پنجشنبه 28 مرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
9 بهمن» ایرانی‌ها نازپروده و انتظارمند هستند
پرخواننده ترین ها

۳۰ درصد جمعیت ایران گرسنه‌اند و نان خالی هم ندارند


علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت


رادیو بین المللی فرانسه ـ شصت و چهارمین نشست ستاد ملی ساماندهی امور جوانان در ایران بار دیگر و بر خلاف قانون با غیبت وزیر ورزش و جوانان برگزار شد. در این نشست که به آسیب های اجتماعی کشور و جوانان و به ویژه در مناطق حاشیه نشین کشور اختصاص داشت، نمایندۀ وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که ۲۵ درصد جمعیت کل ایران را حاشیه نشینان و ۳۰ درصد جمعیت حاشیه نشینان کشور را جوانان تشکیل می دهند که در جستجوی کار به حاشیه شهرها پناه آورده اند.

نمایندۀ وزارت راه و شهرسازی و شماری دیگر از حاضران در این نشست، اعتیاد، سرقت، توزیع مواد مخدر، فحشاء، محرومیت از بهداشت و درمان و بیماری های عفونی را مهمترین معضلات و آسیب های جمعیت های حاشیه‌نشین ایران اعلام کردند که نوعاً وضعیت داخل شهرهای کشور را تحت تاثیر خود قرار داده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آمار رسمی جمعیت حاشیه نشین ایران را ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد می کند، در حالی که بر اساس همین آمار ۵۶ درصد جمعیت حاشیه نشین ایران مستأجر هستند یعنی حتا قادر به خریداری بیغوله هایی تحت عنوان سکونتگاه نیستند. همین گزارش تصریح می کند که ۳۱ درصد مستأجران مناطق حاشیه نشین ایران را جوانان تشکیل می دهند.

به گفتۀ معاون وزیر بهداشت در حال حاضر شمار حاشیه نشینان شهر مشهد به ۱ میلیون و ٢۰۰ هزار نفر می رسد و در تبریز تعداد حاشیه نشینان به ۵۰۰ هزار نفر بالغ می شود.

توسعۀ حاشیه نشینی در ایران که عمدتاً شامل مردان می شود تناسب جنسیتی در برخی شهرهای کشور را برهم زده به طوری که در برخی شهرها مانند قزوین، رشت، البرز و یزد تعداد زنان نسبت به مردان افزایش یافته است.

در نشست ستاد ملی ساماندهی امور جوانان در ایران نمایندۀ وزارت بهداشت نیز گزارشی در مورد آسیب های اجتماعی ارایه کرد و در عین حال برخی آمار ارایه شده در این گزارش را محرمانه اعلام نمود. با این حال، به گفتۀ معاون وزارت بهداشت "در حال حاضر ۳۰ درصد مردم ایران گرسنه اند و نان خوردن هم ندارند و این آمار را وزارت کار ایران نیز تأئید می کند."

معاون وزیر بهداشت فحشاء را یکی از آسیب های بزرگ حاشیه نشینی در ایران اعلام کرد و افزود که استان های گلستان، البرز و تهران بالاترین شمار تن فروشان کشور را دارند. اگر چه معاون وزیر بهداشت از ارایۀ آمار تن فروشان کشور خودداری کرد، اما، او نسبت به گسترش "تماس های جنسی در بین دانش آموزان" هشدار داد. هشدار نمایندۀ وزارت بهداشت با اعتراض نمایندۀ وزارت آموزش و پرورش روبرو شد که متقابلاً از معاون وزیر بهداشت خواست تا جسارت کرده و آمار "تماس های جنسی" میان دانشجویان علوم پزشکی کشور را ارایه کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016