دوشنبه 2 فروردین 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اوباما با رائول کاسترو دیدار کرد

فرارو- باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در دومین روز از سفر تاریخی خود به کوبا با رائول کاسترو، رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد.

رهبران دو کشور در لحظه‌ای حساس که از مدت‌ها پیش همه انتظار آن را داشتند، در کاخ انقلاب در هاوانا با یکدیگر دست دادند و رو به دوربین‌های خبرنگاران لبخند زدند.

پیشتر اوباما با نهادن حلقه گلی بر مجسمه یادبود خوزه مارتی، قهرمان ملی و رهبر جنبش استقلال کوبا به او ادای احترام کرد. سرود ملی کوبا و آمریکا در این مراسم نواخته شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او خطاب به خبرنگاران گفت که "تحولات رخ می‌دهد و پرزیدنت کاسترو" این موضوع را درک می‌کند.

سفر اوباما به کوبا دیروز یکشنبه ۲۰ مارس آغاز شد.

رؤسای جمهوری آمریکا و کوبا ضمن خوش و بش و احوالپرسی، سخنان کوتاهی نیز رد و بدل کردند که خبرنگاران موفق به ضبط آن نشدند.

قرار است اوباما و کاسترو در مورد روابط تجاری و اصلاحات سیاسی گفت و گو کنند. همچنین قرار است روسای جمهور دو کشور پس از این ملاقات بیانیه ای صادر کنند همانطور که در ماه آوریل ۲۰۱۵ میلادی در اجلاس سران قاره آمریکا در پاناما و سپتامبر گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک چنین کرده بودند.

این دو قبلا یک بار در ۲۰۱۳ و در مراسم تشییع جنازه نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی و یک بار دیگر هم سال گذشته در پاناما ملاقات کرده بودند.

اما این اولین سفر یک رئیس جمهور آمریکا به هاوانا، از زمان سفر ۸۸ سال پیش کلوین کولیج است که در دهه ۱۹۲۰ رئیس جمهور آمریکا بود.

روابط دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا وکوبا ازسال ۱۹۶۱ (۱۳۴۰) متوقف شد. مناسبات دو کشور پس ازبه ثمر رسیدن انقلاب کوبا درسال ۱۹۵۹ میلادی (۱۳۳۸) و روی کار آمدن دولت کمونیستی به رهبری «فیدل کاسترو»، وخیم شد.

سران دو کشور در دسامبر سال ۲۰۱۴ (آذر ۹۳) درباره از سرگیری روابط به توافق رسیدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016