سه شنبه 11 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی در مهاباد: مراکزی تاسیس می شود تا مردم زبان مادری خود را بیاموزند


حسن روحانی

فرارو- رئیس جمهور گفت: به عنوان رئیس جمهور ایران و رئیس شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام می‌کنم در ایران اسلامی هیچ کس حق ندارد بین مسلمانان و مذهبی با مذهب دیگری امتیازی قائل شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار مردمی با مردم شهرستان مهاباد با تأکید بر اینکه تمام مردم مسلمان از جمله شیعه و سنی در حقوق شهروندی عین هم و مساوی هستند، اظهار کرد: نباید بین مذاهب و اقوام تبعیض قائل شویم و اصل اساسی در مسئولیت‌ها باید شایستگی باشد و هر کس در هر منطقه‌ای دارای شایستگی بالاتر است باید متناسب با توانایی‌هایش زمینه فعالیت و بالندگی برای او مهیا شود.

گزیده سخنان روحانی را در ادامه می خوانید:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- برای من کافی نیست که در میان سفرای ما یک سفیر از اهل سنت و کردستان داشته باشیم و یا در وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت نفت یک معاون کرد فعالیت کند چرا که برای ما بین ترک، کرد، فارس، بلوچ و عرب و دیگر اقواممان هیچگونه تفاوتی نباید وجود داشته باشد.
- ما به ایرانی بودن و مسلمان بودن‌مان افتخار می‌کنیم و مسأله قومیت در مرحله سوم است.
- قومیت‌های مختلف مثل گل‌های رنگارنگ در باغ بزرگی هستند، مگر می‌شود باغ از بین برود و گلی باقی بماند پس اول باید به فکر حفظ باغ باشیم و آنگاه از گل‌های رنگارنگ حراست کنیم.
- مردم مهاباد همواره مرزبانان غیور دفاع از سرزمین اسلامی بودند و همواره دست رد به سینه توطئه‌های دشمنان زدند که به دنبال ایجاد تفرقه و جدایی میان مردم متحد بودند.
- مهاباد نگین ادبیات کردی در سرزمین ماست، جمهوری اسلامی ایران نظام برگزیده همه اقوام و بخش‌های ایرانی است و نه تنها به فکر منافع مردم خود و سرزمین خود است، بلکه به فکر حمایت و کمک از مردم مظلوم این منطقه عزیز است و آن روز که اربیل در خطر سقوط قرار گرفت نیروهای مسلح، نیروهای سیاسی، سپاه ارتش، بسیج و دولت ایران بود که این سرزمین را نجات داد. همانطور که وقتی دمشق در خطر سقوط در برابر گروه‌های تروریستی داعشی و جبهه‌النصره قرار گرفت، جمهوری اسلامی به ندای مظلومیت مردم منطقه جواب مثبت داد.
- امنیت مردم کرد در ایران بیشتر است یا مردم کرد در عراق، سوریه و ترکیه؟ پس زنده باد جمهوری اسلامی ایران که این امنیت و بالندگی و سرزندگی و نشاط در این سرزمین بدون در نظر گرفتن مذهب و قومیت برای مردم تأمین می‌شود.
- آنهایی که امروز در منطقه ما از جمله عراق و سوریه فتنه به پا کرده‌اند و تروریسم و کشتار را شایع می‌کنند و مردم بی‌گناه را از دم تیغ می‌گذرانند و به ناروا خود را مسلمان لقب می‌دهند و از جهاد دم می‌زنند، نسبتی با اسلام، قرآن و انسانیت ندارند.
- ما تابع قرآن هستیم که به ما می‌گوید همه انسان‌ها دارای کرامت و عزت هستند، خون هیچ بیگناهی در این سرزمین نباید ریخته شود، چون هیچ تفاوتی بین انسان‌ها وجود ندارد و همه ما مخلوق خداییم به ویژه مسلمانان که همه با هم برادر هستند.
- در این کشور یک قانون اساسی برای همه مردم حاکم است و یک دولت حکمرانی می‌کند و البته یک رهبری بزرگ پرچمدار نهضت و انقلاب اسلامی ایران است.
باید با کشورهای همسایه‌مان رقابتی سالم داشته باشیم و با آنها ارتباطی دوستانه و سازنده برقرار کنیم.
- در دنیای امروز هیچ کشوری به پیشرفت دست نمی‌یابد، مگر آنکه با کشورهای دنیا و همسایه ارتباط سازنده برقرار کند.
- اگر بتوانیم با عراق و ترکیه و آذربایجان و کشورهای منطقه رابطه‌ای صمیمانه و سازنده داشته باشیم، به وضعیت جوانان و تحصیل‌کردگان مهاباد کمک خواهد کرد.
- رئیس جمهور با بیان اینکه خط لوله گاز با این طول در منطقه کم‌نظیر است، خاطرنشان کرد: این تلاش‌ها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال پیشرفت مناطق کردنشین است و آنها که به دروغ می‌گویند جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد در مناطق کردنشین همواره کشاورزی باشد و هیچ‌گاه صنعت وارد این منطقه نشود با چشم باز متوجه دروغ‌های خود بشوند چرا که جمهوری اسلامی ایران برای رشد و تکامل و صنعتی کردن مناطق غربی کشور و کردنشین همه توان خود را به کار می‌گیرد.
- افراطی‌گری مذهبی،‌ قومی، سیاسی، جناحی و خشونت هیچ خاصیتی برای مردم نخواهد داشت. همانطور که در سراسر عراق، افغانستان، لیبی،‌ سوریه و یمن باعث آشفتگی زندگی مردم شده است.
- در سایه وحدت، برادری، اعتدال و دوری از خشونت می‌توانیم امنیت و توسعه را برای خودمان ایجاد کنیم.
- امنیت باید برای نخبگان جامعه فراهم شود تا آنها نیز امنیت جامعه را به وجود آورند و بدانیم که امنیت واقعی در سایه محبت و دوستی ایجاد می‌شود و بدانیم که بیکاری و نبود علم و دانشگاه و فرهنگ باعث ناامنی می‌شود.
- روحانی با تأکید بر اینکه من تبعیض قومیتی را محکوم می‌کنم و نمی‌پسندم، خاطرنشان کرد: به مسئولان اعلام می‌کنم که در استخدام و جذب باید به علم، دانش، تعهد و شایستگی توجه داشته باشند و دقت کنند که مسأله قومیت کوچکترین اثری در این پروسه نداشته باشد.
- قرار است مراکزی در کردستان، آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و... تأسیس شود که مردم بتوانند زبان مادری خود را به خوبی بیاموزند و در این راستا با وزارت آموزش و پرورش در حال مذاکره هستیم تا اصل 15 قانون اساسی در کشور اجرا شود.
- با فعالیت نمایندگان جدید و مجلس دهم امیدواریم زمینه برای همکاری بیشتر دولت و مجلس به وجود آید و ثمره آن توسعه و آبادنی ایران اسلامی باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016