جمعه 4 تیر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

واکنش‌ها به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

اعلام نتایج همه‌پرسی ماندن یا خروج بریتانیا در اتحادیه اروپا، بلافاصله توفانی را در عرصه سیاسی و اقتصادی بریتانیا، اروپا و شاید تمام دنیا به راه انداخته است؛ از اقدامات اضطراری بانک مرکزی انگلستان و سوئیس گرفته تا اعلام استعفای دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی - در واکنش به این تحول بی‌سابقه در عرصه بین‌المللی بسیاری از چهره‌های سیاسی و اقتصادی و افراد صاحب نفوذ در کشورهای مختلف به آن واکنش نشان دادند، واکنش‌هایی که درست مانند رای دهندگان بریتانیایی نشانه شکاف عمیقی بین دیدگاه‌های دو طرف ماجرا است.

160624100105.jpg

رهبران کشورهای اروپایی شگفتی و یاس خود را از نتیجه همه‌پرسی ابراز کرده‌ و گفته‌اند انتظار دارند که بریتانیا روند خروج از اتحادیه اروپا را به سرعت آغاز کند.

پس از مذاکرات در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، رهبران شورای اروپا، پارلمان و کمیسیون اروپا اعلام کردند که تاخیر در روند خروج تنها باعث به طول کشیدن بی‌ثباتی خواهد شد.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا گفته است که اتحاد ۲۷ کشور باقی‌مانده در اتحادیه اروپا ادامه خواهد یافت.

رهبران اروپایی گفته‌اند که به تصمیم مردم بریتانیا احترام می‌گذارند.

هلند به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا گفته است که کشورهای اروپایی باید به نگرانی مردم خود در باره بیکاری، امنیت و مهاجرت توجه کنند.

160624100347.jpg
برخی گردشگران بریتانیایی که در یونان در سفر هستند امروز صبح برای گرفتن پول از عابر بانک با مشکل روبرو شدند و نتوانستند به روال معمول با استفاده از کارت بانکی خود پول بگیرند

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است اتحادیه اروپا به حد کافی استحکام دارد تا پاسخ‌های درستی برای سئوالات موجود بیابد.

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را زمین لرزه‌ای بزرگ خواند و در صفحه شخصی خود نوشت ستاره های پرچم اتحادیه اروپا در حال فرو افتادن است:

"تحولات اقتصادی کشورهای جنوب اروپا، تروریسم، و بحران مهاجرت نشان می داد که این اتحاد در حال فروپاشی است؛ اما دومینوی سقوط با برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) آغاز می شود.

مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا را نه گفتن به "تبعیت" دولت بریتانیا از آمریکا خواند.

نورالدین جانیکلی معاون نخست وزیر ترکیه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را آغاز تجزیه این اتحادیه دانست.

دونالد ترامپ نامزد تقریبا محرز حزب جمهوریخواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را "چیز بسیار خوبی" برای مردم بریتانیا نامید چرا که آنها تصمیم گرفتند "کشورشان را دوباره پس بگیرند."

دمیتری پشکوف، سخنگوی رسانه‌ای ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفت آقای پوتین در ساعت‌های آینده در باره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اظهار نظر خواهد کرد. اما به گفته آقای پشکوف، موضع رییس جمهور روسیه این است که "اتحادیه اروپا شریک اقتصادی بزرگ روسیه است" و مسکو خواهان آن است که "اتحادیه اروپا یک قدرت اقتصادی بزرگ، رو به رشد، قابل پیش بینی و باثبات باقی بماند."

اما فیلیپ هموند وزیرخارجه بریتانیا گفت با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ولادیمیر پوتین باید کمی خوشحال شده باشد چون فشار تحریم‌ها بر این کشور کاهش خواهد یافت.

ولادیمیر گرویزمن، نخست وزیر اوکراین گفت امروز بهترین روز اروپای متحد نیست، اما من معتقدم اتحاد اروپا با همه اینها باقی خواهد ماند. چون این اتحادیه بر پایه دموکراسی شکل گرفته که بین ما مشترک است."

تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا گفت تلاطم بازارهای اقتصادی ادامه پیدا خواهد کرد. وی خواستار آن شد که با وحدت در تمام جناح‌های سیاسی قدم‌هایی برای مقابله با آن برداشته شود.

صادق خان شهردار لندن سعی کرد به مردم، سرمایه‌گذاران و تجار بین‌المللی اطمینان خاطر بدهد و گفت با اینکه معتقد است ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بهتر است اما لندن همچنان شهر موفقی باقی خواهد ماند. او همچنین به یک میلیون شهروند اروپایی که در لندن زندگی می کنند خوش‌آمد گفت و از مردم خواست اختلاف‌ها را کنار بگذارند.

مایکل فالون وزیر دفاع بریتانیا می گوید این کشور عضو ناتو باقی خواهد ماند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو هم در بیانیه‌ای گفت بریتانیا یک متحد متعهد و قدرتمند ناتو باقی خواهد ماند و نقش پیشروی خود را در آن حفظ خواهد کرد.

در خود بریتانیا، اخبار تایید نشده‌ای از حزب کارگر به گوش می‌رسد که نمایندگان این حزب در پارلمان بریتانیا خواستار استعفای جرمی کوربین رهبر حزب هستند، آقای کوربین زیر فشار انتقادها قرار دارد چون برای متقاعد کردن مردم به ماندن در اتحادیه اروپا کوشش کافی نکرده است. آقای کوربین در واکنش به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت این تصمیم "عواقبی" برای کار و مشاغل خواهد داشت.


یک آمریکایی سوری تبار شهردار شهر پراسپکت پارک در ایالت نیوجرسی


هالک ایرانی از بوشهر جهانی شد؛ او را عصبانی نکنید


ثروتمندترین کشورهای جهان کدامند؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016