شنبه 14 فروردین 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

دستگیری چند ساعته هدیه تهرانی و ۱۶ نفر دیگر، در تجمع دوستداران محیط زیست و حیوانات


هدیه تهرانی، با روسری آبی در میان فعالان محیط زیست

یکی منبع مطلع به کمپین بین الملی حقوق بشر در ایران گفت، هدیه تهرانی، بازیگر سینمای ایران و یکی از فعالان رعایت حقوق حیوانات، به همراه شانزده تن دیگر از فعالان مدنی، در تجمعی که برای گرامی داشت روز طبیعت (۱۳ فروردین) و حمایت از حقوق حیوانات، در پارک لاله تهران برگزار شد، برای ساعاتی دستگیر و بازجویی شدند و قرار است که روز یک شنبه دادگاه آنها برگزار شود.

به گفته این منبع، پس از فرستادن بازداشت شدگان به نیروی انتظامی خیابان وزرا، از آنها خواسته شده کلمه عبور تلفن‌های همراه خود را به مامورین بدهند تا بتوانند به محتوای آن دسترسی داشته باشند. علیرغم مخالفت اولیه همه افراد مجبور شده اند کلمه عبور را بدهند. تلفن های همراه بازداشت شدگان همچنان بعد از آزادی‌شان در ساعت حدود ۹ جمعه شب، در اختیار مامورین نیروی انتظامی بوده و به آنها عودت داده نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


درخواست رمزورود به تلفن‌ همراه به عنوان بخشی از حریم‌خصوصی افراد، بدون درخواست قضایی امکان پذیر نیست ولی مامورین اطلاعاتی و انتظامی، در بسیاری از موارد بعد از بازداشت کردن افراد آنها را تحت فشار می گذارند تا بتوانند به اطلاعات و محتوای تلفن‌های آنها دسترسی پیدا کنند و بازداشت شدگان را با مواردی در خصوص زندگی شخصی‌شان تحت فشار بگذارند.

یکی از حاضران در این تجمع به کمپین گفت علاوه بر هدیه تهرانی ۱۶ نفر دیگر که در این تجمع حضور داشتند نیز دستگیر شدند: ” اول قرار بود تجمع هواداران حقوق حیوانات در جلوی مجلس در میدان بهارستان انجام شود. وقتی به آنجا رسیدیم به خاطر حضور زیاد نیروهای امنیتی مجبور شدیم از آنجا به سمت ضلع جنوبی پارک لاله برویم و تجمع در آنجا شکل گرفت.»

به گفته این شاهد عینی ساعت ۳ بعد از ظهر پلیس و نیروهای لباس شخصی آمدند و افراد را دستگیر و متفرق کردند. منبع یاد شده همچنین توضیح داد: ” در بهارستان، بیشتر از ده ماشین ون و خودروهایی که در آن لباس شخصی ها نشسته بودند و همچنین بیشتر از ده پلیس زن حضور داشتند. ما حدود ۷۰ نفر بودیم که سمت حوض اصلی پارک لاله رفتیم. سبزه ها را چیدیم وسط تا به صورت نمادین گره بزنیم، به امید این که در سال جدید، گره بی توجهی به حقوق حیوانات باز و حقوق آنها رعایت شود. دور حوض جمع شدیم تا عکس بگیریم که لباس شخصی ها آمدند و شروع کردند به ضرب و شتم، یک سری افراد را هم دریک ون بزرگ سفید که هیچ نشانی نداشت، سوار کردند و بردند. و بعد از ساعت ۹ شب آزاد شدند و به من گفتند که یک شنبه قرار است برای آنها دادگاه برگزار شود. ”

هدیه تهرانی، روز دهم فرودین ماه با انتشار فراخوانی در صفحه اینستاگرام اش از مخاطبانش خواسته بود با حضور در میدان بهارستان روز طبیعت را گرامی بدارند. او در این پست اینستاگرامی نوشت این تجمع با حضور “جمعی از هنرمندان، فعالان محیط زیست، و ایرانیان حامی حقوق حیوانات” خواهد بود.

این بازیگر سینما در تجمع روز دوشنبه سوم اسفند، که توسط دوست داران حیوانات ومعترضان به خشونت علیه حیوانات در مقابل سازمان حفاظت محیط زیست، برگزار شد نیز حضور داشت. علاوه بر او بازیگرانی چون میترا حجار و شهره سلطانی نیز در این تجمع حاضر بودند. جرقه این تجمع در پی انتشار فیلمی تکان دهنده از آزار و شکنجه یک سگ توسط یک شکارچی زده شد. در این فیلم مرد در میان قهقه همراهان‌اش سگ را محکم و بار‌ها به ماشین کوبید، سپس در حالی که صدای ناله و ضجه سگ بلند شده بود، با بیل به جان او افتاد و ضربات محکمی را به بدن او وارد کرد. انتشار این فیلم واکنش فعالان حقوق حیوانات و افکار عمومی را بر انگیخت. فیلمی که در ‌‌نهایت با پیگیری حامیان حیوانات و سازمان محیط زیست منجر به دستگیری شکارچی حیوان آزار شد.

تجمع روز سوم اسفند بدون برخورد با معترضان پایان یافت، بر خلاف تجمع امروز (۱۳ فرودین) که با دستگیری حاضران همراه بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016