پنجشنبه 20 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

قاسم سلیمانی برگ آس اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری 96


قاسم سلیمانی

اعتماد ـ سردار سلیمانی این روزها بیش از آنكه با آزادسازی مناطق اشغالی در سوریه و عراق یا عكس یادگاری رزمندگان عراقی و سوری در مبارزه با تكفیری‌ها خبرساز شده باشد پای نامش به میان مجادلات سیاسی داخلی باز شده است.

حاج قاسم سلیمانی چند هفته‌ای است كه نامش نه در به عقب راندن تكفیری‌ها بلكه به عنوان كاندیدای بالقوه ریاست‌جمهوری در ایران مطرح می‌شود. اما آیا واقعا سلیمانی می‌خواهد كاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٩٦ باشد؟ او مانند تمام یك دهه و نیم گذشته هیچ حرف و سخنی نمی‌گوید كه كاربرد سیاسی در ایران داشته باشد. در تمام این سال‌ها تلاش كرده یك مستشار نظامی بماند و در هیچ منازعه سیاسی داخلی وارد نشود. حالا سال‌ها از مهم‌ترین اقدام سردار سلیمانی كه فضای سیاسی داخلی را متاثر از خود كرد گذشته و شاید امروز كمتر كسی به خاطر بیاورد كه حاج قاسم سلیمانی با همراهی تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نظیر محمد باقر قالیباف، محمد علی جعفری، شهید حسین همدانی، غلامعلی رشید و... پس از حوادث تلخ كوی دانشگاه نامه‌ای به رییس دولت اصلاحات نوشتند.پس از این نامه هر یك از فرماندهان راه خود را رفتند. از میان آنها قالیباف از همه سیاسی‌تر شد، جعفری به فرماندهی سپاه پاسداران رسید، حسین همدانی در حین ماموریت مستشاری در مبارزه با تكفیری‌ها شهید شد و احمد كاظمی هم ١٩ دیماه ٨٤ در سقوط هواپیمای فالكن از دنیا رفت. حاج قاسم سلیمانی اما بیشتر از همه همرزمانش سكوت كرد. حتی در روزهای سخت و آشوب سوریه او حرف نمی‌زد و فقط گاهی خبر می‌آمد كه با كمك مستشاری‌اش سوریه از سقوط نجات پیدا كرده یا در منطقه‌ای دیگر نیروها به فرماندهی او توانسته‌اند شهر و دیاری اشغال شده را باز پس بگیرند. قاسم سلیمانی در این سال‌ها كه در سوریه و عراق مرزهای نبرد جمهوری اسلامی با دشمنان تروریست و تكفیری‌ها را كیلومترها دورتر از مرز جغرافیایی برده است همانقدر پیرامون مسائل داخلی سكوت می‌كند كه در سال‌های آرامش منطقه خاورمیانه ساكت بود. حضورش محدود به جمع‌هایی است كه در آن محور جمع شدن مقاومت اسلامی است. به همین دلیل هم سخنرانی‌اش در جلسه فراكسیون اصولگرایان مجلس آن هم چند روز مانده به رقابت دو فراكسیون برای كسب ریاست قوه مقننه از سوی ناظران سیاسی یك شگفتی بزرگ ارزیابی شد. آیا قاسم سلیمانی به هواخواهی اصولگرایان بلند شده؟ این سوالی بود كه در طول سخنرانی او در جلسه فراكسیون اصولگرایان مجلس پاسخ روشنی برایش یافت نشد چه آنكه در آن جلسه سلیمانی تنها به موضوع داعش و وضعیت منطقه پرداخت و كمترین اشاره‌ای به اوضاع سیاسی داخل ایران نكرد اما نفس حضورش در آن جلسه باعث شد تا چند هفته‌ای نام سردار سلیمانی در تهران بر سر زبان‌ها بیفتد. عده‌ای گفتند سلیمانی كاندیدای انتخابات ٩٦ است و عده‌ای طرح این سخن را لطمه زدن به جایگاه او نزد مردم عنوان كردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زیباكلام سه سال پیش درباره سلیمانی چه گفت؟
صادق زیباكلام سه سال پیش در وصف سردار سلیمانی نوشته بود: «سردار قاسم سلیمانی نماد فردی است كه هیچگاه از ایشان موضع‌گیری تندی دیده نشده است. هیچ‌كس به یاد نمی‌آورد كه وی در وقایع مختلف موضع‌گیری انجام داده باشد یا اتهامی‌ را متوجه شخصیت‌های سیاسی كشور كه قطعا از افراد مهم و تاثیر‌گذار در مسیر نیل به اهداف خود بوده است، كرده باشند. قطعا قاسم سلیمانی یك قهرمان جنگی و یك وطن‌پرست واقعی است كه سال‌ها بعد بسیاری او را درست خواهند شناخت. از آن جهت كه وی مردی است كه به دور از هر گونه حاشیه و جنجالی به وظایف خود عمل می‌كند. از آن جهت كه در تمام این سال‌ها چه دوران جنگ و چه پس از آن یك سرباز بی‌ادعا بوده و انجام وظیفه كرده است. این مرز و بوم به امثال این مرد نیاز دارد. در نهایت قاسم سلیمانی نماد خضوع، فروتنی و انسانیت است كه سبب قوت قلب برای دیگران می‌شود.»

ادعای تازه زیباكلام
اما به یك‌باره از آن موضع خارج شد و سلیمانی را یكی از دو گزینه اصلی و محتمل اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ عنوان كرد: چنین است كه موضع‌گیری‌های آقای قالیباف علیه آقای روحانی، در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری برای انتخابات سال ٩٦ است. اما وقتی كه محسن رضایی از هاشمی و روحانی انتقاد كرد، به او شفاف گفتم و حالا هم باید به آقای قالیباف بگویم كه دارند وقت‌شان را تلف می‌كنند، چرا كه نامزد اصولگرایان، نه آقای رضایی خواهد بود و نه آقای قالیباف. اگر اصولگرایان جدا بخواهند در انتخابات سال ٩٦ به قدرت برسند، نامزد نهایی آنها یا احمدی‌نژاد خواهد بود یا جناب سردار قاسم سلیمانی.

اعتراض آشنا
این اظهارنظر زیباكلام واكنش‌هایی را در میان اصولگرایان هم داشت و كار تا جایی پیش رفت كه صدای حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهور درآمد كه قاسم سلیمانی را وارد این بازی‌ها نكنید: بگذاریم حاج قاسم در قله اسطوره‌ای دفاع از حریم و حرم بماند؛ نگذاریم او را چون محسن و باقر به كارزار كلید و گازانبر بكشانند. اگرچه پیش بینی می‌شد این اظهارنظر آشنا با تحسین اصولگرایان همراه شود اما اینگونه نبود و آنها نه تنها از مشاور رییس‌جمهور تشكر نكردند كه سایت جهان نیوز وابسته به علیرضا زاكانی، دبیركل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به او اتهام موضع‌گیری سفارشی زد: «یك چهره مشهور اصلاح‌طلب كه اتفاقا این روزها نامش بیشتر از گذشته بر سر زبان‌هاست، با ارسال پیامی از طریق یك واسطه به آشنا با اشاره به اثرگذاری حاج‌قاسم سلیمانی در منطقه گفته است: بدون اینكه موضوع به ما ربط پیدا كند به این ماجرا بپرداز كه او قصد فعالیت سیاسی دارد! خبرنگار جهان مطلع شد، پیگیری این عنصر مشهور سیاسی كاملا پشت پرده انجام شده و نهایتا منجر به انتشار پیام آشنا و تهدید حاج قاسم توسط وی شد. به گزارش جهان، این چهره سرشناس جریان اصلاحات، از آشنا خواهش كرده و گفته است: هر برخوردی صورت می‌گیرد، ما لو نرویم[!] اما ما در این زمینه كاملا با شما هماهنگ هستیم!»

باهنر: سردار سلیمانی كاندیدای اصولگرایان برای انتخابات ٩٦ نیست
اما این روزها اصولگرایان هرجا حاضر و ناظر می‌شوند باید منتظر باشند تا خبرنگاری نظرشان را درباره كاندیداتوری سلیمانی بپرسد. دیروز محمد رضا باهنر مورد این سوال قرار گرفت. رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری اعلام كرد: سردار قاسم سلیمانی كاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نیست. محمدرضا باهنر، رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با آنا، درباره اینكه «آیا اخبار مربوط به كاندیداتوری سردار قاسم سلیمانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٩٦ صحت دارد و آیا ایشان گزینه اصولگرایان است یا خیر؟» اظهار كرد: سردار سلیمانی در نشست فراكسیون ولایت حضور داشته است، اما وی كاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نیست. وی در ادامه افزود: آقای سلیمانی به وظایف خودش عمل می‌كند، ضمن اینكه اصولگرایان هیچ فردی را مانند ایشان و دیگر شخصیت‌های سیاسی یا نظامی سراغ ندارند تا برای انتخابات آماده كنند. باهنر با اشاره به اینكه «اصولگرایان هنوز درباره معرفی اشخاص به عنوان كاندیدای ریاست‌جمهوری تصمیم‌ جدی نگرفته‌اند»، تاكید كرد: تا اطلاع ثانوی اصولگرایان تصمیمی درباره اشخاص حتی سردار سلیمانی اتخاذ نكرده‌اند، اما وی كاندیدای اصولگرایان نیست و همانطور كه گفتم آقای سلیمانی وظایف خودش را دارد و به آنها عمل می‌كند.

حاج قاسم این روزها
كسی نمی‌داند امروز حاج قاسم سلیمانی كجاست. در خیابان‌های تهران به خانه شهید مدافع حرم رفته، یا در اتاق كار بشار اسد به او مشاوره می‌دهد. شاید هم در كاخ ریاست‌جمهوری عراق جدیدترین نقطه نظراتش را درباره مبارزه با تكفیری‌ها ادامه می‌دهد. اما او نه مرد حضور در اتاق‌های امنیتی است و نه حالش در كاخ ریاست‌جمهوری خوب می‌شود. او احتمالا این روزها دوباره در مناطق عملیاتی به سر می‌برد؛ جایی كه پا به پای سربازان قدم برمی‌دارد. قاسم سلیمانی یك فرمانده دوست داشتنی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016