جمعه 28 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

افزایش نیروگیری از شیعیان افغان برای جنگ در سوریه

ایران در شهر هرات افغانستان مرکزی برای جذب نیرو برای جنگ در سوریه باز کرده‌است. این مرکز تا کنون صدها افغانستانی را، داوطلبانه و یا حتی به اجبار به جنگ سوریه فرستاده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرنامه گویا: وبسایت کریستین ساینس مانیتور، گزارشی از هرات افغانستان منتشر کرده که در آن به ابعاد تلاش ایران برای نیروگیری در این شهر می‌پردازد:

جوان افغان با موهای ژل زده و تی‌شرت دولچه اند گابانایی که بر تن دارد بیشتر شبیه جوانان دنبال مد است تا فردی مذهبی که حاضر است جانش را برای جهاد در سوریه بدهد.

مرد جوان قصد داشت افغانستان را برای مقاصد شخصی ترک کند، ولی ایرانی‌ها و افغانستانی‌هایی که سفر او به ایران را ترتیب داده‌بودند، او را گزینه خوبی برای نیروگیری دیدند. بیشتر از دو ماه و نیم، یک مسئول عضوگیری ایرانی هر روز او را می دید تا متقاعدش کند که در ازای قول برای داشتن یک زندگی بهتر در ایران، در واحدی تماما افغان در سوریه بجنگد.

او نهایتا متقاعد شد. به مرد جوان بیست و یک ساله گفته شده بود که زمانیکه به ایران برگردد، به او پاسپورت ایرانی، خانه و پول داده شود. به او گفته شده بود که برای "جنگی مذهبی" به سوریه می‌رود.
986162_1_2016_0612khamenei.jpg_standard.jpg
این تنها یکی از داستان‌هایست که نشان می‌دهد ایران چگونه در هرات مشغول ایجاد سپاهی از نیروهای افغانستانی است، برای جنگ در کنار نیروهای ایرانی، حزب الله لبنان و نیروهایی شیعه‌ای که ایران از پاکستان و عراق به آنجا فرستاده است.

این مسئله دیگر مخفی نیست و هر روز بیشتر در داخل ایران در موردش تبلیغ می‌شود. در اسفندماه سال گذشته آیت‌الله خامنه‌ای با خانواده افغانستانی‌هایی که در جنگ سوریه کشته شدند نیز دیدار کرد و گفت "به شما افتخار می‌کنم".

بعضی‌هایشان با انگیزه‌های مذهبی و برای "دفاع از حرم" به جنگ می‌روند. عده‌ای دیگر برای پول و یا گرفتن شهروندی ایرانی. بسیاری دیگر نیز یا به اجبار می‌روند و یا مرتبا توسط نیروهای ایرانی تحریک می‌شوند و چون موقعیت‌شان در ایران موقعیت شهروند درجه دو است، چاره دیگری نداشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016