سه شنبه 21 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

خامنه‌ای ديوث؟! طنزی از ف. م. سخن

ف. م. سخن
ویژه خبرنامه گویا

جان؟! اين چه طرز نوشتن است؟! سخن جان، مطمئن باشيم خودت هستى؟! تو كه هيچ وقت دهان ات را به اين كلمات زشت آلوده نمى كردى؛ حالا چى شده است كه فحش مى دهى آن هم اين جورى، آن هم به رهبر جمهورى اسلامى؟! اگر عصبانى هستى خب برو اول يك ليوان آب خنك بخور، بعد بنشين بنويس...

نه عزيزم. عصبانى نيستم و خودِ خودم هم هستم و برداشت شما هم از كلمه ى «ديوث» متاسفانه برداشتى عوامانه از اين كلمه ى قديمى و پر محتواست. ضمنا من در اين جا فقط يك سوال مطرح كردم كه دنبال جواب آن هستم. بنابراين نه تعجب كنيد، نه شاخ در بياوريد، نه من را آدم بى ادبى فرض كنيد.

ببينم، آيا شما مى توانيد به مرد بزرگى كه معلم اخلاق اسلامى ست و حضرت آيت الله جوادى آملى نام دارد بگوييد بى تربيت و فحاش؟! خب معلوم است كه نمى توانيد چنين چيزى بگوييد! وقتى ايشان به برخى از مردان دولت مى گويد «ديوث» فكر مى كنيد كه دارد خداى نكرده فحش مى دهد يا حرف بد مى زند؟! حاشا و كلا! پس به جاى اين جور سوء ظن هاى بى مورد برويد ببينيد اِشكال كار در خودتان نباشد و اين جور برداشت ها از بى سوادى خودتان نباشد!


آيت الله العظمى جوادى آملى و آیت الله خامنه ای

لابد مى فرماييد جريان چيست و كى به كى گفته است ديوث و معانى علمى و اخلاقى ديوث از چه قرار است و چرا اين جانب اين سوال حيرت انگيز را مطرح مى كنم كه آيا حضرت امام خامنه اى ديوث تشريف دارند؟!...

عرض كنم حضور منورتان كه حضرت آيت الله العظمى جوادى آملى، ديروز در ديدار با جناب آقاى دكتر محمدرضا عارف فرمودند:
«كسى كه به بيگانه راه مى دهد ديوث سياسى است».

اين عين تيترى ست كه سايت اخلاقى و اسلامى رجا نيوز در بالاى خبر مربوط به اين ديدار قرار داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بعد از انتشار اين خبر، هنوز جوهر خبر خشك نشده، آدم هاى نفهم و نادان و بى سوادى مثل من هياهو به راه انداختيم كه وامصيبتا! وااسلاما! وااخلاقا! ببين آيت الله اخلاق شناس و اخلاق پژوه ما چى گفته و چه جورى حرف زده...

ما با اين هياهو و جنجال پوپوليستانه تصور كرديم كه خيلى شاهكار كرديم كه مچ آيت الله آملى را گرفتيم و اين حرف زشت او را در بوق و كرنا دميديم...

اما امروز آب پاكى از طرف دفتر حضرت آيت الله روى دستمان ريخته شد و ديديم اين حضرت آيت الله نبوده اند كه سوتى داده اند بلكه اين ما بوده ايم كه بدون مجهز بودن به علوم هرمنوتيك و نشانه شناسى و سمانتيك تصور كرده ايم كه اين ديوثى كه آيت الله فرموده اند برابر با همان ديوثى ست كه چاروادارها موقع عصبانى شدن و به خشم آمدن مى فرمايند.

لابد كنج كاو شده ايد كه بدانيد توضيح دفتر ايشان چه بوده است... هيچى!... اين بوده است كه در اين زير، عين آن را از سايت حكومتى «انتخاب» براى تان نقل مى كنم:

«توضیح دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص کاربرد واژه «دیاثت»
یکی از واژه ها و مفاهیمی که در فقه کاربرد رسمی دارد واژه (دیاثت) است آنچه در فهم درست رهنمودهای حضرت استاد حائز اهمیت است، کاربرد اصطلاح «دیاثت» در دانش فقه و اخلاق است که با کاربرد عرفی آن، تفاوت زیادی دارد.

دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص موارد مطرح شده در دیدار این مرجع تقلید با دکتر عارف توضیحاتی ارائه کرد.

این اطلاعیه می گوید: در دیدار روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت دکتر عارف نماینده منتخب مردم تهران و جمع دیگری از نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی با حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی (دام ظله)، مطالب ارزشمندی در سه محور کلی نقش مردم در جامعه، وظایف مسئولان و جایگاه رهبری مطرح گردید که تفصیل آن در پایگاه اطلاع رسانی رسمی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به آدرس news.esra.ir منعکس شده و مناسب است علاقه مندان و کاربران محترم اخبار مربوط به دیدارها و سخنان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را از آدرس فوق پیگیری نمایند.

در این دیدار به کارگیری واژه ای خاص موجب برداشت ناصوابی گشته که امید این توضیح در جهت رفع این ابهام مؤثر و مفید باشد.

یکی از واژه ها و مفاهیمی که در فقه کاربرد رسمی دارد واژه (دیاثت) است آنچه در فهم درست رهنمودهای حضرت استاد حائز اهمیت است، کاربرد اصطلاح «دیاثت» در دانش فقه و اخلاق است که با کاربرد عرفی آن، تفاوت زیادی دارد.

توضیح اینکه فقیهان شیعه، در ابواب قضاء، حدود و شهادات، بر اساس روایات معتبر امامان معصوم (علیهم السلام) احکام متعددی برای «دیوث» و «دیاثت» مطرح کرده اند. همانطور که در کتاب شریف مجمع البحرین آمده در اصطلاح ایشان، «دیوث» به مرد بى غیرتی گفته می شود که مردان بیگانه را بر همسرش وارد مى‌کند. دیاثت از گناهان کبیره است به گونه ای که در روایتی از وجود مقدس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است که دیوث بوى بهشت رااستشمام نمى‌کند. امام صادق (علیه السلام) نیز مى‌فرماید: «بهشت بر دیوث حرام است».از این روشهادت دیوث نیز در محاکم شرعی پذیرفته نیست.

آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) با تبیین معنای غیرت در فرهنگ اسلامی اذعان داشتند: در فرهنگ قرآنی غیرت را معرفت هویت و غیر زدایی تشکیل می دهد و غیرزدایی هم به این معنا است که اولا اجازه ندهیم بیگانه به حریم ما نفوذ کند و ثانیا خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم. بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست. بر اساس چنین معنای فقهی و اخلاقی معظم له با بیان اینکه کشور ما، کشوری غنی و برخوردار از نعمات و مواهب الهی است، اظهار داشتند: با وجود این همه منابع غنی در داخل کشور، واردات برخی کالاها که در کشور امکان تولید آن وجود دارد، دلیلی جزء سوء مدیریت و در برخی موارد بی غیرتی ندارد.

حضرت استاد (دام ظله) در چنین فضایی بحث غیرت دینی را مطرح نموده و با توسعه مفهومی نسبت به کلمه دیاثت و دیوث فرمودند کسانی که راه نفوذ بیگانگان را درفضای اقتصادی و یا سیاسی به روی کشور می گشایند از غیرت اقتصادی و یا سیاسی برخوردار نبوده و دیوث هستند.»

*****

ملاحظه كرديد كه بيخود نمى گويم؟! مشاهده كرديد كه شر و ور نمى بافم؟! ديديد كه شما هم مثل من چقدر دانش تان در علوم حديث و تاريخ زبان عربى و اتيمولوژى زبان عربى كم و اندك و بلكه هم هيچ است؟!

من كه بعد از خواندن اين توضيح صد بار توو سَرَم زدم كه آخه الاغ! اين چه كارى ست كه هر كى هر حرفى مى زند تو همين طور پا برهنه مى پَرى وسط حرف او و عِرض خود مى برى و زحمت او مى دارى؟! بعد هم رفتم سراغ قاموس هاى مختلف اسلامى و متوجه شدم كه بسيارى از كلماتى كه ما فكر مى كنيم فحش است و زشت است و چه است و چه است، مثلا كلماتى مانند «مادر به خطا» يا «خوار ت رو فلان» يا همين كلمه ى رايج و محبوب «بى شرف» تماما ريشه ى اسلامى دارند و اصلا هم كلمات زشتى نيستند. حالا خواستيد توضيح علمى بر اساس مبانى اتيمولوژيك اين كلمات را ببينيد تشريف بياوريد به صفحه ى فيس بوك من كه آدرس اش اين است:
https://www.facebook.com/fmsokhan

يا اگر فيلتريد بياييد سرى بزنيد به كانالِ تلگرام من كه نشانى اش اين است:
https://telegram.me/fmsokhan

در حال كار روى اين واژگان ناشناخته بودم كه ديدم كارتونيست گرامى ما آقاى مانا نيستانى در سايت وزين «ايران واير» كارتونى منتشر كرده اند كه حضرت امام خامنه اى را در حال باز كردن فرش قرمز زير پاى حضرت ولاديمير پوتين نشان مى دهد. در پيش زمينه ى كارتون، روزنامه اى كه در آن مطلب حضرت جوادى آملى با تيتر«كسى كه به بيگانه راه مى دهد ديوث سياسى است» منتشر شده نشان داده مى شود. در پس زمينه ى كارتون حضرت آيت الله جوادى آملى به دكتر عارف كه با در نظر گرفتن تعريف آيت الله از «ديوث سياسى» از مشاهده ى اين صحنه تعجب كرده مى گويد: «نه خب! حاج پوتين كه خوديه!»

با ديدن اين كارتون -كه چون نمى دانم آيا اجازه ى انتشار آن را در اين جا دارم يا ندارم به شرح آن اكتفا كردم- جرقه اى در ذهن ام درخشيدن گرفت كه يعنى امام خامنه اى با اين فرشى كه جلوى پاى پوتين مى گسترند با تعريفى كه حضرت آيت الله جوادى آملى به دست داده اند، «ديوث» تشريف دارند؟!

خب. الحمدلله ديديد كه نه من بى تربيت ام و نه حرف بدى زده ام. فقط يك سوال سياسى-اسلامى مطرح كرده ام و منتظرم اگر كسى چيزى در اين مورد مى داند به من جواب دهد. سايه ى عالى مستدام.


پروفسور دكتر دكتر دكتر فريدون بوداغى!


لب‌خوانی اقشار مختلف مردم از اثر جاودان "مرغ سـحر" محمدرضا شجریان


دیزنی لند از نوع جمهوری اسلامی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016