سه شنبه 9 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مصباح یزدی: گرایش به سکولاریسم در اظهارات برخی مسؤولان دیده می‌شود


مصباح یزدی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) - رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که گرایش به سکولاریسم در اظهارات برخی مسؤولان دیده می شود، گفت: اگر کسی سکولاریسم را بپذیرد، فرقی بین نظام شاهنشاهی با نظام اسلامی نمی بیند.

به گزارش «انتخاب»، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عصر دوشنبه در دیدار رؤسای کلانتری های سراسر کشور که در این مؤسسه برگزار شد، پس از خیر مقدم خاطرنشان کرد: با تشکیل جامعه اسلامی در هر واحدی از جمله روستا، نوعی تقسیم کار بین افراد انجام می گیرد و مشاغلی پیدا می شود که هر فردی باید کاری را بر عهده بگیرد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: هر چه زمانی می گذرد، مشاغل بیشتر می شود که به عنوان مثال در گذشته برای بدن تنها شغل پزشکی وجود داشت، اما امروزه نه تنها برای هر بخش بدن شغلی وجود دارد، بلکه برای هر قسمت بدن ده ها شغل است و با توجه به گذر زمان بر تعداد مشاغل افزوده می شود و به نسبت نیز این شغل ها قوانینی را می طلبد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ضرورت وجود حافظانی برای اجرایی قوانین پرداخت و تصریح کرد: بعد از این که قوانین مشخص شد، برخی از افراد قانون را رعایت نکرده و تبعیت نمی کنند؛ با پیشرفت تکنولوژی در کنار تسهیل امور، زمینه تخلفات نیز بیشتر می شود؛ از دیرباز به فکر افتادند که افرادی باید ضامنی برای اجرای قانون باشند و ضرورت وجود افرادی به عنوان حافظ قانون به شکل های مختلف وجود داشته و روز به روز بیبشتر می شود.

وی با اشاره به اهمیت نقش نیروی انتظامی به عنوان حافظان قوانین گفت: حفاظت از قوانین و ضامن اجرای قانون بودن، مسؤولیتی فوق همه مسؤولیت ها و مشاغل در جامعه است که پس از نشستن قوانین و مواد آن، اگر پلیس نباشد، آن قانون بی فایده است و بدون پلیس ضامنی برای اجرای قانون نخواهد بود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که هیچ کشوری نیست که دستگاه قانون گذار و مجری قانون برای جلوگیری از تخلفات نداشته باشد، خاطرنشان کرد: آیا پلیس در یک نظام اسلامی همان جایگاهی پلیس در نظام های لائیک و سایر نظام ها را دارد؟ شخصی که در نظام شاهنشاهی قدیم پلیس بود، نظام اسلامی همان پلیس است؟ خیر، این تحولی است که در پلیس هم به وجود می آید.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره نقش دین در زندگی مردم تصریح کرد: در دنیا این سؤال مطرح است که دین در امور زندگی مردم چه مقدار دخالت دارد؟ دین اسلام در همه شئون زندگی مردم دخالت دارد و سایه دین باید بر سر همه نهادها بیفتد و این مسأله به انسان ها ارزش می دهد.

وی ضمن اشاره به وجود گرایش سکولاریستی در وجود برخی از مسؤولان گفت: سکولارها می گویند که دین نباید در امور دنیا دخالت کند؛ امروزه این گرایش در بسیاری از مردم با شدت و ضعف وجود دارد و گاهی اوقات در سخنان برخی از مسؤولان هم دیده می شود و در صورت اشکال کردن به سخن شان، شرایط زمانی را مطرح می کنند که این گرایش، گرایش سکولاریستی است.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: اگر کسی سکولاریسم را بپذیرد، فرقی بین نظام شاهنشاهی با نظام اسلامی نمی بیند و کسانی که دین و دنیا را به هم مربوط می دانند، ارزش هایی را مطرح می کنند پلیس دو نظام ذکر شده با هم متفاوت هستند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به نقش دین در رفتار پلیس اشاره کرد و اظهار داشت: پلیس باید تعهد بیشتری نسبت به قوانین داشته باشد و سعی دین آن است که مردم را با ایمان بار بیاورد؛ اگر پلیسی باورهای اسلامی را در خود داشته باشد، رفتارش با دیگران زمین تا آسمان متفاوت خواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره علت رعایت شدن برخی قوانین در برخی از کشورها تصریح کرد: در کشورهایی که قوانین به خوبی رعایت می شود، اگر این رعایت شدن دنبال شود، ریشه آن در عقاید و باورهای دینی شان است و افراد مسن شان نسبت به جوانان قوانین را بیشتر رعایت می کنند؛ نقشی که در زندگی مردم ایفا می کند، آموزه های دینی است، نه قوانین خشک؛ این یکی از تفاوت های پلیس در نظام اسلامی و نظام غیر اسلامی است.

وی به کارآمدی پلیس نظام اسلامی پرداخت و گفت: باید بدانیم که پلیس در نظام اسلامی کارآمدتر از پلیس در نظام غیر اسلامی است، چرا که ارزش ها اسلامی آن چنان به پلیس نیرو می دهد که دیگر نیازی نیست که پلیس ها خود پلیس دیگری داشته باشند، به شرطی که خود را تربیت کرده باشند.

آیت الله مصباح یزدی ضمن بیان توصیه هایی خاطرنشان کرد: سعی کنید هر روز یک کلمه بیشتر درباره اسلام بدانید؛ سعی کنید تا می توانید این فرهنگ را در محیط خود ترویج کنید که پلیس بافرهنگ تر از دیگران باشد و همچنین تقیدش نیز بیشتر باشد، چرا که خود می خواهد قوانین را اجرا کند و باید تدریجا جز مقررات شود که از لحاظ دینی و پایبندی به ارزش ها بالاتر از عموم مردم باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016