چهارشنبه 12 اسفند 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

داستان "مسئول نفوذ سیا در ایران" که محسن رضایی می‌گوید چیست؟


تصویری از سفر آقای گودمن به ایران که در رسانه‌ها منتشر شد

بی بی سی - محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران گفته است یکی از عوامل سازمان سیا که مسئول نفوذ در ایران شده در خرداد ماه به تهران آمده و در آینده "اسناد زیادی را در باره وی افشا خواهیم کرد."

آقای رضایی نامی از این فرد نبرده، اما گفته: "او از تمام دانشگاه‌ها بازدید کرده است. ایشان اولین کسی است که در فضای باز شوروی به آنجا رفت و بعد از برجام نیز به ایران آمده است."

بیست و هشتم خرداد امسال موسسه آموزش بین‌المللی خبر داد که این موسسه سرپرستی گروهی از "نمایندگان ارشد آموزش عالی آمریکا" را در سفری به ایران بر عهده داشته است.

این سفر یک هفته پیش از انتشار این بیانیه انجام شده و زمینه آن "گسترش گفتگوهای آموزشی و علمی" و افزایش "همکاری‌های دانشگاهی" دو کشور عنوان شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سرپرست گروه دکتر آلن گودمن، رئیس مؤسسه آموزش بین‌المللی (IIE) بود که همراه دو نفر دیگر از اعضای این موسسه و ۵ نفر از ۵ دانشگاه آمریکا به ایران سفر کرد.

این گروه از ۱۱ دانشگاه و ۲ مؤسسه تحقیقاتی ایران در تهران، اصفهان و شیراز دیدن کردند.

پس از انتشار این بیانیه، رسانه‌های ایران، بخصوص رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان منتقد دولت، به این سفر اعلام نشده اعتراض کردند.

خبرگزاری صدا و سیما نوشت که این سفر در "سکوت خبری" انجام شده و روابط عمومی وزارت علوم هم در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

اما حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم ایران در امور بین الملل به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفته بود: "هر هفته تعدادی از این سفرها به ایران انجام می‌شود که برای گسترش ارتباطات دانشگاهی دو کشور است."

"هیئت آمریکایی با وزیر علوم دیداری نداشته چون در سطح وزیر نبوده است، اما با روسای دانشگاه‌ها دیدار کرده است."

مشرق نیوز آبان ماه امسال در گزارشی یه این سفر پرداخت و مدعی شد که پیش از این سفر، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و اصفهان در یک کارگاه آموزشی یک روزه که ۲۳ اردیبهشت در نیویورک برگزار شده با آلن گودمن دیدار کرده‌اند.

درست یک ماه پیش، زهره طبیب‌زاده نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار تسنیم، در اعتراض به سفر فائزه هاشمی رفسنجانی به آمریکا گفت: "سرویس‌های خارجی در شرایط پسابرجام به دنبال نفوذ به داخل کشور هستند به همین دلیل ما شاهد رفت و آمد و ارتباطات مختلف بین چهره‌های مسئله‌دار سیاسی هستیم که نمونه این موضوع حضور آلن گودمن معاون اسبق سازمان سیا در ایران بود."

"این فرد به چهار دانشگاه و پژوهشکده بزرگ تهران مراجعه کرد و محمل این سفر آشنایی با دانشجویان و نخبگان علمی بود."

"آمریکایی‌ها سعی دارند در پوشش خبرنگار، تاجر و یا فرد خود فروخته به ایران سفر کنند و از این طریق به مقاصد شوم خود از جمله جاسوسی دست پیدا کنند."

آلن گودمن کیست؟

دکتر گودمن رئیس و مدیر عامل موسسه آموزش بین‌المللی است. این موسسه در سال ۱۹۱۹ تاسیس شده و موسسه‌ای "مستقل، خصوصی و غیر انتفاعی" تعریف شده است.


آلن گودمن

این موسسه خود را یکی از موسسات پیشروی دنیا در "مبادلات انسانی و فکری" اعلام کرده که هدفش اجرای برنامه‌هایی برای "پیشرفت آموزش دانشجویان و متخصصان در تمام زمینه‌ها" است.

این موسسه همچنین "تحقیقات برای سیاستگذاری، تأمین منابع برای تبادل فرصت و کمک به دانشگاهیان در معرض خطر" در نقاط مختلف دنیا را از جمله فعالیت‌های خود دانسته است.

موسسه آموزش بین‌المللی در ۱۹ کشور دنیا دفتر دارد و ۱۴۰۰ موسسه آموزشی از سراسر دنیا عضو آن هستند.

آقای گودمن پیش از این استاد و رئیس دانشکده خدمات خارجی دانشگاه جورج واشنگتن بوده و چندین کتاب در زمینه روابط بین الملل نوشته است.

او هماهنگ کننده جلسات و تنظیم کننده گزارش‌های رییس سازمان سیا و همچنین دستیار ویژه مدیر مرکز ملی ارزیابی‌های امور خارجه، یکی از دفاتر تحقیقاتی سیا، در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر بوده است.

تحلیل‌گران مرکز ملی ارزیابی‌های امور خارجه، اطلاعات را در موضوعات مختلف گردآوری و سامان‌دهی می‌کنند تا تصمیم‌گیرندگان بر اساس آن بتوانند بهتر سیاست‌گذاری کرده و تصمیم بگیرند.

آقای گودمن نخستین پروفسور آمریکایی است که در کالج روابط خارجی پکن سخنرانی کرده و اولین برنامه مبادلات دانشگاهی بین فرهنگستان دیپلماتیک مسکو و انجمن دانشکده‌های تخصصی روابط بین الملل آمریکا را اجرا کرده است.

او همچنین مشاور بنیاد فورد، بنیاد وودرو ویلسون، آژانس اطلاع‌رسانی آمریکا و شرکت آی‌بی‌ام بوده است.

آقای گودکن پس از سفر به ایران در بیانیه‌ای نوشته بود: "دیپلماسی آموزشی خط مقدم گشودن باب گفتگو بین دو کشور است که اغلب پیش از آنکه روابط دیپلماتیک کامل برقرار شود آغاز می‌شود، اتفاقی که در مورد چین و ویتنام افتاد. موسسه آموزش بین‌المللی در سال‌های اخیر یکی از پیشروان چنین تلاش‌هایی بوده، ابتدا در میانمار، کوبا و حالا ایران."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016