چهارشنبه 3 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بروجردی: روسیه به جز پایگاه نوژه از هیچ پایگاه دیگری در ایران استفاده نکرده است


علاالدین بروجردی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روسیه به جز پایگاه نوژه از هیچ پایگاه هوایی دیگر کشور استفاده نکرده است گفت: انتخاب پایگاه نوژه همدان نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر پرواز به سمت عراق و سوریه بود.

به گزارش ایسنا علاء الدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه آیا پایگاه های دیگری علاوه بر نوژه همدان مثل پایگاه هوایی تبریز در اختیار روس ها قرار دارد، گفت: خیر. انتخاب پایگاه نوژه نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر پرواز به طرف عراق و سوریه بود . این تصمیم مشترک برای مبارزه با تروریسم لحاظ شد چون تروریسم شوم‌ترین پدیده منطقه است و طبیعتا کمک کنندگان به تروریسم همچون اروپا و آمریکا نیز برای از بین رفتن تروریسم متضرر می شوند .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی هم‌چنین در در مورد استفاده روسیه از حریم هوایی ایران برای مبارزه با تروریسم گفت: ما سالها با روسیه بر اساس منافع ملی‌مان همکاری داریم .

وی با بیان اینکه آمریکا دشمن اصلی ما است گفت:‌ در معادلات منطقه به خصوص در ارتباط با تحولات سوریه با تشویق روس ها یک کار مشترک برای مبارزه با تروریسم انجام دادیم . روسیه و چین به عنوان دو عنصر دائمی شورای امنیت برای اولین بار در تحولات منطقه در کنار جمهوری اسلامی قرار گرفته و از حق وتو استفاده کرده است . آن‌ها کار نظامی انجام داده که به تبع آن جنگنده و هلی کوپتر شان را زدند ولی از محور مقاومت حمایت کردند که سوریه در خط مقدم اش محور مقاومت است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه حمایت از محور مقاومت جز سیاست‌های شناخته شده و اصلی جمهوری اسلامی ایران است گفت:‌کاری که در نوژه صورت گرفت در چارچوب کار مشترک و همکاری چهارجانبه بین ایران، سوریه، روسیه و عراق است که اتاق مشترک عملیاتی ما حدود یک سال است در دمشق و بغداد فعال شده است. طبیعتا در غیر این صورت وضعیت منطقه این گونه نبود.

وی توضیح داد: حمایت های گسترده آمریکا و همپیمانان اروپایی و منطقه‌ای‌اش و صرف میلیاردها پول و هم‌چنین استفاده از ده‌ها هزار تروریسم آموزش دیده از بیش از ۸۰ کشور در منطقه برای ما بحران‌زا بود به همین دلیل مجموع سلسله اقداماتی درابعاد سیاسی، نظامی و اقتصادی صورت می گیرد که قطعا متضمن حفظ منافع ملی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است.

بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخباری درمورد خرید هلی کوپتر از روسیه منتشر شده است گفت: ما سالها است هلی کوپتر می‌خریم، هلی کوپترهای ناجا و نیروی های مسلح m۱۷ که هلی کوپترهای بسیار خوبی است، مدتها است از روسیه خریداری می‌شود. سامانه اس ۳۰۰ را نیز از روسیه خریدیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پایگاه نوژه در اختیار روسیه است گفت: اصلا پایگاه نوژه در اختیار روسیه نیست. ما راهی نداریم. چون بر اساس اصل ۱۴۶ قانون اساسی ممنوعیت جدی در این رابطه وجود دارد که رعایت شده و تنها تسهیلاتی برای سوخت گیری به جنگنده های روسی در مسیر پرواز اختصاص پیدا کرد که به نظرم تصمیم منطقی است و پشتوانه مصوبه شورای عالی امنیت ملی را دارد.

به گزارش ایسنا رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد پرسش دیگری در مورد واکاوی دلایل اعزام نشدن حجاج به مکه و مدینه گفت: دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت کسی به حج نرود، این بود که آن‌ها حاضربه دادن تعهد برای حفظ امنیت جان ایرانیان نشده‌اند و این اولین باری است که یک کشور میزبان یک مسئولیت را قبول نمی‌کند. حتی اگر جهانگردی به کشوری وارد شود مسئولیت امنیت جان آن با میزبان است چه برسد به این که حج باارزش‌ترین مکان برای مسلمانان است و دولت سعودی حاضر به دادن تعهد برای حفظ امنیت جان ایرانیان نشد؛ به همین دلیل ما نتوانستیم این ریسک را انجام دهیم که زوار ایرانی بدون تامین حفظ جانشان مشرف شوند.

وی ادامه داد: این تنها مخصوص به کشور ما نیست البته ما عربستان را وادار کردیم بیشترین اقدام را در جهت پیاده سازی نظرات جمهوری اسلامی انجام دهد به طوری که بعد از فاجعه منا عربستان ناگزیر شد تک تک افرادی را که جان خود را از دست داده بودند تحویل داده و یا آن‌ها با اجازه بازماندگان در آنجا دفن شوند. اتفاقی که برای بیشتر زائران از کشورهای مسلمان رخ نداد.

وی در مورد اینکه آیا عربستان نمی خواهد در ایام حج تغییر رویکرد دهد گفت: این تصمیمی است که باید عربستان بگیرد قطعا این نابخردی در عربستان تنها در قبال زائران ایرانی نیست؛ چنانکه پس از این حادثه شاهد چندین بار آتش سوزی در منا بودیم؛ اتفاقی که دلیل تحجر عالم نماهای عربستانی رخ می‌دهد . آن‌ها فتوا می‌دهند که به سبک قدیم باید پیاده به حج رفته و همچنان به جای ساخت ساختمان های ایمن و مناسب چادر بپا شود. چادرهایی که چندین بار دچار آتش سوزی شده و عده ای جان خود را از دست دادند. این‌ها همه نشان می‌دهد که عربستان در کل شایستگی و لیاقت مدیریت مهمترین تجمع اسلامی را ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016