دوشنبه 13 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

چرا ایران ترامپ را برای ریاست‌جمهوری آمریکا ترجیح می‌دهد؟

العربیه - در ایران، نگاهی طنزآمیز به دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارند. روش او در سخنرانی و مواضع آتشینش، بسیاری را به یاد محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران می‌اندازد.

هفته‌نامه اصلاح طلب «صدا» اخیرا گزارشی درباره «پدیده ترامپ و شباهت‌های او با احمدی نژاد» منتشر کرده است عکس روی جلد این هفته نامه هم همچون پوسترهای فیلم‌های سینماییی طراحی شده، ترامپ را شمشیر به دست نشان می‌دهد در حالی که احمدی نژاد با کلاه گاو چران‌های آمریکا، پشت سرش ایستاده است.

4352711_924-376.jpg

به طور کلی، در ایران از زاویه توافق هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهان که تابستان گذشته در وین منعقد شد، به رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا نگریسته می‌شود. این توافقنامه از ژانویه ۲۰۱۵، به اجرا گذاشته و بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران لغو شد.

سوال اصلی که ایرانی‌ها مطرح می‌کنند این است که آیا رئیس جمهوری آینده آمریکا، به روند امضای لغو تحریم‌ها بر پایه توافق هسته‌ای ادامه خواهد داد داد؟ زیرا در غیر این صورت، توافق هسته‌ای، در خطر لغو قرار می‌گیرد.
کلینتون سخت‌گیرتر است



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مقام‌های ایرانی هیچ‌‌کدام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تایید نکرده‌اند. با این وجود، نگرانی‌هایی درباره تاثیر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر توافق هسته‌ای وجود دارد. برخی بر این گمانند که هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، موضعی سختگیرانه‌تر از موضع باراک اوباما در برابر ایران اتخاذ خواهد کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که یکی از طراحان توافق هسته‌ای بود، می‌گوید که ایران در امور داخلی آمریکا دخالت نمی‌کند. او هنگام سفر به تایلند گفته است: «ما از دور شاهد رقابت‌های انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا هستیم. به طور طبیعی تصمیم‌گیر مردم آمریکا هستند».
چگونه ایرانی‌ها ریگان را به ریاست‌جمهوری آمریکا رساندند؟

ایران هیچ‌گاه ناظر بی تاثیر نبود. بسیاری بر این باورند که در دهه هشتاد قرن گذشته، ایران نقشی مهم و غیر مستقیم در رساندن دونالد ریگان به ریاست‌جمهوری آمریکا ایفا کرد. آن‌هنگام بحران گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در ایران در جریان بود و باعث شد که جیمی کارتر، رئیس جمهوری وقت آمریکا، در دور بعد انتخابات ریاست‌جمهوری، بسیار آسیب بیند.

پیش از آغاز رقابت‌های کنونی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ترامپ، نامی ناشناس در ایران نبود. دستکم ۵ کتاب او به فارسی ترجمه و فروخته شده است. بسیاری از مردم هم درباره تعاملات تجاری او مطالعه کرده‌اند.

حیدرپور شهر رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان آمریکا معتقد است که پیروزی ترامپ، تاثیری بر توافق هسته‌ای نخواهد داشت چرا که کنگره آمریکا به احترام به معاهده‌های بین‌المللی پایبند است. سایت تابناک به نقل از شهر رضایی گزارش داده که گفته است: «نه ترامپ و نه دیگران نمی‌توانند توافق هسته‌ای را لغو کنند».

ناصر هادیان استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به روزنامه شرق گفته است که ایران از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، سود بیشتری خواهد بود. او تاکید می‌کند که تعامل با ترامپ برای ایران آسان‌تر خواهد بود.

هادیان می‌افزاید که ترامپ میان هم‌پیمانان اروپایی ایالات متحده، اعتبار ندارد، از این رو تشکیل جبهه‌ای متحد علیه ایران برایش دشوار خواهد بود و به تهران برای اجتناب از رویارویی با یک جبهه غربی متحد، کمک خواهد کرد.

او در عین حال می‌گوید تنها کاری که ترامپ می‌تواند بکند «آغاز جنگ است» و در این باره ایران باید هوشیار باشد.


فوت ناگهانی مجری صدا و سیما + ویدئو


واکنش مینو خالقی به انتشار تصاویرش در فضای مجازی


افتتاح اولین شعبه نمایندگی برند لوکس ورساچه در تهران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016