شنبه 6 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

استقبال منتقدانه از محمود احمدی‌نژاد در قزوین

این‌بار سوژه سخنرانی‌اش مدیران كشور بودند، او برای مخاطبانش ویژگی‌های مدیران مردمی و غیرمردمی را برشمرد. چند ماه بیشتر تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٩٦ باقی نمانده است. به باور بسیاری او و حلقه مردانش خود را برای انتخابات آماده می‌كنند یا دست كم در حال محك زدن جامعه هستند. در این میان اما برخی هم هستند كه معتقدند همه این دست‌و‌پازدن‌ها و سخنرانی‌ها برای این است كه همچنان در فضای سیاسی ایران زنده بمانند و فراموش نشوند.

به گزارش اعتماد، محمود احمدی‌نژاد و یارانش این‌بار قزوین را برای سخنرانی انتخاب كردند. اگر تا چند ماه پیش او بی‌دردسر سخنرانی می‌كرد و در حلقه حامیانش دست تكان می‌داد اما هرچه به انتخابات نزدیك‌تر می‌شویم شاهد هستیم كه تنها حامیانش نیستند كه به استقبالش می‌روند، به نظر می‌رسد از این پس احمدی‌نژاد باید به حضور منتقدانش هم در برنامه‌هایش عادت كند. قزوین برای او بدون دردسر تمام نشد، همان‌طور كه ملارد هم برای او خاطره‌ای از حضور منتقدانش ساخت. اگرچه بعدازظهر پنجشنبه برگزار‌كنندگان سخنرانی احمدی‌نژاد پلاكاردها و پوسترهای سخنرانی را بین مردم پخش می‌كردند اما تعدادی از جوانان این شهر نیز پلاكاردها و دستنوشته‌هایی از جنس دیگر را با خود به همراه آورده بودند. پلاكاردهایی با مضمون «دروغ با هاله نور معنا پیدا كرد» و «١٦ میلیاردی كه احمدی‌نژاد بخشید، كجاست؟» اگرچه نیروی انتظامی این جمع را به ٣٠٠ متری مسجد هدایت كرد اما احمدی‌نژاد در میان استقبال حامیان و منتقدانش پای در مسجد غدیر گذاشت تا او و مردان ساختمان ولنجك بدانند هرچه به انتخابات نزدیك شویم تنها این حامیانش نیستند كه به استقبالش خواهند رفت و باید به حضور منتقدان نیز عادت كنند. حاشیه‌های حضور احمدی‌نژاد مانند همه سخنرانی‌هایش است. از پوسترهای تبلیغاتی كه بین جمعیت پخش می‌شود تا بازار داغ نامه‌نگاری و سخنرانی قزوین هم متمایز از دیگر سخنرانی‌ها نبود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مثل سابق چهره‌هایی همچون حمید بقایی، غلامحسین الهام و مرتضی تمدن، رییس دولت سابق را همراهی می‌كردند. در میان جمعیت اما دو تن از نماینده‌های پیشین مجلس نیز حضور داشتند كه در راهیابی به مجلس دهم ناكام ماندند، روح‌الله عباسپور و رجب رحمانی، نمایندگان پیشین بویین‌زهرا و تاكستان. احمدی‌نژاد در این سخنرانی نیز منقدانش را مورد هجوم قرار داد و گفت: با اینكه شهید رجایی صاحب علم و معرفت و در آن زمان از نظر علمی در مرتبه بالا بود، اما مخالفان بی‌مقدارش او را بی‌سواد خطاب می‌كردند. به نظر می‌رسد رییس دولت سابق همچنان استفاده از نام شهیدرجایی را برگ برنده خود می‌داند.

با وجود تهمت‌های گسترده، شهید رجایی، هرگز لب به دفاع از خود نگشود

صحبت‌هایش این‌بار بیش از هر چیز با نام شهید رجایی گره خورده بود. او از حكومت‌های الهی و غیرالهی و مدیران مردمی و غیرمردمی سخن می‌گوید. در واقع سوژه‌اش واژه‌هایی است كه در سال ٨٤ برای خود برگزیده بود.

احمدی‌نژاد با اشاره به مختصات حكومت‌های غیرالهی گفت: در حكومت‌های غیرالهی و غیرمردمی تحقیر داشته‌های ملت و بزرگ‌نمایی قدرت سلطه‌گران به روشنی قابل مشاهده است. می‌گویند حد ما همین است؛ توقع زیادی نداشته باشید.

وی در ادامه كنترل كردن سطح خواسته‌های مردم را از دیگر ویژگی‌های حكومت‌های غیرمردمی برشمرد و گفت: چون این حكومت‌ها توانایی ظرفیت‌سازی برای رشد استعدادهای مردم را ندارند، اصرار می‌كنند كه سطح مطالبات را پایین نگه دارند.

احمدی‌نژاد در ادامه افزود: در حكومت‌های غیرمردمی تامین بخور و نمیر و زندگی روزمره مردم به یك مشكل اساسی تبدیل می‌شود. این سخنان تكبیر مردم را در پی داشت.

رییس دولت سابق در ادامه گفت: بی‌اطلاع نگه‌داشتن مردم از امور مهم‌، تضعیف خودباوری در مردم و ایجاد اختلاف بین مردم از جمله رویكردهایی است كه در مدیریت‌های غیرمردمی دنبال می‌شود. اساس كار مدیریت‌های غیرمردمی بر تفرقه‌افكنی و ایجاد فاصله بین مردم است.

وی افزود: در مدیریت‌های غیرمردمی، همواره باید عده خاصی را راضی نگه داشت تا آنها از این طریق، بقیه مردم را مدیریت كنند. مدیران غیرمردمی خود را برتر از توده‌های مردم و مدیریت را ارثیه خویش می‌پندارند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: بی‌تردید مسخره‌ترین افراد، كسانی هستند كه توده‌های مردم را به سُخره می‌گیرند. مدیران غیرمردمی و اقلیت مورد حمایت آنان، به خود اجازه می‌دهند آشكارا دروغ بگویند و به هركس كه بخواهند، هر تهمتی را بزنند اما به اكثریت مردم حتی اجازه اعتراض یا دفاع از حقوق مسلم‌شان را نمی‌دهند.

رییس دولت نهم و دهم در ادامه افزود: برخی از مدیران غیرمردمی به جایی می‌رسند كه برای حفظ قدرت خود، دست به دامن بیگانگان شده و تلاش می‌كنند با حمایت آنان، مخالفان را سركوب و پایه‌های مدیریت غیرمردمی خود را تثبیت كنند. مدیران غیرمردمی در برابر مستكبران و دشمنان ملت‌ها، متواضع و فروتن و در برابر مردم خویش، خشن و گردن‌فرازند. آنها تسلیم را تئوریزه می‌كنند و مردم را به تسلیم در برابر نظام‌های شیطانی حاكم بر جهان فرا می‌خوانند.

وی افزود: اگر ملتی مطالبه یا توقع بالا نداشته باشد اصولا حركتی نمی‌كند و اراده‌ای برای پیشرفت به وجود نخواهد آمد. بنابراین هرچه اهداف بزرگ‌تر باشند وحدت‌آفرین‌تر و زیباترند و انگیزه و شور حركت، بیشتر است. مدیران الهی همیشه به آرمان‌های بزرگ وعده داده و جامعه را در مسیر رسیدن به آن متحد می‌كنند. آنها همواره موجد حركت و عامل وحدت هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016