سه شنبه 2 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

صدور حکم قطع ۴ انگشت برای سارقان مسلح

رئیس مجتمع قضایی با اشاره به آمار پرونده‌های کودک آزاری و سرقت مسلحانه در سال ۹۵ از راه اندازی واحد ویژه ابلاغ برای افزایش رضایت مردم در مجتمع قضایی بعثت خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین رضوانی رئیس مجتمع قضایی بعثت در گفت‌وگو با میزان به شعبات ویژه این مجتمع اشاره کرد و گفت: مجتمع قضایی بعثت، مناطق ۱۶ و ۱۹ شهرداری تهران را به طور کامل پوشش می‌دهد؛ در واقع جرائمی که در مناطق ۱۶ و ۱۹ شهرداری تهران اتفاق می‌افتد و همچنین دعاوی حقوقی که در این مناطق رخ می‌دهد در این مجتمع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی گفت: علاوه بر این جرائم، رسیدگی نهایی سرقت‌های باندی و تیمی سطح تهران بزرگ که پرونده اولیه آن در مجتمع ۳۴ ویژه سرقت تهران تشکیل می‌شود، به این مجتمع و شعبه ۱۱۴۸ ارجاع می‌گردد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئیس مجتمع قضایی بعثت اظهار کرد: همچنین شعبه اختصاصی ۱۱۴۶ در این مجتمع برای رسیدگی به جرائم کودک آزاری در سطح تهران بزرگ در نظر گرفته شده است.

این مقام قضایی به مصادیق کودک آزاری اشاره کرد و گفت: در هر موردی که مشمول قوانین کودک آزاری می‌شود، والدین مانع از تحصیل فرزندی می‌شوند یا او را مورد ضرب و جرح و شکنجه می‌دهند یا پدر و مادر صلاحیت نگهداری فرزند را به جهاتی مثل اعتیاد ندارند، سازمان بهزیستی موارد را به ما گزارش می‌کند و ما هم به شعبه مخصوص خود ارجاع می‌دهیم و اگر شعبه به نتیجه لازمه رسید، حکم عدم صلاحیت والدین را صادر می‌کند و کودک برای نگهداری و حضانت تحویل سازمان بهزیستی می‌شود.

وی به آمار پرونده‌های کودک آزاری اشاره کرد و افزود: در سال جاری تاکنون ۴۳ پرونده کودک آزاری به شعبه ویژه ۱۱۴۶ ارجاع شده است که از این ۴۳ پرونده ۳۶ پرونده منتهی به رأی شده است.

حجت الاسلام رضوانی عنوان کرد: در برخی از این پرونده‌ها، گاهی پدر همسر را طلاق داده و مادر هم معتاد بوده و در معرض تهدید از جهت‌های مختلف آموزشی و جسمی بوده است یا در مواردی هم بر اثر عدم تعادل روحی و روانی مادر کودکان مورد شکنجه قرار می‌گرفتند که این موارد را با موارد پزشکی قانونی تطبیق داده و در پرونده‌هایی که پزشکی قانونی اعلام می‌کرد که والدین صلاحیت ندارند کودکان به بهزیستی معرفی می‌شدند.

وی ادامه داد: باقی شعب کیفری ما به سایر جرائم کیفری اعم از کلاهبرداری، جعل، استفاده از سند مجعول، انتقال مال غیر، چک بلامحل، ضرب و جرح، تصادفات رانندگی رسیدگی می‌کنند.

این مقام مسئول به آمار و ارقام ورودی‌های این مجتمع اشاره کرد و گفت: در ۵ ماهه اول سال جاری حدود ۶۶ فقره پرونده سرقت مقرون به آزار و یا مسلحانه به شعبه ۱۱۵۵ این مجتمع ارجاع شد که در این مدت ۶۸ پرونده منتهی به رأی گردید؛ در واقع ۲ پرونده از قبل هم مختومه شده است.

حجت الاسلام رضوانی ادامه داد: در پرونده‌های مقرون به آزار یا مسلحانه، معمولا شکات زیادی وجود دارد. مثلا از ۳۰۰ شاکی و حتی ۷۰۰ شاکی در یک پرونده داشته‌ایم. چون در این جرائم باند یا گروهی از سارقان دستگیر می‌شوند که به دفعات زیاد سرقت مسلحانه انجام داده‌اند.

وی توضیح داد: اخیرا یک پرونده خیلی مهم از سرقت‌های مسلحانه که سارقان به طور خیلی حرفه‌ای وارد منازل اشخاص می‌شدند به این مجتمع ارجاع شده است. این افراد با سیستم برق و دزدگیر منازل آشنا بودند و برق خانه و حتی محله را قطع می‌کردند که بتوانند به راحتی به سرقت اقدام کنند. حتی در منازلی که ژنراتور برق وجود داشته، ژنراتور را هم از کار می‌انداختند که آژیر نکشد.

این مقام قضایی گفت: در بازرسی منزل این سارقان سلاح‌های سرد و گرم مثل کلاشینکف، ژ۳، گاز اشک آور، چاقو، کلت کمری و حتی نارنجک کشف شد.

حجت الاسلام رضوانی اظهار کرد: به جهت اجرای حکم شرعی و حدود الهی حکم قطع ۴ انگشت برای برخی از این سارقان صادر شد که فعلاَ در مرحله تجدیدنظرخواهی قرار دارد.

وی با اشاره به آمار پرونده‌های سرقت مسلحانه گفت: در ۵ ماهه اول سال جاری ۴ پرونده سرقت مسلحانه داشتیم که ۶ فقره از این پرونده‌ها مختومه شده است که نشان می‌دهد روند مختومه شدن پرونده سرقت مسلحانه مثبت ۲ بوده است.

رئیس مجتمع قضایی بعثت گفت: در ۵ ماهه نخست سال جاری ۲۲۰ پرونده سرقت باندی تعزیری داشتیم. از این جهت تاکید می‌شود باندی چون به جز سرقت‌های باندی، سرقت‌های مختلف متعددی مثل کیف قاپی، سرقت اتومبیل و ورود به منزل داریم که به عنوان سرقت‌های فردی رسیدگی می‌شوند. البته این ۲۲۰ پرونده همگی منتهی به رأی شده است.

وی گفت: در پنج ماهه اول سال ۹۴ نسبت به ۵ ماهه نخست سال ۹۵ حدود ۵هزار و ۳۲۹ پرونده کیفری داشتیم که به ۱۲ شعبه کیفری ارجاع شد. این جرائم اعم از سرقت‌های مسلحانه، باندی، تعزیری و سایر جرائم بود که از این تعداد ۵ هزار و ۸۹ فقره پرونده منتهی به رأی شده است و یک هزار و ۱۷ پرونده باقی مانده است؛ یعنی حدود ۲۴۰ پرونده آمارشان در سال ۹۴ منفی است.

این مقام قضایی تصریح کرد: در سال ۹۵ با تلاش مضاعف همکاران این آمارها بهبود یافت. در سال ۹۵ با وصف افزایش وارده های ما در ۵ ماهه نخست سال ۵ هزار و ۷۹۴ پرونده کیفری وارده داشتیم که ۵ هزار و ۶۱۹ پرونده مختومه شده است. یعنی تعدادی حدود ۱۰۰پرونده از سال قبل منتهی به رأی شده است که باعث رضایت مردم گردیده است.

رئیس مجتمع قضایی بعثت ادامه داد: در پنج ماهه نخست سال ۹۴ ورودی پرونده های حقوقی ما ۳ هزار و۴۰۶ فقره پرونده بوده است به علاوه یک هزار و ۵۲۰ پرونده هم موجودی از سابق که دراین ۵ ماهه حدود ۲ هزار و ۹۳۸ فقره پرونده را مختومه کردیم یعنی ۴۶۸ فقره پرونده منفی داشتیم.

وی افزود: خوشبختانه در سال جاری ۳هزار و ۸۱ پرونده حقوقی وارده داشتیم به علاوه ۱هزار و ۸۹۲ پرونده که از قبل باقی مانده بود که از این تعداد حدود ۳هزار و ۴۲۷ پرونده منتهی به رأی شده است.یعنی روند رسیدگی‌ها حدود ۳۴۶ فقره مثبت بوده است.

این مقام قضایی گفت: میانگین ورودی پرونده کیفری در ۵ ماهه نخست سال جاری ۱۰۰ فقره و پرونده های حقوقی ۱۲۰ فقره است.

حجت الاسلام رضوانی در پایان گفت: ما برای این که بتوانیم به خواسته های مردم توجه کنیم و سریع تر پرونده‌ها را مختومه نماییم، واحد ابلاغ ویژه ای در مجتمع قضایی بعثت تأسیس کردیم که در این راستا به یکی از کارمندان آموزش‌های لازم آیین دادرسی مدنی داده شده است تا عصرها دادنامه‌ها و اخطاریه‌های اوقات رسیدگی را ابلاغ کنند. با این کار که مدت زمان ابلاغ تا برگشت اخطاریه حدود یک هفته شده است. چون این روال از طریق اداره پست حدود یک ماه طول می‌کشد و باعث طولانی شدن روند رسیدگی‌ها می‌شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016