شنبه 8 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پشت‌پرده حمله تندروها به یک حوزه‌ علمیه

photo_2016-05-26_22-42-09.jpg
روزنامه قانون نوشت: یک روز پس از آنکه رهبر معظم انقلاب در تهران خطاب به‌ جریان‌های خاص درباره جنجال و هیاهوی بی‌فایده هشدار دادند، در آن سوی ایران، گروهی به حوزه علمیه خرم‌آباد حمله‌ور شدند.

در پی این حمله، تندروها طلاب را مورد ضرب و شتم قرار دادند، شیشه‌های مدرسه علمیه را شکستند و زمینه ورود نیروهای یگان وی‍ژه را به پشت‌پرده حمله تندروها به یک حوزه‌ علمیه/ شعار علیه هاشمی و ضرب و شتم طلاب با بیل و چوبمحل درس و بحث علوم دینی فراهم کردند.

واکنش طلاب به یک شعار!

این اتفاق شاید در تاریخ معاصر ایران بی‌سابقه باشد. درگیری نیروهای به اصطلاح حزب‌اللهی با طلبه‌های حوزه علمیه، بعد از آن رخ داد که طرفداران سخنران جنجالی مراسم حوزه علمیه کمالیه شعار «مرگ بر هاشمی‌» سر دادند و به‌دنبال آن علیه همسر و دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شعار دادند. این شعارها ابتدا واکنش یکی از مسئولان حوزه علمیه و سپس دیگر طلاب را در پی داشت.

اینگونه بود که سه‌شنبه سیاه خرم‌آباد، رقم خورد. بیش از نیم قرن بعد از آن روز ننگین و در حالی که جمهوری اسلامی جایگزین رژیم پهلوی شده است، بار دیگر به حوزه علمیه حمله‌ور می‌شوند، طلاب و روحانیون را با بیل و چوب می‌زنند و شیشه‌های مدرسه علمیه را می‌شکنند. ناگفته نماند که طلاب نیز واکنشی درخور نشان می‌دهند و اجازه نمی‌دهند که تنها قربانی این ماجرا باشند! فیلم‌های موجود از مراسم نشان می‌دهد که طلاب نیز در مقابل هجوم نیروهای تندرو از خود دفاع کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با زهم مدعیان دین‌مداری!

طی دهه‌های گذشته، نام حسین الله‌کرم در بسیاری از وقایع تنش‌آمیز دیده می‌شود. در بسیاری از مواقعی که نیروهای به اصطلاح حزب‌اللهی با گروهی دیگر درگیر می‌شوند، ردپایی نیز از الله‌کرم دیده می‌شود؛ کما اینکه واقعه خرم‌آباد نیز در انتهای سخنرانی حسین الله‌کرم به وقوع پیوست. حضور او در خرم‌آباد برای به تهییج در آوردن نیروهای محلی حزب‌الله کافی بود. جریانات حزب‌الله در آستانه دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ممانعت از ورود فائزه هاشمی به خرم‌آباد ناکام مانده بودند. در آن زمان با دخالت مردم و همچنین نیروهای امنیتی و انتظامی شهر، فائزه هاشمی وارد خرم‌آباد شد و در حمایت از کاندیداهای لیست امید سخنرانی کرد.

هاشمی‌ها در لرستان

یک‌بار هم در سال‌های ابتدایی انقلاب برخی جریانات تندرو با حمله به سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سخنرانی وی در کوهدشت را به هم زده بودند. این بود که نیروهای حزب‌اللهی معتدل شهر، با اصلاح‌طلبان همراه شدند تا این‌بار دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون مزاحمتی، خرم‌آباد را ترک کند و چنین نیز شد؛ فائزه هاشمی سخنرانی کرد و خرم‌آباد را ترک کرد. اما گویا دیدار فائزه هاشمی با هم‌بند بهایی‌اش، بهانه لازم را به افراطیون داده بود تا سخنرانی حسین الله‌کرم را به محلی برای حمله به شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تبدیل کنند.

چشمان بسته افراطیون

اما افراطیون چند موضوع مهم را در محاسبات خود نادیده گرفته بودند. نخست، واکنش احتمالی طلاب حوزه علیمه است. این واکنش نشان می‌دهد که بین نیروهای افراطی و سنتی اصولگرای شهر تفاوت است. همان نیروهایی که کمک کردند تا فائزه هاشمی قبل از انتخابات سخنرانی خود را انجام دهد، این‌بار نیز در قالب طلاب حوزه در مقابل توهین به هاشمی رفسنجانی و خانواده‌اش ایستادند.

دوم، قدرت رسانه‌های اجتماعی است. عکس‌ها و فیلم‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی این واقعه را به‌سرعت در سراسر کشور و حتی خارج از کشور مطرح کرد و بدین ترتیب یک‌بار دیگر به تندروها این تذکر را داد که نمی‌توانند به‌راحتی هرچه می‌خواهند انجام دهند.

سوم، سخنان رهبر معظم انقلاب است. سخنان رهبری که از قضا یک روز قبل از این ماجرا انجام گرفته نشان می‌دهد که این افراد تندرو در خط مشی رهبری نیستند. کما اینکه وقتی سخنان رهبری را مرور می‌کنیم این واقعیت را بهتر درمی‌یابیم. رهبر انقلاب در بخشی از سخنرانی خود در دانشگاه امام حسین(ع) یک روز قبل از این اقدام فرمودند: «یک نکته هم این است که تبیین را اساس کار بدانید.

بنده می‌بینم گاهی اوقات یک جماعتی، یک افرادی، جوان‌های احتمالا صالح و مؤمنی با یک کسی مخالفند یا با یک جلسه‌ای مخالفند، بنا می‌کنند هیاهوکردن و جنجال‌کردن و شعاردادن؛ بنده با این کارها موافق نیستم. این هیچ فایده‌ای ندارد؛ این را من از قدیم به کسانی که در این کارها بودند، همواره سفارش کرده‌ام. اینکه بروند در یک مجلسی، چون فلان‌کس سخنرانی می‌کند که شما مثلا او را قبول ندارید، ممکن هم هست حق با شما باشد یا نباشد، برویم این مجلس را خراب کنیم، به‌هم بزنیم؛ نه، این هیچ فایده‌ای ندارد. فایده در تبیین است، فایده در کار درست است، در کار هوشمندانه است؛ این‌ها است که فایده دارد. گاهی اوقات بعضی‌ها از روی اغراضی این کارها را می‌کنند، به پای بچه‌های مومن و حزب‌اللهی می‌اندازند؛ حواستان به این هم باشد».

پشت‌پرده یک حمله

ماجرا از زمان سفر فائزه هاشمی به لرستان شروع شد که در همان دوران، عده‌ای با حضور و فشار بر حوزه کمالیه تلاش کردند تا روحانیون را مجبور به صدور بیانیه‌ای علیه دکتر هاشمی‌ رفسنجانی کنند! در همان زمان و هنگامی که فائزه قصد سفر به این استان را داشت، برخی با هجوم به فرودگاه سعی کردند تا جلوی ورود او را به لرستان بگیرند ولی فردی به نام «م» که از چهره‌های انقلابی و از اعضای لیست امید بود، جلوی این کارشکنی را گرفت.

بعد از سفر هاشمی به این استان‌ جمعیتی که سه‌شنبه به حوزه هجوم برده بودند به استانداری رفته و اعتراض و تجمع کردند. این اعتراض به دلیل بی‌اهمیتی استاندار به آن‌ها به پایان رسید. البته از تریبون نماز جمعه به نماینده دولت انتقاد شد که دولت هم از خود در این زمینه دفاع کرد. این بی‌اهمیتی حوزه و دولت خشم تندروها را برانگیخت و سبب شد تا با بهانه سخنرانی حسین الله‌کرم انتقام خود را از حوزه بگیرند. بنا به برخی شنیده‌ها، این جماعت قصد داشتند در زمان سفر اسحاق جهانگیری شهر را به آشوب بکشانند ولی نشد. آنها که مکان‌های مختلفی را برای سخنرانی در دست داشتند، حوزه را محل سخنرانی ا‌لله‌کرم قرار دادند تا بتوانند آن کینه‌ای که از حوزه و دولت در دل دارند، یکجا تخلیه کنند. افراد و جریان‌های خاص که با ادوات ویژه‌ای وارد حیاط حوزه شده بودند، با توهین به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و ناموس وی، فضا را برهم ریختند.

طلاب و روحانیون مجلس که نگران از بین رفتن حرمت حوزه شدند، آنها را به بیرون می‌رانند ولی جریان خاص یا همان اقلیت آفندی با فحش‌ و توهین، شیشه می‌شکنند و فریاد و مشت می‌زنند! نکته جالب این بود که افرادی را مورد حمله قرار دادند که به خواسته‌های خلاف عرف این حماعت تن نداده بودند. برخی شنیده‌ها حاکی از این است که هفت روحانی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. این اقلیت 50 نفری که برخی از آنها در زمان حمله به استاندار لرستان در سال 80 نیز دیده شده‌اند، تلاش می‌کنند تا دولت، مردم و حوزه را با اقدامات خشونت‌آمیز خود بترسانند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016