سه شنبه 5 مرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بمب‌گذار آنسباخ: پیرو ابوبکر بغدادی هستم

0,,19426153_303,00e.jpg
اولین تحقیقات در باره عامل انفجار بمب در آنسباخ آلمان حکایت از انگیزه‌های تروریستی و گرایش مهاجم به گروه داعش دارد. این پناهجوی سوری گفته است که پیرو ابوبکر بغدادی، رهبر "دولت اسلامی" است.

یواخیم هرمن، وزیر امور داخلی ایالت بایرن آلمان در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه (۲۵ ژوئیه/ ۴ مرداد) گفت که مجموع مواد و اطلاعاتی که تا کنون از عامل انفجار بمب به دست آمده بر انگیزه‌های تروریستی اسلامی افراطی دلالت دارند.

توماس د مزیه، وزیر کشور آلمان نیز انگیزه‌های اسلام‌گرایانه افراطی را در حمله آنسباخ منتفی نمی‌داند.

به گفته وزیر امور داخلی بایرن از خانه و لباس‌های مهاجم آنسباخ دو تلفن و چندین سیم‌کارت و یک لپ تاپ به دست آمده است. در این دستگاه‌ها چند ویدئوی عملیات و تبلیغات خشونت‌بار وجود دارد که حاوی جهت‌گیری اسلام افراطی و سلفی است.

در تلفن همراه مهاجم یک ویدئو یافت شده که در آن او تهدید به حمله مرگ‌بار می‌کند. او از انتقام‌گیری علیه آلمانی‌ها سخن می‌گوید زیرا "آنها مسلمان‌ها را می‌کشند".

او در این ویدئو می‌گوید که در راه خدا این کار را می‌کند و اقدام خود را تبعیت از ابوبکر بغدادی، رهبر "دولت اسلامی" (داعش) توصیف می‌کند.
داعش نیز اندکی پس از انتشار خبر حمله آنسباخ در خبرگزاری خود، اعماق، در توصیفی کلی مهاجم را مثل عاملان حملات نیس و وورتسبورگ وابسته به این گروه توصیف کرد: «مهاجم آنسباخ سرباز دولت اسلامی بوده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهاجم آنسباخ تا کنون به عنوان عنصر افراطی در نزد پلیس آلمان شناخته نمی‌شد، ولی مدتی تحت درمان روانی بوده است. او در ارتباط با مواد مخدر و ارعاب در پلیس پرونده داشته است.

شف وسایل ساخت بمب در اتاق مهاجم

مهاجم از دو سال پیش در آلمان تقاضای پناهندگی کرده بود، ولی این تقاضا رد شده بود. به او اجازه اقامت موقت داده بودند و قرار بود که نهایتا به بلغارستان استرداد شود، چون در این کشور و نیز در اتریش اسم و هویت او قبل از آلمان ثبت شده بود.

چندی بعد به خاطر نیاز به مداوای روانی این حکم اخراج تعلیق شد، ولی سی روز پیش دوباره به اجرا گذشته شد و از مهاجم خواسته شد که آلمان را به مقصد بلغارستان ترک کند.

در اتاق مهاجم مقادیر زیادی مواد ساخت بمب کشف شده است. بمبی که او در نزدیکی یک فستیوال موسیقی در آنسباخ منفجر کرد، حاوی قطعات تیز فلزی بود. بمب خود مهاجم را کشت و ۱۲ نفر دیگر را مجروح کرد. مهاجم قصد داشت که بمب را در کوله‌پشتی خود به داخل سالن ببرد، ولی موفق نشد.

در وسایل همراه مهاجم یک بسته اسکناس ۵۰ یورویی یافت شده است. او همچنین دارای ۶ حساب فیسبوکی بوده است.

اندکی قبل از بمب‌گذاری، مهاجم با کمک مترجم خود شکایتی را علیه یکی از ساکنان کمپ پناهندگی خود تسلیم مقامات قضایی کرده و او را به داشتن رابطه با حزب‌الله لبنان متهم کرده بود. بعدا معلوم شد که این اتهام بی‌اساس است.

از ۱۵ نفری که در انفجار آنسباخ زخمی شدند هیچکدام وضعیت وخیمی ندارد. پس از انفجار ۱۵۰ نیروی امدادی و ۲۶۰ مامور آتش‌نشانی توانستند ۲ هزار جوان حاضر در سالن را به صورتی منظم و امن از محل دور کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016