شنبه 15 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

علی مطهری: اسلام با آزادی تفکر موافق است نه با آزادی عقیده

علی مطهری، نایب رئیس مجلس دهم با بیان اینکه عقیده از تفکر متفاوت است، گفت: "اسلام با آزادی تفکر موافق است ولی با آزادی عقیده موافق نیست چرا که هرعقیده ای منشاء فکر و عقلانیت ندارد و بسیاری از عقاید برگرفته از تعصبات، راه آبا و اجداد و خرافه گرایی است و از همین رو اسلام با این دسته از عقاید مبارزه کرده است و آنها را زنجیری بر دست و پای بشر می داند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ایرنا، مطهری عصر پنجشنبه درمناظره 'حدود آزادی بیان و اندیشه در انقلاب اسلامی' با بیان اینکه هر استعداد انسانی منشاء یک حق است، افزود: استعداد تفکر منشاء حق آزادی، استعداد یادگیری منشاء حق تحصیل، میل به جنس مخالف منشاء حق ازدواج، قوه ابتکار منشاء حق فن و صنعتگری و زیبا دوستی منشاء هنر، است.

وی با بیان اینکه برخی امور در انسان اجبار بردار نیست، ادامه داد: ایمان، اخلاقیات، رشد اجتماعی، حق انتخاب و رشد فکری از این دسته است هر چند برخی امورمانند رشد اجتماعی نیاز به مراقبت دارد ولی بالندگی و نهادینه شدن این امر منوط به آزادی و حق انتخاب افراد است.


علی مطهری

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعیین وکیل ولو اینکه فرد صالحی باشد قوه تعقل مردم را رشد نمی دهد، گفت : اگرعده ای گمان کنند فلان مساله به صلاح مردم نیست و مثلا صلاح مردم در این است که فلان دسته رای نیاورند ذهن مردم تمرین نمی کند و رشد و بالندگی در امر انتخاب پدید نمی آید.

وی تصریح کرد: کسی که در رسیدن به حق دچار شک و تردید می شود از نظر اسلام مرتکب گناهی نشده است زیرا ایمان مافوق شک ارزشمندتر از ایمان مادون شک است و ازهمین رو بوده است که در سیره امامان شیعه مناظرات متعددی بین دیدگاهای مختلف و حتی مخالفان برگزار می شده است.

مطهری با بیان اینکه عقیده از تفکر متفاوت است، افزود: اسلام با آزادی تفکر موافق است ولی با آزادی عقیده موافق نیست چرا که هرعقیده ای منشاء فکر و عقلانیت ندارد و بسیاری از عقاید برگرفته از تعصبات، راه آبا و اجداد و خرافه گرایی است و از همین رو اسلام با این دسته ازعقاید مبارزه کرده است و آنها را زنجیری بر دست و پای بشر می داند.

وی تصریح کرد: راه تفکر باز است و آزادی تفکر وجود دارد و حتی افراد می توانند آزادی بیان داشته باشند به شرطی که در بیان تفکر خود بدون فریب و نفاق، با پرچم مکتب فکری خود به بیان فکر خود بپردازند نه اینکه پرچم اسلام را بلند کنند و در لوای آن اندیشه دیگری مثل کمونیست را مطرح کنند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: غرب بر خلاف اسلام می گوید، آزادی عقیده را مطرح می کند و رسیدن به این نقطه ناشی از افراط گرایی کلیسای قرون وسطی و شخصی دانستن دین است.

وی اظهار کرد: غرب بر خلاف اسلام آزادی فرد را تا جایی می داند که فقط به دیگران ضرر نزند، در حالیکه اسلام آزادی فرد را تا جایی می داند که به جامعه، خود و آیندگان ضرر نزند و لذا مصلحت خود فرد، جامعه و آیندگان محدودیت هایی برای آزادی فرد به وجود می آورد.

مطهری اظهار کرد: آزادی بیان در اسلام وجود دارد و هر مکتبی در حکومت اسلامی می تواند به بیان اندیشه خود بپردازند و این آزادی تا جایی که منجر به اقدام عملی علیه اسلام نشود، ادامه خواهد داشت.

وی گفت: هرعقیده ای اگر ناشی از فکر باشد آزادی بیان دارد و تنها مرز آزادی بیان اقدام عملی و مسلحانه علیه حکومت اسلامی است و تا جایی که صرف اظهار نظر است، هر کس حق دارد نظر خود را بیان کند.

وی ادامه داد: حکم ارتداد نیز زمانی اجرا می شود که فردی مرتد شود و برای این امر تبلیغ کند و آزادی تبلیغ در اسلام وجود ندارد.

مطهری در بخشی دیگر ازاین مناظره درخصوص ابطال منتخب پنجم حوزه انتخابیه اصفهان گفت: اگر قرار است کسی حذف شود، نمایندگان ملت می توانند این کار را انجام دهند.

مناظره 'حدود آزادی بیان و اندیشه در انقلاب اسلامی' با حضور 'علی مطهری' فرزند شهید مطهری و نایب رییس مجلس و 'محمد حسین قدیری ابیانه' پژوهشگر و سفیر سابق ایران در کشورهای اروپایی توسط 'مجمع فرهنگی تحقیقاتی بینش مطهر اصفهان' برگزار شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016