شنبه 12 تیر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

چرا روحانی نامزد نهایی اصلاح‌طلبان در خرداد ۹۶ است

عصر ایران؛ مصطفی داننده - این روزها بحث انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در فضای سیاسی کشور داغ است و جریان‌های سیاسی به دنبال پیدا کردن نامزد نهایی خود برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هستند. اصول‌گرایان هنوز نتوانسته‌اند استراتژی مشخصی را برای خود تعیین کنند و برخی به دنبال حمایت از روحانی هستند، عده‌ای دیگر به دنبال بازگرداندن احمدی نژاد هستند و بخشی دیگر بازهم می‌‎خواهند به سراغ نامزدهایی مانند قالیباف، حداد یا جلیلی بروند.

اصلاح طلبان اما اوضاع بهتری دارند و آنگونه که از شواهد پیداست روحانی تنها نامزد آنان برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است. در همین ارتباط محمد رضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم و برادر رئیس دولت اصلاحات بر این باور است که :« در نشست و برخاست هایی که با نحله های مختلف اصلاحات دارم می بینم همه این افراد از شخص آقای روحانی رضایت دارند و معقتدند ایشان حتی فراتر از حد انتظار ظاهر شده است. البته ما انتقاداتی به برخی عملکردهای دولت یازدهم داریم ولی نامزدمان برای انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری شخص آقای روحانی است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد علی ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات نیز بر این باور است:« یش بینی من این است که آقای روحانی بدون مشکل در دوره آینده نیز رئیس جمهور خواهند بود. در جریان اصلاح طلبی شخص دیگری جز آقای روحانی معرفی نخواهد شد»

مجمع روحانيون مبارز نیز با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه موضع اين مجمع حمايت قاطع از دولت تدبير و اميد و «خصوصا شخص جناب آقاي دكتر روحاني رييس‌جمهوري محترم» است.
چرا روحانی نامزد نهایی اصلاح‌طلبان در خرداد ۹۶ است

سوالی که در این میان مطرح است این مسئله است که چرا اصلاح‌طلبان اینگونه از روحانی حمایت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند نامزد دیگری از این جریان وارد کارزار انتخابات شود. اولین جواب به این سوال این است که اصلاح طلبان از عملکرد روحانی به ویژه در زمینه سیاست خارجی راضی هستند. روحانی توانست مسیری که دولت اصلاحات آن را طی می‌کرد ادامه دهد و حتی در پرونده هسته‌ای موفق تر عمل کند.

در سیاست داخلی نیز اصلاح طلبان بعد از دوران سخت ۸۸ بازهم به صحنه آمدند و با وجود تمام محدودیت‌ها توانستند یک اقلیت قدرتمند را در مجلس دهم تشکیل دهند. روحانی زمینه فعالیت‌های سیاسی اصلاح طلبان را در دولتش فراهم کرد. حوادث سال ۸۸ باعث شده بود تا برخی فکر کنند که اصلاح طلبان به پایان راه خود رسیده‌اند اما روی کار آمدن روحانی باعث شد جریان اصلاحات بتواند خود را احیا کند.

از سوی دیگر اصلاح طلبان نامزدی به غیر از روحانی ندارند. تمام کسانی که در این جریان بتوانند وارد کارزار انتخابات شوند به دلیل حوادث سال ۸۸ و اتفاقات قبل از آن از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت خواهند شد و در نتیجه، نمی‌توانند وارد رقابت انتخاباتی شوند. بسیاری از این نیروها در جریان انتخابات مجلس دهم نیز با سد محکم شورای نگهبان روبرو شدند.

در ادامه اصلاح‌طلبان می‌دانند که اگر نامزدی را به عنوان رقیب روحانی معرفی کنند هم زمینه شکست خود و هم زمینه شکست روحانی را فراهم می‌کنند. تقسیم شدن رای میان روحانی و نامزد اصلاح طلبان باعث می‌شود که رقیب با خیال راحت مسیر پاستور را طی کند.

همین دلایل باعث شده اصلاح طلبان سعی کنند بدون هیچ حرفی سعی کنند از حسن روحانی به عنوان نامزد انتخابات حمایت کنند و دولت او را ۸ ساله کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016