جمعه 8 مرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
8 مرداد» انتشار اولین ویدیو از قاتلان کشیش فرانسوی
6 مرداد» قاتل کشیش فرانسوی یک جوان ۱۹ ساله بود
پرخواننده ترین ها

فرانسه امکان 'ممنوعیت کمک خارجی به مساجد' را بررسی می‌کند

بی بی سی - مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه، در مصاحبه با روزنامه لوموند، چاپ پاریس، گفته که "در فرانسه به بازبینی و ابداع رابطه نوینی با اسلام نیاز داریم" و افزوده است که باید روحانیون مسئول مساجد "در داخل فرانسه و نه محل دیگری آموزش ببینند."

آقای والس در مصاحبه‌ای که در شماره جمعه، ۸ مرداد (۲۹ ژوئیه) روزنامه لوموند چاپ شده، گفته است که این نظر را که برای مدتی از خارج هیچ کمک مالی برای ساخت مساجد دریافت نشود، قابل بررسی می‌داند. وی گفت که در چنین صورتی، باید در مورد دوره منع دریافت کمک خارجی تصمیم‌گیری شود.

16072908583t.jpg
مسجد محل عبادت عبدالملک پتیژان نزدیک کلیسایی قرار دارد که به آن حمله کرد

نخست وزیر فرانسه در مورد موقعیت اسلام در این کشور گفت که "ما نیازمند بازبینی و ابداع رابطه جدید با اسلام در فرانسه هستیم."

سخنان نخست وزیر فرانسه در حالی منتشر می‌شود که در هفته‌های اخیر این کشور شاهد اقدامات خشونت آمیزی بوده که هواداران گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئول آن شناخته شده‌اند. دو هفته پیش، فردی با راندن یک کامیون به داخل جمعیت در شهر ساحلی نیس در جنوب فرانسه، ۸۴ نفر را کشت و اوایل این هفته، دو جوان مسلمان نمازگزاران در یک کلیسا در نورماندی را به گروگان گرفتند و گلوی کشیش ۸۴ ساله این کلیسا را بریدند و او را به قتل رساندند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ماه نوامبر سال پیش نیز، افراد مسلح به چند نقطه در پاریس حمله کردند و ۱۳۰ نفر را کشتند. داعش مسئولیت این حمله را هم برعهده گرفت.

مانوئل والس گفت که جنگ با اسلامگرایان تندرو، جنگی طولانی خواهد بود و احتمالا فرانسه هدف حملات دیگری قرار خواهد گرفت. با این همه، او تاکید کرد که "ما برنده این جنگ هستیم زیرا فرانسه استراتژی مشخصی برای پیروزی دارد."

فرانسه از جمله کشورهای عضو ائتلاف بین المللی علیه داعش است و هواپیماهای فرانسوی در عملیات علیه مواضع شبه نظامیان این گروه در عراق مشارکت داشته‌اند.

در روزهای اخیر، نخست وزیر و وزیر کشور فرانسه به دلیل آنچه که کوتاهی در حفظ امنیت شهروندان دانسته اند مورد انتقاد شدید قرار گرفته‌اند.

در مورد اقدامات امنیتی در داخل فرانسه، آقای والس گفت که "هر آنچه که کارآیی ما را در این مورد افزایش می‌دهد باید حفظ و تقویت شود" اما تاکید کرد که "خط قرمزی هم وجود دارد و آن حکومت قانون است و به همین دلیل، بازداشت و حبس افراد براساس سوء ظن از نظر اخلاقی و قانونی، قابل قبول نیست."

اشاره نخست وزیر فرانسه به مشکلات کشورهای غربی در وضع و اجرای تمهیدات امنیتی است به نحوی که حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی را محدود نکند.

مانوئل والس گفت که "ما در دورانی متفاوت زندگی می‌کنیم و لازم است رفتار خود را تغییر دهیم." نخست وزیر فرانسه از لزوم "انقلاب" در نحوه نگریستن به مسایل ایمنی و امنیتی سخن گفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016