پنجشنبه 25 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

درگیری شدید میان راست‌گرایان افراطی و پناهجویان در آلمان + ویدئو

• در شهر باوتسن در یکی از ایالت‌های شرق آلمان میان گروهی ۸۰ نفره با تمایلات راست افراطی و ۲۰ پناهجو درگیری شدیدی رخ داد. شاهدان عینی به پلیس گفته‌اند خشونت از سوی پناهجویان شروع شد، اما روشن نیست این شاهدان چه کسانی هستند.

دویچه وله ـ شب چهارشنبه (۱۴ سپتامبر) شهر باوتسن واقع در ایالت ساکسن، یکی از ایالت‌های شرق آلمان، شاهد درگیری شدیدی میان گروهی از اهالی شهر با پناهجویان بود. ۸۰ مرد و زن که به طیف‌های راست افراطی تعلق دارند، با ۲۰ جوان متقاضی پناهندگی درگیر شدند. درگیری ابتدا لفظی بود و بعد به خشونت انجامید. پلیس به نقل از شاهدان عینی به خبرگزاری‌ها گفته است که درگیری فیزیکی را پناهجویان شروع کردند. در مورد این که این "شاهدان عینی" چه کسانی هستند و چگونه دعوا به خشونت کشیده شد، هنوز اطلاعاتی داده نشده است.

یکی از شاهدانی که به یک گروه ائتلافی طرفدار پناهجویان تعلق دارد به "تاگس اشپیگل" گفته است که پناهند‌ه‌ها مثل همیشه در محلی جمع شده‌بودند که در اغلب روزها در آن‌جا وقت می‌گذرانند و گروه‌های راست‌افراطی هم بیشتر و بیشتر در همین محل تجمع می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته این شاهد، شب گذشته و با تاریک شدن هوا، پلیس از این پناهجویان می‌خواهد که محل را ترک کنند. آن‌ها اما از این فرمان سرپیچی کردند و حتی با پلیس درگیر شدند. این شاهد اما اشاره کرده است که خشونت از سوی پلیس شروع شد. به دنبال این ماجرا جمعی از طرفداران گروه‌های راست افراطی با شعارهای "باوتسن مال ماست"، "خارجی برو بیرون" و "این‌جا مال نازی‌هاست" به سوی آن‌ها حمله کردند.


او هم‌چنین تاکید کرده است که تمایلات راست افراطی دراین شهر بسیار شدید است، اما همیشه نادیده گرفته می‌شود.

حدود ۱۰۰ پلیس دو گروه پناهجویان و راست‌های افراطی را از هم جدا کردند و از آن‌ها خواستند که محل را ترک کنند. اما راست‌های افراطی با این شعار با پلیس مواجه شدند که «باوتسن و این محل به آلمانی‌ها تعلق دارد». پلیس گفته است که بعضی از پناهجویان بطری و چوب به سوی طرف مقابل پرتاب کرده‌اند. پلیس جنایی تحقیقات در این باره را آغاز کرده و طرفین را به برهم زدن نظم عمومی و آسیب رساندن شدید جسمی متهم کرده است.

حمله به آمبولانس

علیرغم دخالت پلیس درگیری میان دو طرف ادامه پیدا می‌کند و هردو گروه به سوی اقامتگاه پناهندگان به حرکت در می‌آیند. راست‌های افراطی با شعار "مردم ما هستیم" پناهجویان را تعقیب می‌کنند و پناهجویان به اقامتگاه خود فرار می‌کنند. نیروی‌های پلیس اقامتگاه پناهجویان را تحت حفاظت خود می‌گیرند و در این گیرودار یک پسر ۱۸ ساله مراکشی را پیدا می‌کنند که با چاقو زخمی شده و روشن نیست چه کسی او را زخمی کرده است.

پلیس برای انتقال این پسر تقاضای آمبولانس می‌کند، ولی راست‌های افراطی جلوی آمبولانس را می‌گیرند و به سوی آن سنگ پرتاب می‌کنند. پلیس هم‌چنین مجبور شده است که سه اقامتگاه دیگر پناهندگی در باوتسن و حومه آن را تحت حفاظت خود بگیرد. شهردار باوتسن نسبت به این وقایع به شدت ابراز نگرانی کرده است. او در فیسبوک خود نوشته است که پلیس باید در محله‌های شهر حضور پررنگ‌تری داشته باشد و مددکاران اجتماعی بیشتری باید به کار گرفته شوند.

شهر باوتسن در ماه‌های اخیر بارها محل تظاهرات نیروهای راست افراطی و درگیری میان این گروه‌ها و پناهجویان بوده است. روز سه‌شنبه (۱۳ سپتامبر) یک مرد ۳۲ ساله اهل این شهر با پرتاب شیشه زخمی شد. در فوریه گذشته نیز گروهی مست، با خوشحالی به تماشای سوختن اقامتگاهی مشغول شدند که قرار بود برای پناهجویان ساخته شود و از خاموش کردن حریق توسط آتش‌نشانی جلوگیری کردند. در ماه مارس هم هنگامیکه یوآخیم گاوک، رئیس جمهور آلمان از این شهر دیدن می‌کرد، با شعار او "خائن است" از رئیس جمهورشان "استقبال" کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016