شنبه 30 مرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عکس پسربچه ای سوری که موجی از خشم به دنبال داشت

بی بی سی - انتشار عکسی از یک پسر بچه سوری نجات یافته از بمباران حلب، موجی از خشم و اعتراض به راه انداخته است.

همزمان در حالی که 'سکوت جهانی' در برابر وضعیت سوریه دوباره محور اعتراض‌ها شده، آمریکا می‌گوید در تلاش است به کمک روسیه در حلب آتش‌بس برقرار کند.

روز پنجشنبه (۱۸ اوت - ۲۸ مرداد) یک بار دیگر عکسی از یک پسربچه سوری که قربانی جنگ‌های داخلی شش سال گذشته در این کشور شده، در صدر اخبار جهانی قرار گرفت.

khashmBacheSyr1.jpg
آن طور که گزارش شده عمران، سه خواهر و برادرش و والدینش از بمباران جان سالم به در برده‌اند

انتشار تصاویر عمران، پسربچه پنج ساله‌ای که مبهوت و شوک‌زده در یک آمبولانس نشسته خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی با آیلان، دیگر پسربچه سوری که سال گذشته عکس جسد به پشت افتاده او در ساحل دریا منتشر شد، مقایسه شده است.

در ویدئویی که فعالان سوری منتشر کرده‌اند، عمران که صورت و تن او با لایه‌ای از خون و خاکستر پوشیده شده، مبهوت و شوک‌زده به در و دیوار آمبولانس نگاه می‌کند و 'بی‌گناهی خیره‌کننده‌ای' که در صورت او موج می‌زند مخاطبان در سراسر دنیا را شوکه کرده و موجی جدید در اعتراض به 'بی‌تفاوتی قدرت‌های جهانی' نسبت به بحران سوریه به راه انداخته است.

khashmBacheSyr2.jpg
یک کاربر توییتر به نام خالد با انتشار این کارتون نوشته: "وضعیت کودکان در سوریه چنین است؛ بروند (آیلان)، بمانند (عمران).

khashmBacheSyr3.jpg
'اهمال قدرت‌های جهانی' بر سر پایان دادن به بحران سوریه محور موج جدید اعتراض‌های خشمگین نسبت به اوضاع سوریه شده است

آن طور که مرکز رسانه حلب که نهادی حامی مخالفان دولت است گزارش کرده، خوشبختانه عمران، والدین و سه خواهر و برادرش از بمباران جان سالم به در برده‌اند هر چند تصویر مغموم و وحشت‌زده عمران خیلی زود به نمادی از "زندگی جهنمی ساکنان حلب" تبدیل شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همین حال، امروز (پنجشنبه) جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با بی‌بی‌سی از گفتگوهای فشرده جان کری، وزیر خارجه، با همتای روسش برای برقراری آتش‌بس در حلب خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته آمریکا حتی به یک آتش‌بس موقت که باعث کاهش خشونت‌ها شود هم راضی است و بر همین اساس رایزنی‌ها میان مسکو و واشنگتن در جریان است.

در همین حال، استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در بحران سوریه گفته در تلاش است دو طرف مخاصمه را برای از سرگیری مذاکرات صلح راضی کند اما تشدید خشونت‌ها در حلب، مانع اوست.

"من نمی‌توانم در حالی که بر سر مردم هنوز بمب ریخته می‌شود این کار (ازسرگیری مذاکرات) را بکنم؛ نه تا زمانی که عکس هایی چون عکس این پسربچه (عمران) هر روز بیرون می‌آید."

آقای دی میستورا که روز پنجشنبه به طور علنی از ناکامی در ماموریتش سخن می گفت تاکید کرد: "به عنوان نماینده کشورم و به عنوان یک پدر احساس ناکامی و درماندگی می‌کنم. این پسربچه هر روز که زنده می‌ماند باز با بحران و جنگ زندگی را سپری می‌کند."

در پی درخواست آقای دی‌میستورا از روسیه برای نشان دادن "حسن‌نیت"، مسکو اعلام کرده حاضر است آتش‌بسی ۴۸ ساعته را در اوایل هفته آتی برقرار کند.

درگیری‌ها در حلب طی چند هفته گذشته دوباره تشدید شده است.

مخالفان غیرجهادی دولت بشار اسد که از طرف آمریکا حمایت می‌شوند در هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند مواضع خود در این شهر بزرگ را در حالی که از سوی نیروهای دولتی سوریه و با حمایت جنگنده‌های روسیه در محاصره قرار گرفته‌اند، حفظ کنند.

بالا گرفتن درگیری‌ها باعث شده ارسال کمک‌های بشردوستانه برای سکنه مناطق محاصره شده، از ابتدای ماه جاری (اوت) متوقف شود.

صدها هزار سوری غیرنظامی هنوز در مناطقی زندگی می کنند که یا از سوی ارتش سوریه محاصره شده و یا در کنترل و محاصره شبه نظامیان مخالف دولت است.

بزرگترین این شهرها حلب و رقه است که برآورد می شود در هر کدام از آنها حدود ۲۵۰ هزار غیرنظامی حضور دارد.

khashmBacheSyr4.jpg
کاربر دیگری به نام ابو یوشع در توییتر، با مونتاژ عکس عمران بر روی صندلی خالی سوریه در اتحادیه عرب، بحران سوریه را به تصویر کشیده است

حلب که روزگاری قلب اقتصادی و بزرگترین شهر سوریه بود، در چهار سال گذشته اغلب در کنترل مخالفان بشار اسد و گروه‌های جهادی بوده و رقه هم که در مرز این کشور با عراق واقع شده به پایتخت گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در سوریه تبدیل شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016