چهارشنبه 5 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

"آخر ِاول" تیتر روزنامه قانون برای جنتی + تصویر

قانون - نكته اي كه در اين بين بيشتر از رياست جنتي بر خبرگان، نگاه‌ها را به خود جلب كرده، جان دوباره جريان ورشكسته سياسي بود كه بعد از انتخابات 7 اسفند سر بر لاك دفاعي فرو برده بودند و چند وقت يك بار حمله‌اي ريز به جناح مقابل مي‌كردند!

akharaval.JPG

هنوز سايت‌هاي نزديك به جريان چپ ايران، خبر پيروزي شيخ تنها را ادعاهاي خبرگزاري‌هاي راست مي‌خواندند كه چهره‌هاي محافظه‌كار و راديكال در كانال‌هاي خود شروع به «كري‌» خواني كردند كه ما منتظر دومي‌هستيم، هيچ جا نمي‌ريم‌ همين‌جا هستيم!

بغض‌هايي كه سر باز كرد!

آنها همان مدعياني بودند كه فرياد مي‌كشيدند، خبرگان فراي بازي‌سياست است و نبايد به سطح جدال‌ جناحي و گروهي تقليل يابد. ولي ديروز بغض‌هاي فرو خورده خود را علني كردند و به طور حتم امروز بايد در تيتر ‌‌رسانه‌هاي آنها نمايان شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گل‌ به خودي‌ها

فراموش نكنيم رقابت‌ سالمي بود ولي گل به خودي‌هاي زيادي داشت. اشتباهاتي كه برخي ندانسته و از روي ناداني از ميدان پارلمان به خبرگان كشيدند و در ادامه سبب برخي اتفاقات شدند.

نگران سرخوردگي نيستند

به گفته‌هاشمي، براي آن روز نيازي نيست افراد رئيس باشند ولي نكته مهمي كه در اين روزها ديده نمي‌شود و نخبگان سياسي نيز توجهي به آن ندارند، سرخوردگي بدنه اجتماعي است كه احساس مي‌كرد، بايد تغييراتي ملموس در اين انتخابات صورت گيرد. ولي وقتي نماينده مورد حمايت‌هاشمي، يعني اميني در انتخابات 95 وارد گود مي شود و با رايي كمتر از‌هاشمي در انتخابات 93 بازي را واگذار مي‌كند، يعني اوضاع نه تنها با گذشته تفاوتي نكرده بلكه با اين آمار اوضاع از قبل نيز بيشتر به نفع ياران جنتي است.

تكرار مصباح‌ها و يزدي‌ها

بايد اشاره شود اگر يزدي و مصباح را مردم تهران از مجلس خبرگان كنار زدند، ولي چندين مصباح و يزدي ديگر را مردم شهرستان‌ها وارد اين مجلس كرده‌اند. اين موضوع به راحتي معادلات جرياني كه دل به تغيير در شاكله خبرگان بسته بودند را نقش بر آب كرد و بايد براي رسيدن به اهدافي كه در سر داشتند، راهبردي ديگر بينديشند، چرا كه ديگر نه 7 اسفندي در كار است، نه بدنه اجتماعي كه به راحتي گزينه‌هاي مد نظر را انتخاب كنند. حتي اين نكته را نيز فراموش نكنيم كه شايد ديگر‌هاشمي نيز در ميان نباشد كه به راحتي و با درايت خود بتواند، مردم را مجاب كند تا به چهره‌هايي راي دهند كه علقه‌اي به آنها ندارند و بخشي از خواسته‌هاي آنها با پيشينه برخي بزرگان متفاوت بوده است و تنها به دليل قرار گرفتن نام آنها در كنار‌هاشمي، روحاني و خميني، راه براي ابقاي دوباره آنها باز شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016