چهارشنبه 11 فروردین 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دبیرکل سازمان ملل: برنامه موشکی ایران باعث نگرانی شده است

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل گفته است که برنامه موشکی ایران باعث نگرانی شده، اما هرگونه واکنش بین‌المللی نسبت به این برنامه وابسته به تصمیم قدرت های جهانی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ آقای بان که در نشستی درباره سوریه در ژنو شرکت کرده بود، با اشاره به توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی، گفت: "در پی این توافقنامه، ایران اینک موشک‌های بالستیک پرتاب کرده و واقعیت این است که این اقدام باعث هشدار و نگرانی شده است."

وی افزود: "اما اینکه چه نوع تحریمی، یا چه نوع اقداماتی باید صورت گیرد، به نظر اعضای شورای امنیت بستگی دارد."

روز گذشته، آمریکا، آلمان، بریتانیا و فرانسه در نامه مشترکی به رئیس دوره‌ای شورای امنیت نسبت به آزمایش‌های موشک‌های دوربرد توسط جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کردند و گفتند که این آزمایش‌ها مغایر قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت است. این قطعنامه در ماه ژوئیه سال گذشته و در پی توافق ایران و کشورهای گروه ۱+۵ موسوم به برجام تصویب شد و مبنای تعلیق تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را تشکیل می‌دهد.

این سه کشور، که همراه روسیه و چین در گروه ۱+۵ عضویت داشتند، گفته‌اند که موشک‌هایی که ایران اخیرا آزمایش کرده قابلیت حمل سلاح اتمی را دارد و خواستار "واکنش مناسب" شورای امنیت در این مورد شده‌اند.

مقامات آمریکایی معتقدند هدف از این آزمایش‌ها، تهدید متحدان منطقه‌ای ایالات متحده به ویژه اسرائیل است و می‌تواند باعث تشدید تنش و بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه شود.

دولت آمریکا همچنین نگران آن است که مخالفان برجام در آمریکا با استناد به این آزمایش‌ها، تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهوری به قبول برجام و لغو تحریم‌های تجاری ایران را بی‌اساس قلمداد کنند.

تصویب هرگونه قطعنامه‌ای در شورای امنیت علیه برنامه موشکی ایران مستلزم موافقت روسیه و چین است. این دو کشور عضو دایم شورای امنیت هستند و می‌توانند قطعنامه‌های پیشنهادی شورا را وتو کنند.

بر خلاف آمریکا، روسیه گفته است که آزمایش‌های موشکی ایران را مغایر قطعنامه ۲۲۱۳ نمی‌داند و ایران از تعهدات خود در چارچوب برجام تخطی نکرده است تا مستوجب تجدید تحریم‌های بین‌المللی باشد.

با توجه به موضعگیری روسیه، گفته می‌شود که مقامات آمریکایی امکانات دیگری برای جلب موافقت روسیه در وارد کردن فشار بین‌المللی بر ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند. توافقنامه "ابتکار امنیتی برای جلوگیری از تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی" و توافقنامه "ترتیبات کنترل فناوری موشکی" از جمله این امکانات است.

هدف از "ابتکار امنیتی جلوگیری از گسترش سلاح های کشتار جمعی" که بیش از یکصد کشور جهان از جمله روسیه آن را امضا کرده‌اند، مقابله با قاچاق اینگونه تسلیحات است و بر اساس توافقنامه "ترتیبات کنترل فناوری موشکی" که در دهه ۱۹۸۰ توسط کشورهای غربی تدوین شد و روسیه نیز بعدها به آن پیوست، کشورهای عضو متعهد هستند که از گسترش تولید موشک‌هایی با قدرت حمل کلاهک های سنگین تر از پانصد کیلوگرم در مسافتی بیش از سیصد کیلومتر جلوگیری کنند.

ایران هیچیک از این دو سند را امضا نکرده و مقامات جمهوری اسلامی تاکید دارند که برنامه موشکی آنان با تعهداتی که در چارچوب برجام پذیرفته‌اند مغایرت ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016