جمعه 9 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جنتی کاندید شدن احمدی‌نژاد را «فتنه جدید» خواند

1FC3F63C-CC36-460E-ABE3-A876024F1DBB_cx0_cy4_cw0_w987_r1_s_r1.jpg
رادیو فردا: رئیس مجلس خبرگان رهبری ایران روز پنج‌شنبه تلویحا از نامزدی دوباره محمود احمدی‌نژاد در انتخابات آینده ریاست جمهوری به عنوان «فتنه‌ای جدید» یاد کرده و از «اقدام مناسب» علی خامنه‌ای در جلوگیری از وقوع این فتنه قدردانی کرد.

خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه، هشتم مهرماه، گزارش داد که احمد جنتی، رئیس خبرگان، در نخستین جلسه مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری این اظهار نظر را بیان کرده است.

آقای جنتی در این جلسه بدون اشاره به نام محمود احمدی‌نژاد٬ از «اقدام مناسب» رهبر جمهوری اسلامی تشکر و قدردانی کرد که با «بصیرت کامل» در مقابل «بروز فتنه‌ای جدید» موضع‌گیری کرد.

آن ‌طور که خبرگزاری مهر گزارش کرده٬ اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز در این جلسه «تاکید» کرده‌اند که باید به «فرمایشات رهبری» مبنی بر «پرهیز از القای فضای دوقطبی در جامعه» توجه «جدی» داشت.

این اظهارات و موضع‌گیری رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری در این جلسه پس از آن رسانه‌ای شد که قصد محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده و مخالفت صریح آیت‌الله علی خامنه‌ای با این تصمیم رئیس دولت‌های نهم و دهم به تیتر یک مطبوعات ایران تبدیل شد.

خبر این مخالفت ابتدا از سوی برخی فعالان سیاسی و رسانه‌های محافظه‌کار منتشر شد٬ اما پس از ابراز شک و تردید حامیان محمود احمدی‌نژاد٬ رهبر جمهوری اسلامی مجبور شد به طور علنی اعلام کند که نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات را به «صلاح» نمی‌داند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از این اظهارات بود که محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای رسمی به این درخواست رهبر جمهوری اسلامی پاسخ مثبت داده و از حضور در انتخابات آینده ریاست جمهوری انصراف داد.

با وجود تمکین احمدی‌نژاد به این خواسته آقای خامنه‌ای٬ برخی از حامیان رهبر جمهوری اسلامی و رسانه‌های محافظه‌کار گفته‌اند که احمدی‌نژاد نباید طوری رفتار می‌کرد که رهبر مجبور به علنی کردن موضع خود شود.

در همین زمینه محمد محمدی ری‌شهری٬ وزیر پیشین اطلاعات، گفت که «احمدی‌نژاد باید پیش از سفر به گرگان از پیام رهبر تمکین می‌کرد و از حضور در انتخابات انصراف می‌داد.»

آن ‌طور که بعضیرسانه‌ها نوشته‌اند٬ احمدی‌نژاد پس از جلسه با خامنه‌ای٬ به این درخواست وی بی‌توجهی کرده و سفر استانی خود به گرگان را لغو نکرده است.

خبرگزاری محافظه‌کار «تسنیم» هم روز پنجم مهرماه در یادداشتی در این باره نوشت که «رهبر انقلاب خواسته بودند این نظر ایشان توسط خود آقای احمدی‌نژاد به هوادارانش و همچنین نیروهای انقلاب به‌نوعی اطلاع‌رسانی شود.»

این خبرگزاری می‌افزاید، اما احمدی‌نژاد «همچون برخی موارد دیگر در این مسئله نیز به‌ نحو دیگری عمل کرد و همین مسئله موجب بروز تردیدها و شبهات فراوان میان بدنه نیروهای انقلاب شد.»

در این یادداشت همچنین آمده است: «احمدی‌نژاد نه‌ تنها نظر صریح رهبر درباره کاندیداتوری خود را به اطلاع هواداران نرساند، بلکه حتی… در برخی موارد با یک ‌سری اشارات و الفاظ، غیرمستقیم این موضوع را رد» کرد.

محمود احمدی‌نژاد در شرایطی خود را آماده حضور در انتخابات آینده ریاست جمهوری می‌کرد که برخی اعضای برجسته جریان محافظه‌کار اعلام کرده بودند از نامزدی وی در این دوره از انتخابات حمایت نخواهند کرد.

آنها همچنین احتمال رد صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان را نیز مطرح کرده بودند، شورایی که احمد جنتی به عنوان دبیر آن در سال ۱۳۸۸ به طور تلویحی از نامزدی احمدی‌نژاد حمایت کرده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016