سه شنبه 11 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

لاریجانی با ۲۳۷ رای رئیس دائم مجلس شد


علی لاریجانی

چهار سال قبل در شرایطی که اکثریت مجلس نهم را اصولگرایان در دست داشتند، علی لاریجانی با 177 رای رئیس مجلس شد و امروز با 237 رای.

در آن زمان، رقیب لاریجانی یعنی غلامعلی حداد عادل 89 رای از نمایندگان دریافت کرد و 4 نفر نیز رای سفید دادند.

امروز علی لاریجانی با 237 رای در برابر 11 رای مصطفی کواکبیان، رئیس مجلس دهم شد. 28 نفر از نمایندگان هم رأی سفید دادند.

رادیو زمانه ـ در حالی‌که محمدرضا عارف، نماینده اصلاح‌طلبان خود را برای ریاست دائم مجلس دهم کاندیدا نکرده بود علی لاریجانی بدون رقیب با رأی بالای نمایندگان به عنوان رئیس دائم مجلس شورای اسلامی در دوره دهم برگزیده شد.

انتخابات هیئت رئیسه دائم مجلس ایران امروز سه‌شنبه، ۱۱ خرداد برگزار شد و در آن علی لاریجانی با ۲۳۷ رأی موافق از ۲۷۶ آرای اخذ شده به‌عنوان رئیس دائم اجلاسیه اول مجلس در دوره دهم انتخاب شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مصطفی کواکبیان، از اصلاح‌طلبان ابتدا خود را کاندیدای ریاست مجلس کرد اما بعد در جریان رأی‌گیری منصرف شد. با این حال علی لاریجانی رئیس موقت که اداره جلسه را به عهده داشت، اعلام کرد که پس از آغاز اخذ رأی‌گیری نمی‌توان از کاندیداتوری اعلام انصراف داد. بدین ترتیب کواکبیان تنها توانست ۱۱ رأی موافق به‌دست آورد.

در این رأی‌گیری ۲۸ رأی سفید نیز به صندوق انداخته شد.

علی لاریجانی در مجلس هشتم با ۲۳۷ رأی و در مجلس نهم با ۱۷۳ رأی موافق رئیس مجلس شده بود. بدین ترتیب میزان آرای او در مجلس دهم برابر با آرای مجلس هشتم اوست.

محمدرضا عارف که در انتخابات ریاست موقت مجلس دهم با ۷۰ رأی اختلاف از لاریجانی شکست خورده بود فردای آن در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که برای انتخابات ریاست دائم مجلس شرکت نخواهد کرد.

در انتخابات هیئت رئیسه دائم مجلس دهم، نایب رئیس نخست مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی با ۱۵۸ رأی و نایب رئیس دوم علی مطهری، از اصولگرایان منتقد با ۱۳۳ رأی انتخاب شدند. این دو از نامزدهای لیست «امید» در انتخابات مجلس بودند.

علی مطهری پیش از این گفته بود که در انتخابات هیئت رئیسه دائم مجلس دهم شرکت خواهد کرد.

همچنین غلامرضا کاتب با ۱۴۶ رأی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با ۱۴۶ رأی، اکبر رنجبرزاده با ۱۴۰ رأی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد با ۱۳۵ رأی، احمد امیرآبادی‌فراهانی با ۱۲۸ رأی و محمدعلی وکیلی با ۱۲۴ رأی از مجموع ۲۷۵ آرای به‌دست آمده به‌عنوان دبیران هیئت رئیسه دائم مجلس دهم انتخاب شدند.

از ۱۲ عضو این هیئت هفت نفر از فراکسیون اصولگرایان و پنج نفر از فراکسیون«امید» هستند. علی لاریجانی و بهروز نعمتی از فراکسیون اصولگرایان در جریان انتخابات مجلس در لیست «امید» نیز قرار داشتند.

پس از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه، مراسم تحلیف ۱۲ عضو این هیئت برگزار شد و اعضای منتخب سوگند یاد کردند.

در سومین نشست علنی دهمین دوره مجلس اعتبارنامه همه ۲۸۲ منتخب تصویب شد اما وضعیت مینو خالقی، نفر سوم انتخابات حوزه اصفهان هنوز روشن نیست. او از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده است.

نشست بعدی مجلس ۱۶ خردادماه برگزار خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016