دوشنبه 10 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گزارش المانیتور از غیبت برادر رئیس‌ جمهور" حسین فریدون کجاست؟

18500770.jpg

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مادنا ، پایگاه آمریکایی المانیتور (Al Monitor) با انتشار گزارشی با عنوان «آیا رئیس جمهور ایران برادر خود را کنار گذاشته است؟» به گمانه زنی در رابطه با علت کم رنگ شدن حضور “حسین فریدون” در کابینه دولت برادرش، حسن روحانی، پرداخته است.

المانیتور می نویسد: «دو هفته پیش از دستیابی ایران و قدرت های جهانی به توافق هسته‌ای تاریخی که به یک نزاع بین المللی ده ساله پایان داد، حسن روحانی رئیس جمهور ایران برادر خود را به وین فرستاد تا در مذاکرات هسته ای شرکت کند. فریدون به عنوان یکی از اعضای حلقه داخلی مشاوران ویژه رئیس جمهور، به عنوان چشم و گوش روحانی در مذاکرات به حساب می آمد.»

این وبسایت تحلیلی افزود: «با این حال بر اساس گزارش روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد، فریدون دو ماه است که در جلسات کابینه دولت دیده نشده و گمانه زنی هایی وجود دارد که روحانی برای کنار گذاشتن برادر کوچکتر خود از هیئت دولت، از سوی منتقدان تحت فشار است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


المانیتور با اشاره به مطالب منتشر شده توسط برخی رسانه های داخلی می نویسد: «بر اساس گزارش منتشر شده توسط روزنامه آفتاب یزد روز ۲۵ می، حسین فریدون که زمانی رئیس جمهور را مانند سایه اش دنبال می کرد، در برخی از مهم ترین برنامه های عمومی رئیس جمهور از جمله دیدار با اعضای مجلس دهم، ملاقات با روحانیون ارشد قم و رهبران هند و افغانستان دیده نشده است. او همچنین در سفر رئیس جمهور به کرمان نیز حضور نداشته است؛ روشن نیست چرا فریدون که همه جا در کنار روحانی حضور داشته است اکنون پشت ابرها پنهان شده است.»

بر اساس این مقاله، ممکن است فریدون که پیش از این هشت سال سفیر ایران در مالزی بوده است، بار دیگر به عنوان سفیر ایران منصوب شده باشد. این نوشتار همچنین عنوان کرده بود که فشارها و انتقادات موجود درباره فریدون او را مجبور به کم رنگ کردن حضور خود کرده است. هر چند این اتهامات تایید نشده اما غیبت فریدون حاکی از آن است که آن ها تاثیرگذار بوده اند.

این مقاله می افزاید: «در تاریخ ۲۳ می یکی از رسانه های منتقد با انتشار گزارشی حسین فریدون را به دست داشتن در شرکت های صرافی در سال های آخر ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، زمانی که نوسان نرخ تبادل ارز و همچنین تحریم ها، خرابی و زیان زیادی برای اقتصاد ایران و ارزش ارز کشور به بار آورده بودند، متهم کرد.»

این نوشتار می گوید: «فریدون در زمان خدمت به عنوان مشاور رئیس جمهور، به افزایش فعالیت های اقتصادی خود نیز ادامه داده است. فریدون نقش زیادی در انتصاب های مشاغل پردرآمد دولت از جمله مدیران بانک ها داشته است. او همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر کار را برای استخدام همکاران اقتصادی قدیمی خود تحت فشار قرار داده است.»

در ماه ژانویه علیرضا زاکانی نماینده مجلس ایران گفت: «برخی اشخاص از توافق هسته ای و باز شدن درهای اقتصادی برای ثروتمند شدن خودشان استفاده می کنند. زاکانی با خطاب قرار دادن روحانی عنوان کرده بود که او به جای آنکه به دنبال فساد سازمان یافته بگردد باید به برادر خودش، دفترش و وزارت نفت نگاهی بیاندازد.»

المانیتور در انتهای این گزارش پس از نقل قول هایی از سایت ضد انقلاب سحام نیوز، می نویسد: «تکیه روحانی به حلقه داخلی مشاوران دستچین شده به جای وزرای دولت که توسط مجلس تایید شده اند، گاهی اوقات به منبعی برای جدال تبدیل شده است. مشاورانی مانند حسام الدین آشنا، اکبر ترکان و فریدون تنها کسانی نیستند که رئیس جمهور می تواند به آنها اعتماد کند. اما با کنار رفتن آنها، چالش های پیش روی روحانی برای مدیریت دولت خود افزایش خواهد یافت.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016