دوشنبه 15 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روابط ایران و بریتانیا به سطح سفیر ارتقا پیدا کرد

بی بی سی - بر اساس گزارش‌ها، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه ایران و از مذاکره کنندگان ارشد اتمی، سفیر ایران در لندن شده و رونوشت استوارنامه خود را امروز ۱۵ شهریور (۵ سپتامبر) در لندن به بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا تحویل داده است.

انتصاب آقای بعیدی‌نژاد به عنوان سفیر جدید ایران در بریتانیا از مدتی پیش به صورت غیررسمی مطرح بود.

16090513134.jpg
حمید بعیدی نژاد سفیر جدید ایران در لندن، از مذاکره کنندگان ارشد اتمی این کشور و مدیرکل وزارت امور خارجه بوده است

نیکولاس هاپتون، کاردار بریتانیا در تهران نیز در توییتر خود گفت که به عنوان سفیر این کشور در ایران منصوب شده است.

پیشتر نیز خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) هم در خبری در همین خصوص گفت که آقای هاپتون، به عنوان سفیر جدید این کشور در ایران منصوب شده و امروز رونوشت استوارنامه خود را به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تحویل داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رسانه‌های ایران به نقل از وزارت امور خارجه این کشور می گویند که دیدار سفرای جدید ایران و بریتانیا با وزرای خارجه کشورهای متقابل "بطور همزمان" در لندن و تهران انجام شده است.

16090513135.jpg
نیکولاس هاپتون، سفیر جدید بریتانیا در تهران، رونوشت استوارنامه خود را به وزیر خارجه ایران داده است

سفارت بریتانیا در تهران یک سال پیش با سفر وزیر امور خارجه بریتانیا به ایران بازگشایی شده بود. سفارت ایران در لندن هم همزمان، طی مراسمی با حضور معاون وزیر خارجه ایران و برخی از مقام های وزارت خارجه بریتانیا، فعالیت رسمی خود را آغاز کرده بود. بیشتر بخوانید

روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا از چهار سال قبل از بازگشایی سفارتخانه‌ها (تقریبا پنج سال پیش از ارتقا روابط به سطح سفیر) در پی حمله "دانشجویان" بسیجی به ساختمان سفارت بریتانیا در مرکز تهران و اقامتگاه دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت در شمال تهران به پایین‌ترین سطح پیش از قطع کامل روابط رسیده بود.

حمله به اماکن دیپلماتیک بریتانیا در تهران در ۸ آذر سال ۱۳۹۰ اتفاق افتاد. آیت‌الله علی خامنه‌ای تابستان بعد از این اتفاق در یک سخنرانی عمومی گفت "در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث [بریتانیا]، احساسات جوانان درست بود ولی رفتنشان [به داخل سفارتخانه] درست نبود." بیشتر بخوانید

پس از این حمله، بریتانیا ضمن تعطیل کردن سفارتخانه خود در تهران دیپلمات‎‌های خود را به لندن برگرداند و به دیپلمات‌های ایرانی نیز دستور داد که خاک این کشور را ترک کنند. شورای امنیت سازمان ملل هم این حمله را محکوم کرد.

پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، دو کشور با انتصاب کاردار غیرمقیم در تهران و لندن، تصمیم به بهبود گام به گام روابط گرفتند.

آقای روحانی و دیوید کامرون نخست وزیر وقت بریتانیا اولین رهبران بلندپایه دو کشور محسوب می شود که پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ با هم ملاقات کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016