جمعه 6 فروردین 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
19 اسفند» نظر شهرام جزایری درباره اعدام بابک زنجانی
16 اسفند» بابک زنجانی به اعدام محکوم شد
پرخواننده ترین ها

آیا بازداشت ضراب جان بابک زنجانی را نجات می‌دهد؟

zanjani-zarrabe44.jpg
رادیو زمانه - رضا ضراب تاجر ایرانی که سال گذشته در ترکیه برای مدت کوتاهی بازداشت و آزاد شد، این بار به اتهام همکاری با دولت جمهوری اسلامی ایران برای دور زدن تحریم‌ها در آمریکا دستگیر شد. آیا بازداشت او می‌تواند سرنوشت بابک زنجانی را تغییر دهد؟

بازداشت رضا ضراب در ایالت فلوریدا آمریکا بار دیگر او را به یکی از خبرسازان تبدیل کرده است. تاجر جوان ایرانی که تابعیت جمهوری آذربایجان و ترکیه را هم دارد، سال ۱۳۹۲ و پیش از انتخابات پارلمانی در ترکیه دستگیر شد.

همزمان با بازداشت او در ترکیه برخی از رسانه‌های داخلی ایران و ترکیه از رابطه رضا ضراب و بابک زنجانی خبر دادند و مدعی شدند که ضراب بخشی از معامله‌های غیرقانونی بابک زنجانی را امکان‌پذیر کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هرچقدر که رضا ضراب حمایت دولت اردوغان را داشت، زنجانی از سوی دولت حسن روحانی در ایران برای باز گرداندن درآمدهای نفتی ایران زیر فشار قرار گرفت و به عنوان یکی از کاسبکاران دوره تحریم معرفی شد.

او که بر پایه گفته‌های خودش با رسانه‌های داخلی ایران و دفاعیاتش در دادگاه، برای کمک به دولت ایران در دور زدن تحریم‌ها به این بازی پیوسته، حالا متحدان پیشین‌اش را نیز در مقام دادخواه می‌بیند و در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده است. اگر چه صدور حکم اعدام برای او با مخالفت تلویحی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت یازدهم روبرو شده، اما ممکن است که حکم اعدام او همانند مه‌آفرید خسروی تائید و اجرا شود.
بازداشت ضراب و امید زنجانی

بازداشت ضراب در آمریکا اگر برای او اتفاق ناخوشایندی است و دست دولت اردوغان را برای کمک به او بسته، می‌تواند برای بابک زنجانی خبر خوبی باشد.

بابک زنجانی تا آخرین جلسه دادگاه هم از افشای نام مقام‌های دستور دهنده در پروژه دور زدن تحریم‌ها خودداری کرده و تنها گفته است هر چه که انجام داده برای کمک به مردم و دولت ایران بوده است. حال او می‌تواند امیدوار باشد که بازداشت شریک قبلی‌اش حداقل برای مدتی اجرای حکم اعدام او را به تأخیر بیندازد و یا در حالتی بهتر مسئولان دستگاه قضایی را به این نتیجه برساند که جانش را با بدهی ۲٫۵ میلیارد دلاری معامله کنند.

اتفاقی که چندان هم غیرممکن نیست و می‌توان نشانه‌های آن را در سخنان رئیس‌جمهوری ایران و سخنگوی دولت دید. وکیل بابک زنجانی هم پس از انتشار خبر بازداشت رضا ضراب به خبرگزاری تسنیم گفته بود که «این بازداشت نشان دهنده خدمات بابک زنجانی و همکارانش به نظام جمهوری اسلامی است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016