سه شنبه 9 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فروش دوهزار میلیاردی املاک مرغوب شهرداری تهران به مدیران و اعضای شورای شهر

طبق نامه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور خطاب به شهرداری تهران، املاکی در شمال شهر تهران بدون طی مراحل قانونی به مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر و برخی نمایندگان مجلس واگذار شده است



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دویچه وله - روز شنبه (۶ شهریور/ ۲۷ اوت) روزنامه شرق گزارشی بر اساس نامه سازمان بازرسی کل کشور به شهرداری تهران منتشر کرد.

در این نامه سازمان بازرسی از شهرداری درباره املاکی پرسیده که متعلق به شهرداری تهران بوده ولی بدون در نظر گرفتن موارد قانونی و با تخفیف‌های غیرقانونی و به دستور مستقیم شهردار تهران به مدیران و اعضای شورای شهر و برخی نمایندگان مجلس فروخته شده است.

016789151030.jpg

بر اساس اطلاعات سازمان بازرسی که متعلق به بازه زمانی سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ است، ارزش این املاک بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. در طول این مدت مدیران شهرداری و شورای شهر و برخی نمایندگان مجلس این امکان را داشته‌اند تا این املاک را با تخفیف‌هایی گاه تا ۵۰ درصد و به طور اقساط خریداری کنند.

اکثر این املاک در مناطق شمالی شهر تهران مثل آجودانیه و دربند قرار دارند.

بیش از ۱۵۰ مدیر ارشد در شهرداری تهران، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر تهران و تعدادی از افراد حقیقی و بدون مسئولیت دولتی در فهرست کسانی هستند که این املاک به آنها واگذار شده است.

دستور ارائه تخفیف‌های کلان به این افراد و یا قسط‌های چند صد میلیونی و در مواردی میلیاردی توسط شخص شهردار تهران، محمدباقر قالیباف صادر شده است.

016789151031.jpg

در برخی موارد دیگر نیز کسانی همچون مصطفی فیضی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران، حمید تنها، مدیرکل دفتر وزیر دفاع و رئیس سابق حراست کل شهرداری تهران و حمیدرضا حیدریان، قائم‌مقام معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و مدیرعامل سابق سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران این دستورات را امضا کرده‌اند.

این در حالی است که ماده ١٣ آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها تأکید دارد که فروش اموال منقول و غیرمنقول و اجاره اموال غیرمنقول شهرداری‌ها از طریق مزایده کتبی صورت خواهد گرفت.

همچنین درباره فروش اموال ‌منقول و اجاره‌ دادن واحدها و مؤسسات تابع شهرداری با جلب موافقت انجمن شهر می‌توان از طریق مزایده حضوری (‌حراج) اقدام کرد.

در هیچیک از این مواردی که سازمان بازرسی کشور در مورد آنها گزارش داده، این مقررات رعایت نشده است.

پاسخ شهردار تهران

محمدباقر قالیباف شهردار تهران پس از انتشار این گزارش، نسبت به آن واکنش نشان داده و واگذاری این زمین‌ها را در چارچوب تامین مسکن مدیران شهرداری دانسته است.

به گزارش سایت فرارو، شهردار تهران که در مراسم تجلیل از سالمندان شهرداری سخن می‌گفت، اظهار داشت: «۳۰ هزار نفر در مجموع تعاونی‌ها که بیش از ۱۵۰ تعاونی در شهرداری تهران وجود دارد، ثبت‌نام شده‌اند و بر اساس ‌آیین‌نامه واگذاری مسکن در دولت و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران اقدام کردیم و این اختیارات را برای مسکن‌دار شدن کارکنان شهرداری تهران لازم می‌دانیم.»

"کاری غیراخلاقی اما نه الزاما فراقانونی"

علی صابری عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا نسبت به گزارش سازمان بازرسی کل کشور واکنش نشان داده است.

او بیشتر بر جنبه اخلاقی این قضیه تاکید کرده و گفته است: «ممکن است که در برخی از واگذاری‌ها و تخفیف‌ها با توجه به مصوبه شورای شهر اتفاق فراقانونی رخ نداده اما اخلاقاً این موضوع درست نبوده و در مورد برخی از اعضای شورای شهر که مدام در معرض پیشنهاد استفاده از امکانات شهرداری قراردارند، به نظر می‌رسد که اخلاقاً بهتر بود که از این امکانات استفاده نکرده و نکنند.»

قالیباف و چمران از سردبیر سایت افشاگر شکایت کرده‌اند
بی بی سی - چند عضو شورای شهر تهران اتهام فساد مالی علیه خود را رد کرده و گفته‌‎اند که از منتشرکنندگان اخبار در این زمینه شکایت می‌کنند.

در روزهای اخیر اخبار تاییدنشده‌ای منتشر شده حاکی از اینکه شهرداری تهران املاکی را با تخفیف غیرمتعارف به اعضای شورای شهر تهران واگذار کرده است.

یاشار سلطانی، سردبیر سایت معماری‌نیوز، می‌گوید که با شکایت مهدی چمران و محمدباقر قالیباف به دادگاه احضار شده است. آقای سلطانی گفته است که گزارش منتشرشده در این سایت خبری بر مبنای حکم سازمان بازرسی کل کشور بوده و این حکم جنبه محرمانه نداشته است.

مهدی چمران به خبرگزاری فارس گفته است که انتشار اخبار در این زمینه "توطئه‌آمیز" است و او از اعضایی که به آنها "تهمت" زده شده و از شان و جایگاه شورای شهر دفاع می‌کند.

الهه راستگو، از اعضای شورای شهر، در جلسه امروز شورا اخبار منتشره را "سیاسی‌کاری و بی اخلاقی" دانست و خواهان پیگیری قضایی آن شد. معصومه آباد، دیگر عضو شورای شهر هم گفته است بابت اتهامی که به او زده شده به دادگاه شکایت خواهد کرد.

اسماعیل دوستی و اقبال شاکری، از اعضای شورای شهر، می‌گویند فهرست منتشرشده که بر مبنای آن اتهام فساد به اعضای شورای شهر و شهرداری وارد شده، نامه رسمی سازمان بازرسی نبوده است.

سایت معماری‌نیوز امروز تصویری از یک نامه سازمان بازرسی را منتشر کرده که در آن شهرداری تهران به "ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری" و تضییع اموال عمومی به مبلغ ٢٢٠٠ میلیارد تومان متهم شده است.

محمدباقر قالیباف، شهرداری تهران، دو روز پیش گفت تخفیف به اعضای تعاونی‌های مسکنی که در شهرداری ثبت نام کرده‌اند مطابق قانون است.

بنا به ادعای سایت معماری‌نیوز شهرداری تهران به برخی از مدیران شهرداری، اعضای شورای شهر، یک نماینده مجلس، یک مقام نیروی انتظامی و چند مقام و مامور حراست، زمین‌هایی را در مناطق شمالی تهران با ۵۰ درصد تخفیف واگذار کرده است.

فساد اداری و اقتصادی یکی از مشکلات عمده اقتصاد ایران است و به ویژه در سال‌های اخیر پرونده‌های جنجالی فساد چند هزار میلیارد تومانی مطرح شده است و مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی فساد را تهدیدی جدی برای حکومت ایران دانسته‌اند. مطابق برآورد سازمان شفافیت بین‌المللی از شاخص تلقی از فساد در سال ٢٠١۵، ایران یکی از اقتصادهای فاسد جهان است و در میان ۱۶۷ کشور بررسی‌شده رتبه ۱۳۰ را دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016