سه شنبه 18 اسفند 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
1 فروردین» لزوم مين‌روبی از مرز ايران و عراق، ترانه جوانبخت
پرخواننده ترین ها

حکم‌های اعدام را متوقف کنیم، ترانه جوانبخت


www.javanbakht.net

برای ایرانیان واژه‌ اعدام بسیار بیشتر از مردم دیگر کشور‌ها ملموس است. هفته‌ای نیست که در اینترنت خبر اعدام افرادی از مردم کشورمان منتشر نشود.
علت چیست که مردم ما که خودشان را نمونه‌ترین و بهترین مردم دنیا می‌دانند تا این حد نسبت به زندگی همدیگر بیرحم شده‌اند؟ آیا مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در ایران قتل هم‌نوعانمان را توجیه می‌کند؟ مسلما خیر. وظیفه مردم ما برای جلوگیری از صدور حکم‌های اعدام، بیشتر از مردم دیگر کشورها است چون مردم ما در ایران ادعای دین‌دار بودن دارند و آن‌هایی هم که خداناباورند در کشوری مذهبی زندگی می‌کنند. بنابراین اگر در مقابل صدور این حکم‌های اعدام سکوت کنند در این قتل‌ها شریک هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هیچ بشری حق کشتن دیگری را ندارد. شگفت‌آور است که ما افراد بشر بعد از میلیون‌ها سال تولید مثل و پیشرفت علم هنوز سرمان را مثل کبک در برف فروکرده‌ایم و به قتل یکدیگر مشغولیم. آن عده از ما که خداناباوریم حکم اعدام هم‌نوعانمان را صادر می‌کنیم و آن دسته که خداباوریم به عبادت‌هایمان دل‌ خوش کرده‌ایم غافل از این که اگر در برابر حکم اعدام و درواقع قتل یکدیگر سکوت کنیم هیچ یک از عبادت‌های ما مورد قبول آن قدرتی که به همه ما جان داده است قرار نخواهد گرفت. آن دسته از ما که به عبادت خدا مشغولیم اما در برابر این اعدام‌ها سکوت کرده‌ایم درواقع خودمان را فریب می‌دهیم زیرا او که به ما جان داده در جهان دیگر به دلیل سکوتمان و درواقع شریک شدنمان در این قتل‌ها از ما بازخواست خواهد کرد.

ای مردم ایران،
اگر بابک زنجانی و امثال او رانت‌خواری کرده‌اند و پول نفت و در‌واقع حق هر کدام از شما را به جیب زده‌اند حقشان مرگ نیست. قصد دفاع از کار این افراد را ندارم بلکه هدفم در این مقاله صرفاً تأیید این نکته است که حکم این افراد متناسب با کار خلافی که کرده‌اند نیست. اگر بابک زنجانی یک فرانسوی یا کانادایی بود هرگز قاضیان دادگاه‌ها در فرانسه یا کانادا حکم اعدام برایش صادر نمی‌کردند.

آیا ذره‌ای از پول‌هایی که از افرادی مثل بابک زنجانی که به دلیل پول‌شویی به حکم اعدام محکوم شده بودند- از جمله فاضل خداداد و مه‌آفرید خسروی - قبلاً گرفتند به بچه‌هایی که به دلیل فقر از درس و مدرسه محروم هستند و در کوچه‌ها و خیابان‌های ایران به دستفروشی مشغول‌اند رسیده است؟ آیا کارتن‌‌خواب‌های اطراف شهرهای ایران با این پول‌ها صاحب مسکن شده‌اند یا همچنان در فقر هستند؟ آیا با گرفتن پول‌های این افراد و پرکردن جیب‌های خودشان از تعداد معتادان و فقیران در ایران کم کردند؟ البته که نه. فقر و اعتیاد هر روز بیشتر و بیشتر هم‌وطنانمان را بدبخت و بدبخت‌تر کرده است.
علم، فلسفه، ادبیات و هنر ذره‌ای ارزش ندارد اگر کسانی که به فعالیت در این حوزه‌ها مشغول هستند در برابر این حکم‌های اعدام سکوت کنند.

وظیفه همه ایرانیان: استادان و محققان، فیلسوفان، نویسندگان، هنرمندان - دانشگاهیان و غیر دانشگاهیان - در ایران و دیگر کشورهای جهان است که جلوی اجرای حکم اعدام بابک زنجانی و دیگر محکومان به اعدام را در ایران بگیرند.

هر کسی که به این حکم‌های اعدام اعتراض نکند و برای جلوگیری از اعدام بابک زنجانی و دیگر محکومان به اعدام در ایران اقدامی نکند در قتل این افراد شریک است.

ما باید به حدی از زندگی مسالمت‌آمیز برسیم که به جای آنکه جلوی اعدام شدن افراد را در ایران بگیریم جلوی حکم اعدام صادر کردن‌ها را در ایران و دیگر کشورها بگیریم.

رحم نشانه شرافت است. بیابید با رحم نسبت به همدیگر زندگی کنیم و دنیای بهتری برای نسل‌های بعد از خودمان بسازیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016