دوشنبه 16 فروردین 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گفتگوی تلویزیونی با آزیتا راجی سفیر آمریکا در سوئد (+ ویدئو)

آزیتا راجی سفیر ایالات متحده آمریکا در استکهلم:
ایران کشوری است که به من فرهنگ و ادبی غنی و توانایی درک بهتر طبیعت انسان را ارزانی نموده است

استکهلمیان – در نخستین مصاحبه خود با یک تلویزیون سوئدی می گوید:

- ایران کشوری است که به من فرهنگ و ادبی غنی و توانایی درک بهتر طبیعت انسان را ارزانی نموده است. مفتخرم که توانسته ام آثاری را (بزبان پارسی) بخوانم که به غنای فرهنگی من کمک کرده است. ایران به نظر من یک کشور مهم در صحنه جهانی است و من از نزدیک رویدادهای آن را دنبال می کنم.

چنین بیانات تحسین آمیزی در مورد ایران از زبان دیپلماتی که قرار است حافظ منافع کشور دیگری در سوئد باشد نشان از شجاعت و اتکا به نفس این زن موفق ایرانی تبار دارد. از دیگر نکات جالب توجه در رابطه با وی آن است که او ایران را در سن ۱۷ سالگی ترک کرده اما با این وجود چنین رابطه نزدیکی با شعر و ادب پارسی دارد که نشان دهنده اصالت و ریشه های فرهنگی قوی خانواده ای است که وی در آن رشد کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سفیر جدید آمریکا در این مصاحبه همچنین بیان داشت که از خدمت بعنوان سفیر آمریکا در کشوری مانند سوئد که در زمینه ایجاد تغییرات مهم و مثبت در اروپا و جهان پیشگام بوده است احساس افتخار می کند.

از دیگر نکات جالب توجه در مصاحبه آزیتا راجی با تلویزیون کانال ۴ سوئد اشاره او به «پی پی جوراب بلند» قهرمان کتاب داستان کودکان با همین نام اثر نویسنده توانای سوئدی آسترید لیندگرن است. خانم راجی در این مصاحبه گفت که در زمان کودکی اش در ایران کتابخوان قهاری بوده و کتاب «پی پی جوراب بلند» جایگاهی ویژه در کتابهایی که خوانده است داشته است. او از پی پی بعنوان دختری «قوی، مستقل و بی پروا» نام برد که در زمان کودکی یکی از الگوهای وی بوده است.

سفیر آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه خود سوئد را بواسطه سخاوتمندی اش در رابطه با پذیرش مهاجر ستود و آن را با زمانی که آمریکا پذیرای خود او بوده است مقایسه کرد.

آزیتا راجی را می توان، و باید، با فرزندان آن دسته از خانواده های مهاجر ایرانی مقایسه نمود که حتی در سنینی بالاتری ایران را ترک کرده اند اما امروز هیچ نشانی از ایرانیت در آنها دیده نمی شود. آزیتا راجی نتیجه تفاوت غنای فرهنگی در بین خانواده های ایرانی خارج از کشور را در ممتاز ترین شکل خود به نمایش می گذارد. افتخار و سرافرازی دیگری برای جامعه ایرانی بطور اعم و زنان ایرانی بطور اخص.

نخستین مصاحبه تلویزیونی آزیتا راجی سفیر ایرانی تبار ایالات متحده آمریکا در پادشاهی سوئد که با تلویزیون کانال ۴ سوئد در اقامتگاه رسمی سفیر آمریکا در استکهلم صورت گرفته است در پایان مطلب در اختیار علاقمندان قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016