چهارشنبه 17 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

خامنه‌ای مقام‌های آل سعود را "شجره خبیثه‌ ملعونه" خواند

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با خانواده زائران کشته شده در حادثه سال گذشته منا، با اشاره به رفتار مقام های سعودی، گفته این حادثه "اثبات مجدد بی لیاقتی این شجره خبیثه‌ ملعونه در تصدی و اداره حرمین شریفین" بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی - رهبر ایران امروز ۱۷ شهریور (۷ سپتامبر) گفت: "حکام سعودی در حادثه‌ منا حتی یک عذرخواهی زبانی از ملت‌های مسلمان نکردند؛ چقدر اینها وقیح و بی‌شرمند".

بیش از ۴۰۰ زائر ایرانی در میان کشته‌شدگان مراسم حج سال گذشته بودند.

آیت‌الله خامنه ای در اظهارات امروزش بار دیگر خواستار آن شده است که "هیئت حقیقت یاب اسلامی- بین المللی، واقعیات حادثه منا را بررسی کند" و با اشاره به مقام های سعودی گفته "این شجره‌ خبیثه‌ ملعونه دهان‌ها را با پول می بندند".

آقای خامنه ای گفت: "بی کفایتی سعودی ها و ناامنی تحمیل شده از سوی آنان بر حجاج خانه خدا، حقیقتا نشان داد این حکومت، لایق اداره حرمین شریفین نیست که این واقعیت باید در جهان اسلام ترویج شود و جا بیفتد".

منظور از حرمین شریفین مسجدالحرام در شهر مکه و مسجد‌النبی در شهر مدینه دو مکان مقدس برای مسلمانان است. پادشاهان عربستان سعودی خود را خادمین حرمین شریفین می‌خوانند.

رهبر ایران دو روز پیش از این در پیامی به مناسبت فراسیدن موسم حج، خطاب به دولت ها و ملت‌های مسلمان، رهبران عربستان سعودی را "گمراهانی روسیاه" خواند و گفته بود "فکری اساسی برای مدیریت حرمین شریفین و مساله حج بکنند." بیشتر بخوانید

مفتی اعظم عربستان سعودی دیروز در واکنش به بیانیه رهبر ایران گفته بود "اینها مسلمان نیستند و از فرزندان مجوس‌ها هستند و خصومت‌شان با مسلمانان به ویژه سنی‌ها بسیار قدیمی است". بیشتر بخوانید

رهبر ایران در اظهارات امروز خود گفته است: "سعودی های منفور، یک گروه در درون جهان اسلام هستند که برخی از آنها دانسته و برخی نادانسته به دشمنی با مسلمانان مشغولند".

تنش هایی سیاسی و لفظی بین ایران و عربستان در ماه های اخیر شدت گرفته است و مقام های دو کشور مسلمان با تعابیری یکدیگر را مورد خطاب قرار می دهند که در سال های پیش، به این صورت سابقه نداشت.

به دنبال اختلافات دو کشور، هیچ زائر ایرانی از مبدا ایران در مراسم حج امسال شرکت ندارد.

از اوایل زمستان سال گذشته، پس اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و اعتراض در برابر سفارت این کشور در تهران و حمله و ورود غیرقانونی به آن که به وارد شدن خساراتی به ساختمان سفارت انجامید، عربستان سعودی روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران قطع کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016