چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

داود اوغلو: قانون اساسی ترکیه سکولار می‌ماند

رادیو زمانه ـ احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه هرگونه برنامه‌ریزی برای دینی کردن قانون اساسی این کشور را رد کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز گفت دولت این کشور از تمام ادیان فاصله می‌گیرد.

داود اوغلو امروز چهارشنبه ۲۷ آوریل / ۸ اردیبهشت، گفت: «در پیش‌نویس قانون اساسی جدید سکولاریسم به‌عنوان یک اصل که آزادی دین و عقیده شهروندان را تضمین می‌کند، آمده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او افزود بدین ترتیب باید اطمینان حاصل شود که دولت فاصله خود را با تمام ادیان حفظ خواهد کرد.

روز گذشته، سه‌شنبه ۲۶ آوریل / ۷ اردیبهشت، اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه و از رهبران حزب حاکم «عدالت و توسعه» خواهان حذف سکولاریسم از قانون اساسی ترکیه شد و گفت: «ما یک کشور مسلمان هستیم. در نتیجه باید قانون اساسی دینی داشته باشیم.»

کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون «جمهوری‌خواه خلق» با سخنان اسماعیل قهرمان به‌شدت مخالفت کرد.

داود اوغلو همچنین افزود اصل آزادی‌های فردیِ بیشتر باید جایگزین «درک استبدادی از سکولاریسم» که تاکنون وجود داشته، شود.

اشاره نخست‌وزیر ترکیه به ممنوعیت‌هایی است که پیش از این به‌عنوان مثال برای زنان باحجاب در مدارس و یا پارلمان وجود داشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز شامگاه سه‌شنبه در سخنانی در زاگرب با اظهارنظر رئیس پارلمان مخالفت کرد و آن را تنها یک موضع‌گیری شخصی دانست. اردوغان گفت دولت ترکیه از تمام ادیان فاصله می‌گیرد و «این به‌معنای سکولاریسم است».

در سال‌های اخیر حزب «عدالت و توسعه» قوانین متعددی را به اجرا گذاشته که نقش دین در ترکیه را بیشتر کرده است. از جمله برداشتن ممنوعیت استفاده از حجاب در مدارس و محدود کردن فروش الکل.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016