسانی و حسن مفرح‌زاده‌‌ابوزیدآبادی هستند که در مراحل قبلی تایید صلاحیت شده بودند اما نامشان در فهرست نهایی نامزدها که امروز منتشر شده وجود ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اظهارات کم سابقه سخنگوی شورای نگهبان درباره ابهام در شیوه بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی خبرگان
نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان و از اعضای حقوقدان این شورا گفته است که هیچ اطلاعی از کم و کیف بررسی صلاحیت‎های خبرگان ندارد.

آقای ابراهیمیان به خبرگزاری ایرنا گفته است: بنابر یک تلقی علمی که به نظر این جانب موافق با اصل ۹۹ قانون اساسی، تفسیر آن و قانون و آیین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان است، همانگونه که در انتخابات مجلس شورای اسلامی و تصمیمات هیات اجرایی نظارت استصوابی دارند، در انتخابات خبرگان نیز باید بر تصمیمات ۶ فقیه که جایگاهشان هیات اجرایی انتخابات مجلس خبرگان است، نظارت استصوابی داشته باشد.

بر اساس گفته های آقای ابراهیمیان نظارت استصوابی برای بررسی صلاحیت نامزدهای خبرگان همچون بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس اعمال نمی شود و نه تنها حقوقدان های شورا در بررسی صلاحیت خبرگان دخالت داده نمی شوند بلکه همه شش نفر از فقهای شورا هم درگیر این موضوع نشده اند.

آقای ابراهیمیان گفته "در قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم این موضوع تصریح شده اما در عمل زمینه این نظارت توسط دبیر محترم شورای نگهبان هنوز فراهم نشده است. منتظرم تا زمینه این نظارت فراهم شود تا پس از اطلاع از فرایند و چگونگی احراز صلاحیت ها، اظهار نظر کنم."

سخنگوی شورای نگهبان گفته "علتی که تاکنون درباره انتخابات مجلس خبرگان اظهار نظر نکردم این است که هنوز این نظارت استصوابی توسط دبیر محترم شورا فراهم نشده است و اگر ان شاء الله در آینده ایشان زمینه طرح موضوع و بررسی شیوه احراز صلاحیت ها را در جمع ۱۲ نفره مشخص کردند، من هم اطلاعات به میزانی که بدانم در اختیار رسانه ها قرار خواهم داد."

آقای ابراهیمیان گفته "به عنوان عضو شورای نگهبان هیچ اطلاعی از کم و کیف مساله بررسی صلاحیت های خبرگان رهبری ندارم."
سخنگوی شورای نگهبان گفته "تصور می کنم التزام عملی من در مورد نظارت استصوابی در تمام انتخابات من جمله انتخابات خبرگان بیشتر از سایرین است. گرچه این نظارت باید دارای آیین ویژه ای باشد که فرصت دفاع برای داوطلبان در آن به نحو کافی طراحی شده باشد و اجرای آن اقناع عمومی را نیز به دنبال داشته باشد."

او درباره بررسی ۱۴۷ داوطلبی که در شورای نگهبان رد صلاحیت شده اند، گفته است "با توجه به محدودیت زمانی که برای بررسی اعتراض ها در اختیار داریم لازم است اولا دلایل رد صلاحیت این تعداد از داوطلبان مجلس شورای اسلامی توسط معاونت انتخابات شورای نگهبان به آن ها اعلام شود، ثانیا می بایست فرصت استماع نظرات و اخذ دفاعیات آن ها فراهم شود تا بتوانیم تصمیم گیری کنیم اما هنوز دبیر محترم شورای نگهبان در این باره جلسه ای تشکیل نداده اند."

سخنگوی شورای نگهبان گفته "حتی گذشت یک روز هم می تواند فرصت دفاع داوطلبان را از آنها سلب کند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016