یکشنبه 31 مرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

توضيح پزشكان در باره مرگ دختر افغان نيازمند پيوند كبد

روزنامه اعتماد: دختر ١٢ ساله افغان نيازمند پيوند كبد، در بيمارستان نمازي شيراز فوت كرد. اين خبر، روز گذشته در شبكه‌هاي اجتماعي و خبرگزاري‌ها منتشر شد و واكنش‌هاي فراواني درهمدردي با خانواده اين كودك برانگيخت اما مسوولان دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم ضمن تكذيب شايعات «فوت بر اثر ممانعت از پيوند به دليل غيرايراني بودن متوفي» درباره علت فوت اين كودك توضيحاتي به رسانه‌ها ارايه دادند.

gooya0157.JPG



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فوت به دليل شدت بيماري
باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته نوشت: «لطيفه، دختر ١٢ ساله مهاجر افغانستاني كه به علت نياز به عمل پيوند كبد در بيمارستان نمازي شيراز بستري بود، به دليل ممنوع بودن عمل پيوند براي اتباع غيرمجاز در ايران، درگذشت. اين دخترك افغانستاني مدتي دچار مشكل كبد شده بود و بايد از پدرش به او عمل پيوند صورت مي‌گرفت. اما پدرش مي‌گويد كه پزشكان بيمارستان نمازي شيراز به دليل غيرمجاز بودن لطيفه و خانواده‎اش از اين عمل سرباز زدند.»
پدر لطيفه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تعريف كرده كه تقريبا دو هفته است دخترش در بيمارستان نمازي شيراز بستري بوده تا امروز (روز گذشته) شاهد مرگ دختر ١٢ ساله‌اش شده است. «دخترم با پاي خودش وارد بيمارستان شد و اكنون حتي جنازه بي‌جانش را هم تحويلم نمي‌دهند و مي‌گويند بايد ١٧ ميليون تومان به حساب بيمارستان واريز كنيد تا جسد دخترت را تحويل دهيم. مسوولان بيمارستان، غيرمجاز بودن خانواده، عدم تمكن مالي و نبود تخت خالي براي عمل را مانع عمل دختر من عنوان كرده‌اند.»

gooya0156.JPG

اما در مقابل اظهارات پدر اين كودك، سلامت آنلاين هم گزارش داد كه علي بهادر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي شيراز در توضيح جزييات پرونده پزشكي اين كودك افغان گفته است: «ايشان مبتلا به سيروز كبدي بوده و كبدش از كار افتاده بود و با حال بسيار بد و وضعيت اضطراري به بيمارستان مراجعه كرده بود.براي كودكان دو نوع پيوند موجود است؛ پيوند زنده به زنده و پيوند از جسد. معمولا در كودكان پيوند زنده از زنده انجام مي‌شود اما در اين كودك به دليل شرايط حادي كه داشت اين عمل امكان‌پذير نبود و شرايط پدر و مادر و زمان، اجازه اين عمل را به ما نداد. در مورد پيوند زنده به زنده بايد آزمايشات گوناگون انجام مي‌شد تا مشخص شود كه براي پيوند مناسب است اما زمان، ما را در اين مورد ياري نكرد . بايد سطح هوشياري وي بالا مي‌آمد تا مناسب پيوند شود. اگر شرايط بيمار به گونه‌اي بود كه مي‌شد پيوند زنده به زنده را انجام داد حتما اين كار بدون توجه به هزينه انجام مي‌شد اما حال بيمار اصلا مساعد انجام اين عمل نبود. در مورد پيوند از جسد نيز دست ما بسته بود چرا كه اين اقدام در كشورمان غيرقانوني است. اگر امكان داشت كه ما مي‌توانستيم از جسد اتباع ايراني به اتباع خارجي پيوند بزنيم حتما اين كار را انجام مي‌داديم اما اين اقدام در كشورمان مانند ساير كشورها غيرقانوني است. ضمن اينكه هميشه هم كبد براي انجام پيوند موجود نيست.»
حشمت‌الله مصلحي، عضو تيم پيوند اعضاي دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم در گفت‌وگو با مهر درباره علت فوت اين كودك گفت: «اين نوجوان به دليل مشكلات كبد در تاريخ ۱۸ مرداد ماه به بيمارستان نمازي مراجعه كرد و بستري شد و تمامي خدمات در بالاترين سطح ممكن به اين نوجوان افغاني ارايه شد اما سرعت اين بيماري به گونه‌اي بود كه باعث فوت شد. تمامي خدمات براي اين بيمار به طور رايگان انجام شد.هيچ‌گونه كوتاهي و كم‌كاري براي پيوند وجود نداشته و غيرايراني بودن اين بيمار به هيچ عنوان باعث نشد كه در خدمات‌رساني كم كاري داشته باشيم.»
ايسنا هم گزارش داد كه سامان نيك اقباليان، عضو تيم پيوند بيمارستان نمازي در توضيح دقيق‌تر درباره جزييات بستري و فوت اين كودك ١٢ ساله گفته است: «لطيفه رحماني، هجدهم مرداد با تشخيص بيماري «ويلسون» (Wilson) و سيروز كبدي، از دزفول به بيمارستان نمازي منتقل و همان روز در بخش گوارش كودكان بستري شد و با توجه به شرايط بيماري، به صورت همزمان درمان‌هاي دارويي و بررسي‌هاي پزشكي براي انجام پيوند كبد، براي وي انجام شد. در اين مدت، تمام اقدامات مورد نياز براي بيمار انجام شده و در ادامه روند درماني، به علت بدتر شدن وضعيت لطيفه، به سرعت به بخش ICU كودكان منتقل شد. در مدت بستري، بيمار چندين بار توسط گروه پيوند، هم در بخش گوارش كودكان و هم در بخش ICU معاينه شده كه از نظر پزشك معالج، به هيچ عنوان امكان پيوند وجود نداشت و ٢٨ مرداد، به دليل افت بيشتر فشارخون، بيمار دچار ايست قلبي شده و جان خود را از دست داد. با توجه به سير سريع و شدت بيماري، شرايط لازم پزشكي پيوند كبد از بستگان درجه يك لطيفه براي او فراهم نبود.»
محمدرضا ادراكي، سرپرست بيمارستان نمازي شيراز هم اقامت غيررسمي بيمار در ايران و نداشتن دفترچه بيمه را مورد تاييد قرار داد اما گفت: «هزينه‌هاي درماني لطيفه، حدود ١٧ ميليون تومان برآورد شده اما ظهر امروز (سي‌ام مرداد) پس از پيگيري مددكاري بيمارستان براي ترخيص جسد، هزينه‌هاي بيمارستان رايگان و جسد به خانواده رحماني تحويل داده شد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016