دوشنبه 1 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت خارجه: فردی به اتهام دو تابعیتی بودن دستگیر نشده است


اولین نشست مطبوعاتی دهمین سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه دستگیری فرد یا افرادی به اتهام دو تابعیتی بودن را رد کرد.

به گزارش ایسنا، صبح روز دوشنبه اولین نشست مطبوعاتی دهمین سخنگوی وزارت خارجه در محل این وزارت‌خانه به مدت یک ساعت و 30 دقیقه برگزار شد و بهرام قاسمی در این نشست اعلام کرد، وزیر خارجه برای شرکت در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل در زمان مشخص خود به نیویورک سفر خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عربستان به دنبال دشمن فرضی است

سخنگوی وزارت خارجه که از اواسط خردادماه در حکمی از سوی محمد جواد ظریف به عنوان سخنگوی جدید این وزارت‌خانه معرفی شد در پاسخ به سوالی در ارتباط با ادعاهای اخیر برخ از رسانه‌های عربی و نزدیک به عربستان مبنی بر این که نیروهای نزدیک به ایران قصد داشتند که در عملیاتی سفیر عربستان در عراق را ترور کنند اظهار کرد: متاسفانه شبیه این‌گونه حرف‌ها از طرف عربستان زیاد زده می‌شود. عربستان در شرایط دشواری قرار دارد و برای ما جای تعجب ندارد که اقدام به فرافکنی کند و به دنبال یک دشمن فرضی باشد.

او هم‌چنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این که عربستان از مریم رجبی یکی از سرکرده‌های گروهک تروریستی منافقین برای شرکت در مراسم حج دعوت به عمل آورده است گفت: متاسفانه عربستان با وجود میل باطنی ما دچار یک توهم جدی شده است.

وی گفت: دولت این کشور با توجه به مشکلاتی که از درون و بیرون با آن مواجه است دست به یک سری حرکاتی هیجانی و نابخردانه می‌زند که راه به جایی نمی‌برد. عربستان در همین چارچوب هر نقطه بدی را که پیدا می‌کند و هر زخم چرکینی را که در این ارتباط مشاهده می‌کند به آن دست می‌زند با این تصور که از این راه می‌تواند فشاری را نیز به ایران بیاورد و اخبار اخیر منتشر شده نیز در همین راستاست.

قاسمی با اشاره به حضور چندی پیش یکی از شاهزاده‌های عربستانی در نشست منافقین در پاریس اظهار کرد: با توجه به اقداماتی که عربستان انجام داده از نظر ما جای تعجبی ندارد که این کشور اقدام به این گونه کارهای غلط و نادرست بکند و ما امیدواریم که عقلانیت به مجموعه تصمیم‌گیری این کشور باز گردد. آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های‌شان به آینده کشورشان توجه کنند و بدانند که ایجاد ثبات و امنیت در منطقه به نفع همه از جمله عربستان است.

فردی به اتهام دو تابعیتی بودن دستگیر نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که اخیرا گفته شده چند نفر در ایران به اتهام دو تابعیتی بودن دستگیر شده‌اند، اظهار کرد: تا آنجایی که من از سیستم قضایی اطلاع دارم هیچ فردی به دلیل دو تابعیتی بودن دستگیر نشده و اتهام افراد دستگیر شده چیز دیگری بوده است.

وی در پاسخ به سوال همین خبرنگار که برخی از مقامات کشور نیز دو تابعیتی هستند؟ اظهار کرد: من اطلاع خاصی در این مورد ندارم. تا جایی که می‌دانم این موضوع برای مقامات ممنوع است.

قاسمی هم‌چنین در واکنش به سوال خبرنگاری که از او پرسید، یک عضو کمیسیون قضایی مجلس گفته است طلب دولت ایران از آمریکایی‌ها هیچ ربطی به برجام نداشته و باید آمریکایی‌ها این طلب را بپردازند؟ تصریح کرد: باید دید که منظور ایشان کدام طلب است. ما بعد از انقلاب در زمینه‌های گوناگونی در ارتباط با آمریکایی‌ها طرح دعاوی کرده‌ایم و آن‌ها نیز نسبت به ایران این ادعاها را مطرح کرده‌اند. برخی از این دعاوی حل و فصل شده، برخی از آن‌ها پرونده‌هایشان هم‌چنان باز است و روند رسیدگی ادامه دارد و باید دید که منظور ایشان کدام طلب است. ما طلب‌های زیادی داریم که در حال حاضر آن را دنبال می‌کنیم که در روندهای مختلفی قرار دارد و همان‌طور که گفته‌ام برخی از آن‌ها حل و فصل شده یا به مرحله نهایی رسیده و برخی دیگر نیز روند پیگیری آن‌ها در حال طی شدن است.

برخلاف تصور برخی، قرابت‌های زیادی در زمینه سیاسی و اقتصادی بین ایران و کشورهای منطقه آمریکای لاتین وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه به اولین سفر وزیر خارجه کشورمان به آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: این سفر از روز یک‌شنبه آغاز شده و آقای ظریف در هفت روز به شش کشور آمریکای لاتین سفر می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی که در این منطقه وجود دارد خاطر نشان کرد: برخلاف برخی از تصورات قرابت‌های زیادی در زمینه سیاسی و اقتصادی بین ایران و کشورهای این منطقه وجود دارد.

قاسمی به اهمیت دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و گفت:‌ یکی از اهداف عمده این سفر بسترسازی و زمینه‌سازی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین ایران و کشورهای این منطقه است. وزیر خارجه کشورمان را در این سفر هشتاد فعال اقتصادی که عمدتا از بخش خصوصی هستند همراهی می‌کنند و این نشان می‌دهد چه اشتیاقی در بخش خصوصی برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد و این اشتیاق و تمایل دو طرفه است.

وی با تاکید مجدد بر این‌که در آمریکای لاتین پتانسیل خیلی خوبی برای افزایش همکاری‌های وجود دارد ادامه داد: در دولت‌های گذشته برای ارتقای روابط و گسترش همکاری‌ها تلاش‌هایی شده است و ارتباطات خوبی با برخی از این کشورها وجود داشته و ما نیز در همین مسیر ادامه فعالیت می‌دهیم.

خبر بازداشت سفیر ژاپن را تائید نمی‌کنم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اخبار منتشر شده به نقل از سفارت ژاپن در تهران مبنی بر این‌که سفیر ژاپن در تهران در اردیبهشت ماه در یک مراسم مهمانی که در آن مصرف مشروبات الکلی صورت می گرفته به مدت چند ساعتی بازداشت شده است، گفت:‌ من خبر بازداشت ایشان را تائید نمی‌کنم. تا آنجا که اطلاع داریم سوء تفاهمی برای دقایقی پیش آمده است. ایشان به دلیل این‌که کارت‌شان همراهشان نبوده مورد سوال قرار گرفتند. فرد همراه سفیر با وزارت خارجه تماس گرفته و پس از آگاهی وزارت خارجه پیگیری‌های لازم در مورد ایشان با توجه به مصونیت‌های دیپلماتیکی که از آن برخوردار هستند انجام شده و مسأله حل شده است.

قاسمی در مورد اخبار اخیر منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر استفاده روس‌ها از پایگاه هوایی نوژه در همدان برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه گفت: هیچ توافق‌نامه‌ای با روسیه در این ارتباط نداریم. روابط ما با روسیه در برخی از بخش‌ها راهبردی است و در برخی از حوزه‌ها مواضع دو کشور به هم نزدیک است که از جمله موضوع مبارزه با تروریسم و داعش و هر آن‌چه که منطقه را ناامن و بی‌ثبات می‌کند، است.

این دیپلمات وزارت خارجه ادامه داد: آن‌چه که برای ما مهم است موضوع امنیت کشورمان است. ما برای تامین امنیت کشورمان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم و یکی از اصولی که در این راستا دنبال می‌کنیم مبارزه با تروریسم است.

وی با بیان این‌که دو کشور در مورد داشتن همکاری مشترک با یکدیگر در این زمینه تفاهم‌هایی داشته‌اند، اظهار کرد: در مورد آن‌چه که اشاره شد این موضوع با مجوز و اطلاع قبلی ایران و بر اساس درخواست آن‌ها صورت گرفته که از فضای ما و برخی از امکانات ما برای مقابله با تروریسم در سوریه استفاده کنند.

قاسمی هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مباحث منتشر شده مبنی بر سفر قریب‌الوقوع رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه به تهران گفت:‌ ما روابط خوبی با همسایگان‌مان از جمله ترکیه داریم. در مورد موارد مختلف نظرات مشابهی داریم و در مورد برخی از مسائل نیز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که این یک امر طبیعی است.

سفر اردوغان بنا به خواست طرف ترکی در زمان مناسبی که ثبات بیش‌تری در این کشور برقرار باشد، انجام شود

وی با اشاره به ماجرای اخیر کودتا در ترکیه گفت: ایران اولین کشوری بود که در این زمینه واکنش نشان داد و آقای ظریف در ساعت یک بامداد توییتی را در محکومیت این اتفاق منتشر کردند. ما در واقع اولین کشوری بودیم که در این ارتباط موضع‌گیری کردیم و دوستان ما در ترکیه نسبت به این موضوع اهمیت زیادی قائل هستند. بعد از تحولات اخیر در ترکیه رایزنی‌ها و گفت‌وگو بین مقامات دو کشور تشدید شده و از روز بعد از کودتا گفت‌وگو با دوستان در مورد سفر آقای ظریف به این کشور انجام گرفت و بنا به درخواست دوستان در ترکیه مقرر شد که این سفر درش زمان مناسبی که وضعیت این کشور در حالت ثبات بیش‌تری قرار می‌گیرد انجام شود.

قاسمی به سفر یک روزه ظریف به ترکیه و مذاکرات مفصلی که بین ایران و مقامات این کشور در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در جریان این سفر انجام شد، اشاره کرد و افزود: قرار شد که رایزنی‌های فشرده بین دو کشور در ارتباط با تحولات منطقه ادامه پیدا کند و در همین چارچوب پنج‌شنبه هفته گذشته چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه سفری به تهران داشت و مذاکرات پنج ساعته‌ای با وزیر خارجه کشورمان انجام داد.

وی با تاکید بر این‌که قرار است رایزنی‌ها و تماس‌ها بین مقامات دو کشور در سطوح مختلف و در تمام زمینه‌ها ادامه یابد تا بتوانیم در جریان این رایزنی ها همکاری‌های دو کشور را افزایش دهیم، افزود: در حال حاضر بحث سفرهای زیادی مطرح است ولی برای سفر آقای اردوغان به تهران هنوز تاریخی مشخص نشده است.

این دیپلمات کشورمان در مورد اظهارنظر برخی از تحلیل‌گران مبنی بر این‌که وزارت خارجه در برخی از حوزه‌ها عملکرد فعالی نداشته است؟ تصریح کرد: در کشور چند صدایی حاکم است و نظرات مختلف مطرح می‌شود.

وی با اشاره به گسترش تعاملات ایران با کشورهای مختلف در طول فعالیت دولت یازدهم گفت: در برخی از مناطق آن‌قدر که توقع داشتیم پیشرفت نداشته‌ایم ولی این ناشی از عدم کارآمدی دولت یا وزارت خارجه نیست و دارای دلایل خاصی بوده است.

قاسمی با اشاره به فضای جدید بین‌المللی که در ارتباط با ایران در عرصه جهانی ایجاد شده است، ادامه داد: برخی از ایجاد چنین فضایی برای ایران نگران شدند و مسیر حرکت خود را تغییر دادند که یکی از این کشورها عربستان بوده است. عربستان تصور نمی‌کرد که ما در صحنه جهانی بتوانیم به جایگاه بهتری برگردیم و از روند اتفاقات صورت گرفته نگران شد و تصور کرد که وضعیت جدید ایران می‌تواند برای این کشور تهدید کننده باشد. اما این تصور بر اساس یک توهم است و بر اساس همین توهم دست به یک سری اقدامات و کارشکنی‌هایی زده است.

وی ادامه داد: من نمی‌پذیرم که در وزارت خارجه در ارتباط با آن‌چه شما مطرح کردید کم کاری شده یا فعالیتی وجود نداشته است. هر کشوری که دست دوستی به سمت ما دراز کرده و برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده ما دستش را به گرمی فشرده‌ایم و برای گسترش روابط اعلام آمادگی کرده‌ایم.

قاسمی در مورد روابط اخیر ایران وترکیه و جایگاه مسأله سوریه در رایزنی‌های اخیر مقامات دو کشور اظهار کرد: بحث سوریه بحث بسیار پیچیده‌ای است و به همین خاطر تاکنون اقدامات در این زمینه به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی با بیان این‌که ناامنی ایجاد شده در این کشور باعث ایجاد بی‌ثباتی در کل منطقه شده است، تصریح کرد: ما در حوزه سوریه با ترکیه مقداری اختلاف‌نظر داشتیم و نگاه‌ها یکسان نبود و این یک امر طبیعی است؛ در حال حاضر مشغول رایزنی‌های جدیدی هستیم تماس‌ها را بیشتر کرده‌ایم و این تماس‌ها و تعاملات این فرصت به وجود می‌آید که نشست‌های رو در رو بیش‌تر شود و ما امیدواریم در این نشست‌ها باعث ایجاد قرابت‌های بیش‌تری بین دو کشور در مورد مسائل منطقه شود و بتوانیم از ظرفیتی که دو کشور از آن برخوردارند برای بازگرداندن ثبات به منطقه استفاده کنیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016