جمعه 10 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گاردین: چرا بسیاری از ایرانی‌ها از حجاب متنفر شده‌اند

-9570-11F61C4CBF.jpg
صدای آمریکا - در حالی که تابستان نزدیک می شود، پلیس در تهران بار دیگر سرکوب کسانی را که قوانین مربوط به پوشش اسلامی یا حجاب را رعایت نمی کنند، آغاز کرده است ؛ و ا مسال علاوه بر پلیس یا گشت‌های عادی ارشاد، ۷ هزار مامور مخفی نیز به کار گرفته شده‌اند.

دنیس حسن زاده آژیری در مقاله‌ای در صفحه تهران وبسایت گاردین، ضمن بیان این مطلب، خاطرات خود و همچنین خاطرات مادرش را وقتی که او کوچک بود نقل کرده و می‌نویسد "مادرم به یاد می‌آورد که چگونه ناچار بود برای پرهیز از دادن هر بهانه‌ای به پلیس اخلاقیات، در حالی که مجازات زندان برای متخلفان از مقررات عادی بود، مراقب باشد."

وی گزارش خود را با شرح ماجرایی در اوائل دهه ۱۹۹۰ میلادی، وقتی "کمیته" خواهرش و دوست او را هنگامی که عازم خرید بستنی بودند دستگیر کرد، ادامه می‌دهد و سپس اتفاقی را که در اوائل دهه ۲۰۰۰ برای پدرش، روزی که خواهرش را از کلاس به خانه می برد روی داد نقل کرده و می‌نویسد، ماموران خودرو را متوقف کردند. یک مامور زن از آنها پرسید چه نسبتی باهم دارند؟ "پدرم گفت دختر من است، و خواهرم گفت پدر من است." ماموران خواهان مدارکی شدند که این ادعا را ثابت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دنیس می‌گوید این ماجرا در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی روی داد، وقتی بسیاری از جوانان احساس می‌کردند می‌توانند مقررات اخلاقی را نادیده بگیرند و حتی اعتراض کنند.

زمانی که محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ خورشیدی) به ریاست جمهوری رسید، تغییرات به سوی محافظه کاری محسوس بود. "شمار ماموران چند برابر شد، به همه گیر می‌دادند."

نویسنده در ادامه می‌گوید برخوردهای شخصی او با چنین ماجراهایی وقتی ایران را در سال ۲۰۰۸ ترک کرد متوقف شد، اما دوستانش که در ایران ماندند، هنوز ماجراهای دیگری را تجربه می‌کنند و به نظر می‌رسد کسی قادر نیست کاری انجام دهد.

هفته پیش، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از استقرار ماموران مخفی انتقاد کرد و گفت نخستین وظیفه کسانی که قانون را اجرا می‌کنند این است که به "کرامت و انسانیت مردم احترام بگذارند."

درست، اما ظاهرا باید "طلوع روز مبارک احترام به کرامت و انسانیت ایرانیان" را انتظار کشید.


دختر تایلندی از آزار جنسی در ایران می‌گوید


یک تابستان قبل از انقلاب در کنار دریای خزر


تصویری: بازگشت جوانان سوری به میخانه های دمشق


عکس یادگاری فوتبالیست های دختر زیر ۱۶ سال ایران و امریکا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016