یکشنبه 11 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

وزیر‌آموزش‌و‌پرورش خبر داد: ترک تحصیل ۷۶ هزار دانش آموز ۶ تا ۸ ساله

تسنيم: روز گذشته وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد که در استان سیستان و بلوچستان به درب منازل مراجعه کرده و دانش‌آموزان را شناسایی و تک به تک به کلاس درس آورده‌ایم. این در حالی است که بسیاری از کودکان در مناطق محروم آرزوی تحصیل را در دل دارند و به دنبال روزنه امید می‌گردند تا بتوانند مانند همسالان خود باسواد شوند؛ کودکانی که در شرایط بد اقتصادی به سر می‌برند و از امکانات اولیه نیز برخوردار نیستند. با وجود این، ضروری است که این افراد به پشتوانه دولت بتوانند حق تحصیل را نصیب خود کنند. «۷۶ هزار دانش‌آموز در سنین شش تا هشت سالگی ترک تحصیل کرده و حتی خانواده‌ها اسم آنها را در مدرسه ثبت نام نمی‌کردند. در استان سیستان و بلوچستان به درب منازل مراجعه کرده و دانش‌آموزان را شناسایی و تک به تک به کلاس درس آورده‌ایم که این موضوع بی سابقه بوده و در گذشته چنین کاری صورت نمی‌گرفت، یعنی به درب منازل دانش‌آموزان مراجعه نمی‌شد.»

gooya0349.JPG

این اظهار نظر روز گذشته توسط وزیر آموزش و پرورش انجام شد. هر چند سازمان نهضت سوادآموزی یک سازمان دولتی ایرانی است که در سال ۱۳۵۸ به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و نیز کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند (مناطق محروم) تشکیل شد، اما هنوز عده ای از خانواده‌ها بی سواد هستند که باید با تقویت و فرهنگسازی این خلأ را پر کرد. علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش گفت: در استان سیستان و بلوچستان استاندار، فرماندار، بخشدار، دهدار و مولوی‌ها را گردهم جمع کردیم و در رابطه با ضرورت بحث سوادآموزی در استان صحبت کردیم، چرا که سیستان در این رابطه عقب‌ترین استان کشور است. پس از این موضوع خیزشی در استان سیستان و بلوچستان ایجاد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمع‌آوری ۵۰۰ کلاس خشت‌وگلی سیستان‌وبلوچستان

بیشتر شهرهای محروم کشور از معضل حاشیه‌نشینی رنج می‌برند و به تبع آن نداشتن مهارت، بیکاری، اعتیاد در آنها موج می‌زند. بنابراین یکی از راه‌های برطرف کردن این معضلات ارتقای سطح سواد برای کودکان و والدین آنهاست تا بلکه میزان خسارت‌های اجتماعی کم شود. به گفته وزیر آموزش و پرورش طی دو سال گذشته اعلام کردیم هر دانش‌آموزی که در مدرسه حضور دارد اگر پدر و مادر بی‌سواد دارد، والدینش باید در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت کنند و اگر امسال این روش ادامه یابد تقریبا تمام اولیای بی‌سواد، با سواد خواهند شد و تا سه سال آینده در جمعیت زیر ۵۰ سال بی‌سواد نخواهیم داشت.

gooya0347.JPG

فانی ادامه داد: چهار استان محروم سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و جنوب کرمان را شناسایی کردیم، چرا که وضعیت شاخص‌های آموزشی در این استان‌ها ضعیف است و در دو سال گذشته شورای مناطق محروم را ایجاد کردیم و اقدامات خوبی برای این چهار استان انجام دادیم. او افزود: برای مثال در استان سیستان و بلوچستان در بحث توسعه فضاهای آموزشی، توسعه نیروی انسانی، ردیف‌های استخدامی و کلاس‌های خشت و گلی اقداماتی را انجام دادیم؛ ۵۰۰ کلاس خشت و گلی در این استان وجود دارد که تا پایان سال ۹۶ باید جمع شود. او گفت: مدیرکل آموزش و پرورش یکی از استان‌ها اعلام می‌کرد که به نهادهایی که هلی‌کوپتر در اختیار دارند گفته ایم تا کانکس‌هایی پیش ساخته را به مناطق صعب العبور برای تحصیل دانش‌آموزان منتقل کنند که آنها برای انتقال هر کانکس ۵۰ میلیون هزینه درخواست کرده‌اند، اعلام کردیم که با استاندار صحبت کنند و اگر آنها قبول نکردند مجبوریم آن را پرداخت کنیم، چرا که چاره دیگری نداریم؛ آموزش و پرورش به دلیل آنکه خیلی بزرگ است دیده نمی‌شود و کار هم که می‌کنیم می‌گویند خوب یک کاری انجام داده‌اند.

gooya0348.JPG

به گزارش تسنیم، فانی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته چهار میلیون و ۷۰۰ مترمربع مدرسه ساخته شده است، گفت:این رقم بسیار زیاد است و ساخت ۲۰ بیمارستان یا حتی ۱۰۰ بیمارستان قابل مقایسه با چهار میلیون و ۷۰۰ هزار مترمربع مدرسه نیست، از این میزان ۲۵ درصد توسط خیران ساخته شده و بقیه را نیز دولت تقبل کرده است. این حجم کار تنها یک قلم از اقدامات عمرانی آموزش و پرورش است. این در حالی است که همیشه بحث تحصیل کودکان مناطق محروم مطرح بوده است و دولت و خیران درصدد بوده اند تا در راستای آموزش این کودکان تلاش کنند، چرا که بیشتر آسیب‌ها از دل اقشار بی سواد جامعه بیرون می‌آید و به دنبال آن باید برای کاهش انواع جرم و جنایت‌ها سواد را در میان مردم تقویت کرد.

gooya0350.JPG


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016