دوشنبه 20 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
21 اردیبهشت» "پشت صحنه" رقابت عارف و لاریجانی برای ریاست
20 اردیبهشت» پیشنهاد مطهری به لاریجانی و عارف
پرخواننده ترین ها

مرعشی: تلاش کارگزاران این است که بین لاریجانی و عارف توافق شود

ایرنا - سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، مجلس دهم را متشکل از دو فراکسیون یا دو قطب دانست.

حسین مرعشی در گفتگویی به بررسی وزن‌کشی سیاسی و گزینه‌های ریاست در مجلس دهم، عملکرد مجلس نهم و... پرداخته است که اهم آن در ادامه می‌آید؛

* در مجلس نهم متاسفانه برخی رویکرد‌ها بر اساس منافع ملی نبود و برخی نمایندگان منافع شخصی و جناحی را در طرح بحث‌ها لحاظ می‌کردند که امیدواریم مجلس دهم شاهد این قبیل جهت گیری‌ها نباشد و منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


*مسلما فراکسیون اصولگرایان و فراکسیون امید؛ دو فراکسیون اصلی مجلس دهم خواهند بود. اینکه کدامیک از فراکسیون‌ها در اکثریت یا در اقلیت قرار دارند، این مسئله بستگی به میزان جذب نیروهای مستقل دارد. تا آنجا که من خبر دارم فراکسیون امید تا این لحظه حدود ۳۵ نفر بیشتر از فراکسیون اصولگرایان عضو دارد.

*در حال حاضر برتری عددی با اصلاح‌طلبان است اما باید ببینیم نیروهای مستقلی که وارد مجلس شده‌اند به کدامیک از دو فراکسیون اصلی مجلس گرایش پیدا خواهند کرد.

*تا امروز هیچ کسی تصمیمی در مورد ایجاد فراکسیون مستقلین در مجلس نگرفته است. تا آنجا که من خبر دارم تا کنون هیچ کدام از منتخبان تصمیم خود را برای راه اندازی چنین فراکسیونی اعلام نکرده است. دیر یا زود و با تشکیل مجلس دهم؛ نمایندگان مستقل به سمت یکی از فراکسیون‌ها گرایش پیدا می‌کنند. برنده نهایی وزن کشی سیاسی در مجلس کسی است که بتواند مستقل‌ها را جذب کند.

* ترکیب مجلس آینده را دو فراکسیونی یا دو قطبی می‌بینم. فراکسیون امید که متشکل از اصلاح طلبان، اعتدالگرایان و حامیان دولت است تا امروز بیشترین تعداد نماینده را در خود جای داده است. هر چند تا آغاز فعالیت مجلس دهم فراکسیونی می‌تواند مدعی اکثریت شود که مستقل‌های مجلس را جذب کند.


* اگر بنای آقای لاریجانی و آقای عارف بر رقابت باشد باید منتظر رقابت نهایی این دونفر در مجلس باشیم. البته راهکار دیگری هم وجود دارد؛ آقایان لاریجانی و عارف می‌توانند قبل از رسیدن به نقطه رقابت، با یکدیگر توافق کنند. به هر حال تلاش‌هایی در جریان است که در بحث ریاست مجلس میان آقایان لاریجانی و عارف توافق صورت بگیرد. فراکسیون ما شامل اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان حامی دولت اکثریت مجلس را خواهد داشت. ولی اینکه ما بتوانیم این فراکسیون را به گونه‌ای دموکراتیک اداره کنیم که انسجام آن بیشتر شود، مسئله‌ای است که پیش روی ما است و باید روی آن کار کنیم.

* {در پاسخ به این سوال که رویکرد حزب کارگزاران در بحث حمایت از لاریجانی یا عارف چیست؟}: حزب کارگزاران تلاش می‌کند در چارچوب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گام بردارد و در بحث ریاست مجلس با نظر جمعی اصلاح طلبان همراه باشد اما نگاه حزب کارگزاران به توافق میان آقایان لاریجانی و عارف بر سر ریاست مجلس جدی است. یعنی حزب کارگزاران تلاش می‌کند که میان آقایان عارف و لاریجانی در خصوص ریاست مجلس توافق صورت بگیرد. توصیه می‌کنیم دو طرف در خصوص هیات رئیسه مجلس با هم همکاری‌هایی هم داشته باشند.

*تعداد نماینده‌های نزدیک به جبهه پایداری در مجلس دهم یک اقلیت حداکثر ۱۵ نفره در مجلس دهم دارد. این گروه اثر گذاری خاصی بر رفتار فراکسیون اصول گرایان مجلس نخواهد داشت. به معنای بهتر این اقلیت راه یافته اصلا در معادلات مجلس تاثیر گذار نخواهند بود. نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری مجبورند در مجلس آینده در ذیل چ‌تر اصولگرایان میانه قرار بگیرند تا بتوانند اثر گذار باشند.


تناقض بین شعار مرگ بر آمریکا و این تصاویر در تهران


تصاویر گلشیفته فراهانی و آدام درایور در فیلم "پاترسن"


گزارش تصویری از ایستگاه بخشش در مترو


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016