جمعه 31 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اعتصاب غذای محمدصدیق کبودوند در زندان اوین به دلیل تشکیل پرونده جدید

Mohammad-Seddigh-Kaboudvand.jpg
همسر محمدصدیق کبودوند، فعال حقوق بشر که بیش از ۹ سال است در زندان اوین به سر می برد، به کمپین بین المللی حقوق بشردرایران گفت که این زندانی عقیدتی از نوزدهم اردیبهشت ماه در اعتراض به آنچه او«تشکیل پرونده جدید قضایی با اتهامات ساختگی» و «اعمال نشدن تجمیع جرائم درباره احکامش» خوانده، اعتصاب غذا کرده است.


پریناز باغبان حسنی، همسر محمدصدیق کبودوند، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «آقای کبودوند از روز نوزدهم اردیبهشت اعتصاب غذای نامحدودش را در زندان اوین شروع کرده است، چون از زمستان سال گذشته سه بار به دادسرا احضار شده و هر بار اتهامات جدیدی را به ایشان تفهیم کرده‌اند، ایشان هم همه این اتهامات را غیرواقعی دانسته و در اعتراض به این مسئله و هم اینکه تجمیع جرائم در پرونده‌اش اعمال نشده دست به اعتصاب غذا زده است.»

خانم حسنی درباره اتهاماتی که در پرونده جدید به همسرش تفهیم شده به کمپین گفت: «یک بار احضار شده و گفته‌اند که به دلیل پیام شادباش برای آزادی کوبانی و نامه به دمیرتاش و درخواست صلح ترکیه با کردها قرار است پرونده‌ای برایش تشکیل شود، در حالی که ایشان در زندان است و اصلاً امکان چنین کاری را ندارد و (اتهام را) رد کرده، یک بار هم موضوع پایان نامه دانشگاهی‌اش را پیش کشیده‌اند و گفته‌اند به دلیل اینکه موضوع پایان نامه‌اش درباره نقض حقوق زندانیان در ایران است قرار است محاکمه شود، در حالی که اولاً پایان نامه ایشان هنوز آماده نشده و ثانیاً موضوع آن “ترکیه و اقلیت‌ها” است و اصلاً ربطی به ایران ندارد، یک بار هم به ایشان اتهام تبلیغ علیه نظام تفهیم شده که آقای کبودوند همه این اتهامات را رد کرده است.»

خانم حسنی گفت: «بازپرس در حین بازجویی‌ها گفته که وزارت اطلاعات از آنان خواسته که محمدصدیق کبودوند را به جنوب تهران تبعید کنند. این دلایل باعث شده که آقای کبودوند این موضوعات را یک پرونده سازی امنیتی تلقی کند و با توجه به اینکه تجمیع جرائم هم در پرونده‌اش، بر خلاف قانون، اعمال نشده، در اعتراض دست به اعتصاب غذا بزند. دوشنبه این هفته که ملاقات داشتیم ایشان گفتند که شعبه دوم بازپرسی اوین کیفرخواست را به دفتر کل دادگاه انقلاب فرستاده است ولی هنوز از کیفرخواست مطلع نیستیم.»

خانم باغبان حسنی مسئله سلامتی همسرش را مهم‌ترین دغدغه نگران کننده عنوان کرد و گفت: «ایشان از قبل دچار بیماری‌های گوارشی و عفونت کلیه بود و قبلاً هم یک بار اعتصاب غذای ۶۳ روزه داشته که این اعتصاب طولانی هم وضعیتش را بدتر کرده است. دوشنبه هم در ملاقات گفت که طی دو سه روز اخیر تب شدید و سرگیجه داشتند و به بهداری زندان منتقل شدند، با توجه به سن بالا و مشکلات پزشکی قبلی اعتصاب غذای دوباره‌اش خانواده را نگران کرده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همسر آقای کبودوند همچنین گفت که ممکن است او به سرطان پروستات مبتلا شده باشد: «ناراحتی پروستاتشان هم وخیم است و قبل از اعتصاب دو بار به بیمارستان خارج از زندان اعزام شده و پزشکان بعد معاینه اعلام کردند که رشد نگران کننده‌ای داشته و احتمال این وجود دارد که سرطان باشد. باید ایشان برای معاینه و آزمایش‌های مجدد ۲۸ اردیبهشت به بیمارستان منتقل می‌شد، ولی دیروز که به بیمارستان تجریش مراجعه کردیم اعلام کردند که بیماری با این مشخصات به این بیمارستان اعزام نشده و چون تلفن هم ندارد تا دوشنبه هفته آینده و روز ملاقات ما از دلیل اینکه اعزام نشدند بی اطلاع خواهیم بود.»

آقای کبودوند گفته است که اعتصاب غذایش نامحدود خواهد بود و تا زمانی که مسئولین از «پرونده سازی امنیتی» علیه وی دست بر ندارند و تا زمانی که قانون تجمیع جرائم درباره احکامش اعمال نشود، اعتصاب غذای خود را ادامه خواهد داد.

موسس سازمان حقوق بشر کردستان نهمین سال حبس خود را در زندان اوین سپری می‌کند و با وجود داشتن شرایط قانونی از آزادی مشروط نیز محروم شده و طی نه سال حبس، تنها یک بار و پس از یک اعتصاب غذای طولانی به مرخصی اعزام شده است.

محمدصدیق کبودوند، مدیر مسول نشریه «پیام مردم»، دهم تیر ماه سال ۱۳۸۶ بازداشت و زندانی شد. او در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ده سال حبس و به اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” از طریق ارتباط و مراوده با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و ارتباط و مکاتبه با شخص کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد و گفتگو با رسانه‌های عمومی، به یک سال حبس و جمعاً به یازده سال حبس محکوم شد. این حکم در شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ده سال حبس از بابت تأسیس سازمان، مورد تأیید قرار گرفت و قطعی شد.

او در دوران محکومیت خود از حقوق عادی یک زندانی مانند مرخصِی ، ملاقات حضوری و درمان پزشکی مناسب و به هنگام محروم بوده است .

این فعال حقوق بشر کرد در پرونده مربوط به فعالیت روزنامه نگاری، به اتهام «تشویش اذهان عمومی از طریق درج مطالب در هفته نامه پیام مردم» توسط دادگاه عمومی و انقلاب سنندج به یک سال حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از روزنامه نگاری و مدیریت نشریه و ابطال پرونده انتشار پیام مردم محکوم شد که پس از تأیید در دادگاه تجدیدنظر استان تهران، میزان محکومیت حبس در دیوان عالی کشور به ۶ ماه تقلیل یافت. با وجود پیگیری زیاد و قول مسئولین قضایی هنوز قانون تجمیع جرائم درباره پرونده وی اعمال نشده است. مطابق ماده ۱۳۴ قانون مجازات جدید، در صورت تجمیع جرائم، تنها حکم ده ساله آقای کبودوند قابلیت اجرا دارد و حبس شش ماهه او اجرا نخواهد شد. آقای کبودوند پرونده‌ای نیز مربوط به انتشار کتابچه‌ای در مورد زنان و نقض حقوق آنان در ایران، در دادگاه انقلاب آذربایجان غربی داشت که از این اتهام تبرئه شد.

محمد صدیق کبودوند از سال ۱۳۸۲ نشریه «پیام مردم» را به دو زبان کردی و فارسی در تهران و استان های کردنشین منتشر می کرد. و در فروردین ۱۳۸۴ «سازمان حقوق بشرکردستان» را تشکیل داد.او در مراسم سال ۲۰۰۹ «جوایز مطبوعات بریتانیا» به عنوان «روزنامه‌نگار بین‌المللی سال» برگزیده شد و در زمستان سال ۱۳۸۷ نیز جایزه «هلمن–همت» سازمان دیده‌بان حقوق بشر به او داده شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016