دوشنبه 18 مرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد به اوباما نامه نوشت

ahmdi-nejad23232.jpeg
بی‌بی‌سی: محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از او خواسته است که دو میلیارد دلار از اموال ایران را که به حکم دادگاهی در آمریکا مصادره شده به "ملت ایران" بازگرداند.

در این نامه که در سایت‌های نزدیک به آقای احمدی‌نژاد منتشر شده، رئیس جمهور پیشین ایران خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشته است که انتظار دارد این پرونده "به سرعت مرتفع شده، حق ملت ایران استیفا گردد، منابع به طور کامل مسترد و خسارات وارده نیز جبران شود".

بنا بر این گزارش‌ها، نامه آقای احمدی‌نژاد امروز دوشنبه ۱۸ مرداد به سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران تحویل شده است.

او در این نامه از آقای اوباما انتقاد کرده است که به تعهدات "علنی و همچنین کتبی" خود برای اصلاح روابط با ملت ایران و "جبران حدود شصت سال اجحافات و مظالم رفته توسط دولت‌های متعدد آمریکا علیه ملت ایران" عمل نکرده است.

آقای احمدی‌نژاد در نامه‌اش نوشته است که از میان "مسائل فراوانی" که در دوره ریاست جمهوری آقای اوباما رخ داده، "فقط به یک مورد" می‌پردازد که "تصرف حدود دو میلیارد دلار از ثروت ملت مظلوم ایران" است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چند ماه پیش دیوان عالی آمریکا حکم داد که دادگاه‌های آمریکا می‌توانند در رسیدگی به دادخواهی قربانیان جرایم تروریستی، از دارایی‌‌های بلوکه‌شده ایران برای پرداخت غرامت استفاده کنند.

بر این مبنا دو میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ایران مصادره شد تا برای پرداخت غرامت به بستگان ٢۴۱ تفنگدار آمریکایی استفاده شود که در سال ١٩٨٣ در اثر انفجار مقرشان در بیروت کشته شدند.

ANOBltr1.jpg

محمود احمدی‌نژاد از آقای اوباما خواسته است که به "این مورد خاص که تماما و مشخصا در دوره حکومت جناب عالی و آن هم در اواخر دوره ریاست شما و بر خلاف تمام موازین و قواعد حقوقی بین‌المللی اتفاق افتاده" رسیدگی کند.

آقای احمدی‌نژاد در این نامه پیش‌بینی کرده است که ملت ایران تمام "حقوق پایمال‌شده" خود را پس خواهد گرفت، با وجود این به رئیس جمهور آمریکا نصیحت کرده است که اجازه ندهد "این لکه ننگ و نقطه تاریک و حادثه تلخ" به نام او ثبت شود.

پیش از این مسئولان دولت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران "بی‌احتیاطی" و "سهل‌انگاری" دولت قبل را از عواملی عنوان کرده‌ بودند که باعث شده آمریکا بتواند بخشی از دارایی‌های ایران را توقیف شود.

اما دفتر آقای احمدی‌نژاد این انتقاد را رد کرده و در مقابل دولت فعلی ایران را متهم کرده بود که "با ضعیف نشان دادن ملت ایران در عرصه بین المللی" زمینه را برای "جری شدن" آمریکا و مصادره دارایی‌های ایران فراهم کرده است.
آقای احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری خود هم به دو رئیس‌جمهور هم‌دوره‌اش در آمریکا، جورج بوش و باراک اوباما، نامه نوشته بود، اما پاسخی از همتایان خود در آمریکا دریافت نکرد.

چرا "محمود" به "حسین" نامه نوشت؟

فرارو- بامداد لاجوردی؛ احمدی‎نژاد تا کنون دو بار به روسای جمهوری آمریکا نامه نوشته است. هرچند برخی معتقدند وی سه بار برای روسای جمهوری آمریکا نامه نوشته است که یک بار آن نیز مربوط به تبریک انتخاب اوباما می شده و محتوای آن منتشر نگردیده است.

مرتبه نخست در دورانی که خود رئیس دولت ایران بود نامه 17 صفحه‌ای به جرج بوش نوشت و حالا نامه دوم را در دورانی که دیگر هیچ سمتی در قوه مجریه کشور ندارد برای بارک اوباما نوشته است. به بیانی دیگر امروز احمدی نژاد در شرایطی که هیچ مسئولیتی در قوه مجریه و امور دیپلماتیک و خارجه ایران ندارد دومین نامه را خطاب به رئیس جمهور آمریکا باراک ابوما می‌نویسد تا این بار برای یک رئیس جمهور آمریکا با پایگاه حزبی دمکرات نامه نوشته باشد و در نهایت برای روسای جمهور از هر دو حزب ایالات متحده هم نامه نوشته باشد.

تغییر مشهود لحن
برخلاف نامه 4 هزار کلمه‌ای احمدی‌نژاد به جرج بوش، او این بار در نوشتن نامه به اوباما به نوشتن 480 کلمه اکتفا کرده و به تعبیری نامه خود را در کمتر از یک ستون روزنامه خلاصه کرده است. این در حالیست که پیش از این وی برای بوش نامه‌ای در هفده صفحه نوشته بود.

از سوی دیگر انتشار این نامه نشان می‌دهد احمدی‌نژاد فعلا سودای مدیریت جهان را از سرخود بیرون کرده است. وی برخلاف نامه اولش که از مدیریت جهان و دعوت به حق سخن می‌گفت در نامه اخیر خود از عدد و رقم حرف می‌زند و از بازگشت پول‌ به ایران سخن می‌گوید این در حالیست که او پیش از این به دنبال آن بود تا جهان را مدیریت کند.

اگر بخواهیم خلاصه سخن بگوییم، نامه اخیر احمدی‌نژاد از بحث‌های پیشین انتزاعی فاصله گرفته است و به دنبال مسائلی رفته است که مردم بهتر می‌توانند آنها را درک کنند. این بار احمدی نژاد از پول حرف می‌زند و مدعی است می‌خواهد مطالبات مالی و پولی ایرانیان را از آمریکا بازپس گیرد.

همچنان جنجال آفرین
احمدی‌نژاد اولین جنجال خود را بلافاصله پس از انتشار نامه در فضای رسانه‌ای کشور کلید زد. وی در بخشی از نامه‌اش آورده بود: «در ۱۸ تیرماه ۱۳۹۳ هجری شمسی ( نهم ژوئیه ۲۰۱۴)، دادگاهی در آمریکا به بهانه های واهی و بدون ارائه هیچ سند معتبری حکم به تصرف حدود دو میلیارد دلار از ثروت ملت مظلوم ایران را به ناحق و با زورگویی آشکار صادر کرد و در اول اردیبهشت سال ۱۳۹۵ (۲۰ آوریل ۲۰۱۶) نظام قضایی آمریکا آن حکم را تایید و اموال را مصادره نمود که این امر با اعتراضات گسترده و عمومی ملت ایران مواجه شد.» و این یعنی بلوکه شدن اموال ایران در دوران حسن روحانی رخ داده است.

این ادعا با واکنش هواداران دولت امید روبرو شد و سایت‌های نزدیک به دولت نوشتند: «حکم اصلی توقیف دو میلیارد دلار از اموال ایران در سال 2008 میلادی صادر شده و دو حکم مورد اشاره محمود احمدی‌نژاد در نامه فوق مربوط به تقاضای تجدیدنظر توسط دولت یازدهم در آن حکم اولیه است» با روشن شدن این حقیقت مشخص می‌شود ماجرای بلوکه شدن اموال ایران که امروز احمدی نژاد در نامه خود از آن سخن می‌گوید موضوعی است که مربوط به دوران ریاست جمهوری وی بوده است.

سرنوشت احتمالی نامه
به نظر نمی‌رسد اوباما محلی برای دریافت نامه‌های مردمی در نظر گرفته باشد. احمدی نژاد امروز سمت حقوقی ندارد و این نامه را نیز با امضا «خادم ملت » به پایان رسانده است و به نظر نمی‌رسد به طور رسمی در دستگاه ریاست جمهوری آمریکا مورد توجه قرار بگیرد. برخلاف آمریکا عاقبت نامه در ایران شکل دیگری خواهد داشت و از وی تصویر مدافع منافع و سرمایه‌های ملی خواهد ساخت. تصویری که در بدو امر هواداران وی نیز تلاش زیادی برای اشاعه آن داشته‌اند.

گویا برای وی این نامه نیز مصرف انتخاباتی خواهد داشت. احمدی نژاد این مسئله را مسلم پنداشته است که برگ برنده روحانی در برابر عملکرد او و هوادارانش امور خارجه و برجام خواهد بود. به همین دلیل می‌خواهد نشان دهد این دولت نتوانسته است پول مردم را پس گیرد. وی دور از فضاهای پیچیده و غیرقابل فهم مسائل بین الملل تلاش کرده تا مسائل سیاست خارجه را برای مردم عادی قابل فهم کند و اینگونه جلوه دهد که سیاست خارجی حسن روحانی، پول شما را نگرفته است.

او قبل‌ترها هم همین کار را کرده بود و پای پول را در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود وسط کشیده بود و توانسته بود نظر اقشار مختلفی را به خود جلب کند گویا این بار هم قصد دارد پای پول را به سیاست خارجه روحانی بکشاند.

بایکوت نامه احمدی نژاد در رسانه‌ها
با انتشار نامه، انتظار همراهی رسانه‌های اصولگرا می‌رفت. اما هیچ یک از آنها حتی مبادرت به بازنشر نامه نکرد چه برسد به تحلیل و بررسی دقیق آن. گویی آنها می‌خواهند به احمدی نژاد نشان دهند که باید خواسته‌های آنها را نیز مورد توجه قرار دهد. این در حالیست که در نامه‌های پشیین این رسانه‌ها به دنبال آن بودند که این اقدام تابو شکنانه وی را موجه جلوه دهند و آن را اقدامی مفید برای آینده دیپلماسی و سیاسی کشور نشان دهند.

مردم از پول‌های بلوکه شدن توسط یاران وی می‌پرسند!
با انتشار این نامه و مطالبه اموال بلوکه شده از سوی احمدی نژاد، مردم از سرنوشت پول‌های از کشور خارج شده توسط نزدیکان به دولت احمدی نژاد سوال می‌پرسند. پول‌هایی که برای بازگرداندن آن قوه قضائیه ناچار به مزایده 10543 میلیاردی شده است. اموالی که توسط خاوری از کشور خارج شده هم هنوز به کشور بازگردانده نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016