جمعه 21 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

تجمع جوانان در پارک آب و آتش توسط ماموران «به خشونت کشیده شد»

ساعتی قبل تجمع جوانان و نوجوانان در پارک «آب و آتش» تهران توسط ماموران انتظامی و امنیتی به خشونت کشیده شد. این تجمع پس از فراخوان این جوانان در شبکه‌های اجتماعی برپا شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز چهارشنبه ۱۹ خردادماه ۱۳۹۵ نیز تجمع جوانان و نوجوانان در پاساژ کوروش واقع در بزرگراه ستاری تهران، به دلایل نامشخص توسط ماموران انتظامی و امنیتی به خشونت کشیده شد.

بر اساس گزارش منابع خبری از تهران، در پی حمله مامورین به این تجمع، شعارهای تندی از سوی تجمع کنندگان علیه جمهوری اسلامی و ماموران مهاجم سر داده‌ شده است.

هنوز گزارشی از بازداشت یا ضرب و شتم این نوجوانان در تجمع ساعتی قبل مخابره نشده است.

ماموران امنیتی و انتظامی در ایران از تجمعاتی که در شبکه‌های اجتماعی سازماندهی می‌شود هراس دارند و سعی می‌کنند از برگزاری هر تجمع کوچک انسانی جلوگیری کنند.

بر اساس اطلاع خبرنگار «آمدنیوز»، قرار است هفته آینده جوانان و نوجوانان تجمعاتی را در شهرهای ساری، رشت، کرج، شیراز، تهران و تبریز با عنوان «میتینگ تابستانه جوانان» برگزار کنند.

«شهروند» درباره تجمع نوجوانان و جوانان در پپاساژ کوروش نوشته است: «ماجرا از چند کانال تلگرامی و هشتگ #میتینگ_کوروش در اینستاگرام شروع شد؛ کانال‌هایی که معروف‌ترین‌شان، کانالی است با ٢٢‌هزار عضو که به‌طور اختصاصی برای «میتینگ‌های» نوجوانان تهرانی ایجاد شده و به صورت هفتگی از آنها دعوت می‌کند تا در دورهمی‌های نقاط مختلف تهران شرکت کنند؛ آخرین دعوت هم برمی‌گردد به چند روز پیش، وقتی در این کانال و چندین صفحه در اینستاگرام، تبلیغات زیادی برای آمدن دانش‌آموزان تهرانی به مجتمع کوروش انجام و از آنها خواسته شد که برای جشن گرفتن تمام شدن امتحانات و آمادگی شروع تعطیلات تابستانی به این مجتمع بیایند و بعد از آن صفحه‌های مختلفی در اینستاگرام با هشتگ‌هایی مانند «شاخا، پرنسا و پلنگای اینستا» این قرار ملاقات را به فالوئرهای‌شان یادآوری کردند.»
Abo-Atash-Amadnews.jpg
خبرگزاری بسیج این تجمع را «میتینگ هنجارشکنانه آب‌بازی مختلط» دانسته و دراین‌باره نوشته است: «یک نفر به اتهام فراخوان دادن برای این آب بازی دستگیر شد. قرار این آب بازی هم در شبکه‌های اجتماعی گذاشته شده بود. عصر دوشنبه ۱۷ خرداد، با وجود دستگیری عامل فراخوان میتینگ آب بازی در کرج، عده‌ای از جوانان با حضور در بوستان ایران زمین، تصمیم به تجمع و انجام آب بازی مختلط داشتند و براساس فراخوان این میتینگ در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، فیسبوک و … )، بنا بود همایش آب بازی مختلط در ساعت ۱۸ برگزار شود که با حضور به موقع پلیس استان البرز و شهرستان کرج نافرجام ماند.‌ سال گذشته هم در نخستین روز از ماه مبارک رمضان، نمایش هنجارشکنانه آب بازی مختلط و روزه‌خواری در ملأ عام با حضور عده‌ای از جوانان زیر ۲۰‌سال در بوستان ایران زمین کرج و بوستان تندرستی فردیس شکل گرفت.»

قرار مجازی، واکنش‌های مجازی

قرار ملاقات چند هزار نفره نوجوانان تهرانی در روز سه‌شنبه اما در دو روز گذشته باعث واکنش‌ها و بحث و نظرهای زیادی میان کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است؛ آنها حالا با هشتگ میتینگ، کوروش و دهه هشتاد، عکس‌ها و فیلم‌های نوجوانانی را دست به دست می‌کنند که با ظاهر متفاوت برای دیدن و آشنا شدن با هم سن و سال‌هایشان به خیابان آمده‌اند و چندنفرشان با هم مشاجره می‌کنند و حتی همدیگر را کتک می‌زنند. در دو روز گذشته نظرات زیادی دراین‌باره در شبکه‌های اجتماعی نوشته شده و بحث‌های زیادی درباره این موضوع شکل گرفته است. مثلا «امیر» دراین‌باره در اینستاگرام نوشته است: «الان اگه این میتینگ تو ژاپن بود ازش برق تولید می‌کردن. تفاوت نسل‌ها در تفریح برمی‌گرده به توسعه و وضع اقتصادی جامعه. دهه شصت سینما، دهه هفتاد پارک و دهه هشتاد و نود مراکز خرید و پاساژ.»

کاربری با نام «هاکلبری فین» هم دراین‌باره نوشته: «دیشب همه داشتن از توانایی دهه هشتادی‌ها می‌گفتن تو برگزاری میتینگ، ویدیوی دعوای دخترا تو میتینگ رو کجای دلم بزارم، پسرا هم دست می‌زنن.» «مریم» هم در توییتر در این‌باره نوشته است: «دهه شصتیا ناراحت نشن اما اسمتون رو گذاشتین نسل سوخته و همه دهه‌هارو مسخره کردین.»

کاربر دیگری هم دراین‌باره این نظر را داشته است: «دهه هشتادیا قرار آب بازی و پاساژگردی میزارن، دهه هفتادیا دارن بچه‌داری میکنن، ما دهه شصتیام مجرد داریم ول می‌گردیم.» بعضی کاربران هم از ترافیک شدید روز سه‌شنبه در بزرگراه ستاری انتقاد کرده‌اند: «پنج تا بلیت سینما داشتیم واسه امشب کوروش، برای این شلوغی‌ها کنسل شد.»

«رضا» هم در توییترش نوشته: «شناخت من از دهه هفتادی‌ها با این جمله بود: آخه به ما چیکار دارن. نسلی که دوست داره شاد باشه. دهه ۷۰‌ها و ۸۰‌ها به درستی از زندگی دهه شصتی‌ها درس گرفتند که باید زندگی خودشون رو بکنند و نباید دغدغه کشور و جامعه داشته باشند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016