دوشنبه 22 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
1 فروردین» کیهان دات لندن، گفتگوی اختر قاسمی با الاهه بقراط درباره کیهان لندن
پرخواننده ترین ها

اعلام موجودیت حزب سکولار دمکرات ایران، گزارش تصویری از چهارمین کنگره سالانه سکولار دمکرات ها در هامبورگ، اختر قاسمی

اختر قاسمی
چهارمین کنگره سالانه سکولار دمکرات های ایران با حضور ده‌ها ایرانی از شهرها و کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی در شهر هامبورگ آلمان به مدت دو روز برگزار شد. گزارش نوشتاری و تصویری اختر قاسمی از این کنگره را بخوانید و ببینید

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ویژه خبرنامه گویا

اختر قاسمی، هامبورگ

چهارمین کنگره‌ی سالانه سکولار دمکرات‌ها در ساعت ۹ صبح روز شنبه ۲۰ شهریور (۱۰ سپتامبر ۲۰۱۶) با حضور ده‌ها ایرانی از شهرها و کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی با پخش سرود "ای ایران" آغاز به کار کرد و سپس خسرو بختیاری نماینده‌ی کمیته‌ی محلی برگزاری کنگره از هامبورگ به همراه حسن اعتمادی رئیس کمتیه‌ی برگزاری کنگره، ضمن خوشامدگویی به حاضران چگونگی همکاری جامعه‌ی ایرانیان هامبورگ با کنگره و روند برنامه را اعلام کردند. پس از آن پیام های افراد و سازمان های سیاسی مختلف خوانده شد. دو پیام در بین پیام‌ها حاضران را غافلگیر و خوشحال کرد. هر دو پیام خبر از شکل‌گیری دو حزب می‌داد. یکی پیام حزب سکولار ایران که توسط دکتر نوید فاضل از بنیان‌گذاران این حزب خوانده شد، و دیگری بیانیه‌ی اعلام موجودیت «حزب سکولار دمکرات ایرانیان» که منوچهر یزدیان آن را خواند.

منوچهر یزدیان این حرکت را ادامه‌ی «پیمان‌نامه‌ی عصر نو» که از حرکت‌های نوین جنبش سکولار دمکراسی بود نامید و گفت با تکیه بر تجربه‌های به دست آمده در سه کنگره قبلی سکولار دمکرات‌های ایران به این نتیجه رسیده‌اند که سکولار دمکرات‌های منفرد ایران، برای دستیابی به توان لازم در ایجاد آلترناتیوی در برابر حکومت اسلامیِ مسلط بر ایران و منسجم شدن در راستای مبارزات انتخاباتی آینده در ایرانِ آزاد چاره‌ای جز متشکل شدن ندارد.

او همچنین اضافه کرد که امضاکنندگان این سند طی یک سال با برگزاری بیش از ۵۰ جلسه و ۱۵۰ ساعت گفت‌وگو و همفکری توانسته‌اند مرامنامه این تشکیلات را آماده کنند.

در پایان از علاقه‌مندان خواسته شد که با مطالعه اساسنامه و اهداف حزب به آن بپیوندند.

مجید آژنگ، رضا اسماعیلی، حسن اعتمادی، محسن ذاکری، مهدی رضایی تازیک، اسماعیل نوری‌علا، احمد وحدانی، منوچهر یزدیان، مهین سلطانی، نسترن علیی و مریخ مرادی از اعضای هیئت مؤسس این حزب هستند که تا تشکیل نخستین کنگره حزب سکولار دمکرات ایران وظیفه‌ی شورای مرکزی را به طور موقت به عهده خواهند گرفت.

جلسه‌ی روز نخست در اولین نشست خود با ریاست محسن ذاکری و با سخنان اصغر سلیمی با عنوان چشم‌انداز اجتماعی ایران سکولار دمکرات آغاز شد. و سپس باریش نصیریان، راه‌های نهادینه کردن اندیشه و سکولار دمکراسی و دکتر اسماعیل نوری‌علا در باره‌ی مسئله‌ی اقوام و سکولار دمکراسی سخنانی ایراد کردند.

سخنرانان بخش دوم عبدالرضا کریمی، بهیه جیلانی و محمدرضا روحانی بودند.

بعد از صرف نهار نشست دوم با عنوان چشم‌انداز فرهنگی ایران سکولار دمکرات با سخنان شکوه میرزادگی و رابطه‌ی آن با هویت فرهنگی آغاز شد. کوروش اعتمادی در رابطه با سکولار دمکراسی، مذاهب و مکاتب و دکتر مصطفی آزمایش از سکولار دمکراسی و آزادی عقاید سخن گفتند.

پس از استراحت در آخرین بخش روز نخست داریوش مجلسی در باره‌ی چشم‌انداز فرهنگی ایران سکولار دمکرات سخنانی گفت. مریم مؤذن‌زاده به نمایندگی از آیت‌الله کاظمین بروجردی که به دلیل اعتقاد جدایی دین از دولت از سال ۱۳۸۵ در زندان جمهوری اسلامی به‌سر می‌برد در این کنگره شرکت کرد و پیام آیت‌الله بروجردی را خواند.

تقی هاشمی آخرین سخنران بخش دوم روز نخست بود.

روز دوم یکشنبه ۲۱ شهریور (۱۱ سپتامبر ۲۰۱۶) ساعت ۱۰ صبح با سخنان احمد رأفت، روزنامه‌نگار قدیمی در رابطه با چشم‌انداز سیاسی ایران سکولار دمکرات و مسائل اتنیکی شروع شد. ریاست جلسه‌ی روز دوم را مهدی مفخمی به عهده داشت. سپس دکتر رضا تقی‌زاده به سیاست خارجی ایران سکولار دمکرات پرداخت. مهندس حسن شریعتمداری نقش ایران دمکرات در منطقه را بررسی کرد. آریو شهبانی که تنها جوان سخنران جلسه بود، سخنانی در رابطه با ایران سکولار دمکرات و رابطه‌ی آن با کشورهای دیگر سخن گفت. پس از استراحت اولین سخنران، الاهه بقراط، روزنامه‌نگار موضوع سخنرانی‌اش «جمهوری اسلامی و جامعه ایران در بن بست انقلاب و اسلام» بود. سپس شهریار آهی در باره‌ی حاکمیت و حکومت و تضادهای جمهوری اسلامی بر اساس حکومت الهی و جمهوریت صحبت کرد. پس از عبدالرضا کریمی سخنران بعدی مینا احدی بود که در باره‌ی جنبش‌های مدنی زنان و جنبش علیه اعدام در ایران و حمایت از آنان صحبت کرد. آذر ماجدی در سخنان خود از جامعه‌ای سوسیالیستی (کمونیستی) دفاع کرد و سرمایه‌داری و دمکراسی غربی را زیر سئوال برد و دمکراسی را برای جامعه ایران کم و یا اشتباه می‌دانست که با اعتراضاتی در میان تماشاگران مواجه شد.

مریخ مرادی، آریا قجر، آرش مهدوی و دکتر نوید فاضل آخرین سخنرانان نشست بودند که در رابطه با چشم‌انداز وضعیت ایران و اپوزیسیون صحبت‌هایی کردند.

اسماعیل نوری‌علا در پایان یک جمع‌بندی ارائه داد.


به تصاویری از چهارمین کنگره سالانه سکولار دمکرات ها توجه کنید:


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016