پنجشنبه 18 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: با حضور من و مطهری در شورای انقلاب، کمتر تندروی می‌شد


اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تا زمانی که من و شهید مطهری در شورای انقلاب بودیم، کمتر برای دولتی کردن کارها و نهادها تندروی می‌شد، ولی در مقطعی که به خاطر ترور، در شورا نبودیم، تندروی کردند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شب گذشته در دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی، با ابراز رضایت از سطح علمی نمایندگان استان، گفت: اگر این تناسب در نمایندگان مجلس هم باشد، امید مردم در جامعه، به اقدامات عقلانی بیشتر می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توضیح درباره چرایی و چگونگی تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، به اوضاع اوایل انقلاب و تندروی‌های سیاست‌های دولتی کردن امور اشاره کرد و گفت: تا زمانی که من و شهید مطهری در شورای انقلاب بودیم، کمتر برای دولتی کردن کارها و نهادها ، تندروی می‌شد، ولی در مقطعی که به خاطر اقدامات تروریستی، در شورا نبودیم، چنان تندروی کردند که حتی چند مدرسه بخش خصوصی قبل از انقلاب مانند نیکان هم دولتی شده بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «هنگام پیروزی انقلاب، ۱۵۰ هزار دانشجو در تمام دانشگاه‌های کشور داشتیم، به صف طولانی کنکور و پایین بودن ظرفیت دانشگاه در کشور اشاره کرد و گفت: انقلاب ما اسلامی و دین مردم ما هم، اسلامی بود که در اولین آیه کتاب آن دین، بر علم، دانش و قلم تأکید می شود و با توجه به گسترش ادبیات مارکسیستی، دلسوزان و علما و مراجع، نگران بودند.

وی با یادآوری شرایط آن سالها که حتی به خاطر انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌های موجود هم تعطیل شده بودند، گفت: واقعاً نمی‌توانستیم بپذیریم در مملکتی که آن تمدن را در تاریخ بشریت و آن فرهنگ غنی را بر پایه مکتب اهل بیت(ع) و اسلام دارد، جوانان درس نخوانند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به جلسه‌ای که برای ارائه گزارش از اوضاع دانشگاه‌ها و دانشجویان با امام راحل داشت، گفت: وقتی توضیح دادم، امام(ره) با هوش سرشار خویش، خیلی زود پذیرفتند و فرمودند که بروید شروع کنید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، افزود: به امام عرض کردم، اولاً پول نداریم و ثانیاً افکار دارای تریبون به گونه‌ای هستند که تفکرات سپردن امور به مردم را تکفیر می‌کنند، امام(ره)، هم مبلغ یک میلیون تومان پول دادند که با برکت بود و هم برای مورد دوم گفتند: خودم حل می‌کنم که با تأیید و حمایت ایشان موانع برطرف شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح روند تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی و سیر تدریجی کارها در دولت‌های مختلف، به مقطع دولت های نهم و دهم رسید و گفت: در آن دولت اساسنامه دانشگاه را برخلاف ممنوعیت قانونی، عوض کردند تا اختیارات هیأت مؤسس را سلب و محدود کنند، در حالی که اساسنامه آن براساس اساسنامه حسینیه ارشاد تدوین شده بود که یکی از اساسنامه‌های محکم کشور بود.

وی، با توضیح برخی کارها در دو سال فترت دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: اوضاع به گونه‌ای بود که همان دولت در اواخر عمر خویش، گزارشی از اوضاع دانشگاه آزادی که خودشان اداره می‌کردند، داد و اعتراف کرد که سرمایه‌های مردم بر باد رفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016