سه شنبه 13 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

"سفر سناتور آمریکایی در تور وزارت اطلاعات ایران"


جیمز داباکیس

فارس ـ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از رد طرح تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها در کمیسیون متبوعش خبر داد و به نقل از وزیر اطلاعات گفت که سفر «جیمز داباکیس» سناتور آمریکایی به ایران در تور اطلاعاتی وزارت اطلاعات بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، به ارائه گزارشی از جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: در این جلسه چند لایحه موافقت‌نامه همکاری بین ایران و چند کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه لوایح موافقتنامه در زمینه محیط زیست و مقابله با آلاینده‌ها، گازهای گلخانه‌ای بین ایران و پاریس موافقتنامه همکاری میان ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه ساخت و بهره‌برداری و استفاده از منابع آب و انرژی سدها و نیروگاه‌های برق آبی و همچنین موافقتنامه بین ایران و دولت فدراسیون روسیه در زمینه همکاری و کمک متقابل در امور گمرکی به تصویب کمیسیون رسید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین یادآور شد: در ادامه این جلسه با حضور حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات موضوع درخواست تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها و افراد دارای گرین‌کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد کشور مورد رسیدگی قرار گرفت، در ابتدا آقای ابطحی به نمایندگی از طرف استیضاح‌کنندگان توضیحاتی داد و نسبت به خطرات امنیتی و سیاسی وجود دو تابعیتی‌ها در دستگاه‌های اجرایی و مدیران هشدارهایی داد و درخواست تصویب تحقیق و تفحص را داشت.

نقوی تصریح کرد: آقای علوی نیز در این زمینه با اشاره به قوانین موجود در مورد تابعیت و دو تابعیتی‌ها توضیحاتی داد و گفت که ما طبق قانون و در استعلامات به هیچ عنوان کوتاه نیامده و نخواهیم آمد، در بیش از ۷۰ مورد از استعلامات نسبت به تابعیت افراد تردید داشتیم که بررسی کردیم و کسانی که به طور مستدل دوتابعیتی آنان اثبات شد، صلاحیت آنها را رد کردیم، رئیس‌جمهور نیز بر این امر تأکید دارد و خواسته است که دقیق عمل کنیم و کوتاه نیایم، وزارت اطلاعات حتی روی مدیرانی که بعد از مسئولیت، اخذ تابعیت مضاعف یا گرین‌کارت و اقامت را دنبال کنند،‌ حساسیت دارد و به آنها گفته می‌شود که بین مسئولیت و تابعیت مضاعف و گرین‌کارت و اقامت، یکی را انتخاب کنند و اگر تابعیت مضاعف و گرین‌کارت و اقامت بگیرند، به مقام مافوق آنان گفته می‌شود که ادامه مسئولیت آنها امکان‌پذیر نیست و تحقیق و تفحص را هم در راستای کمک به وزارت اطلاعات می‌دانیم.

نقوی اضافه کرد: در ادامه جلسه، حاجی‌دلیگانی به نمایندگی از طرف سؤال‌کنندگان سؤال از وزیر اطلاعات را مطرح کرد، سؤال این بود که اقدامات وزارت اطلاعات در جلوگیری و برخورد با مصادیق نفوذ در جوامع علمی و فرهنگی کشور چه بوده است؟ آقای علوی در پاسخ به این سؤال گفت که دستگاه‌های اطلاعاتی روی پروژه نفوذ حساسیت ویژه دارد و از اشراف کامل اطلاعاتی و امنیتی تحت هر پوششی که باشد، برخوردار است، نظارت کامل در این زمینه وجود دارد و در هر مرحله‌ای که لازم باشد برخورد قاطع می‌کنیم، برای مثال در همین سفر «جیمز داباکیس» سناتور آمریکایی که در سؤال مطرح شده، سفر وی کاملاً تحت اشراف اطلاعاتی صورت گرفت و در تور اطلاعاتی وزارت بود، وی تاکنون ۲ بار به ایران آمده است، ولی سفر اخیر وی کاملاً در اختیار بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین کمیسیون طرح الزام وزارت امور خارجه به توسعه دیپلماسی انقلابی کشور را مجدداً به کمیته سیاست خارجی ارجاع داد تا غنی‌تر و تکمیل‌تر شود، کمیسیون طرح ساماندهی اتباع بیگانه که در کمیته امنیت رد شده بود را نیز به تصویب نرساند و در پایان جلسه، طرح تحقیق و تفحص از تابعیت مضاعف، گرین‌کارت و اقامت مدیران و مسئولان ارشد نیز به رأی گذاشته شد که رأی نیاورد و رد شد، اما کمیسیون تأکید کرد که باید با ارائه طرحی جامع از ورود دارندگان تابعیت مضاعف به مسئولیت و مدیریت کشور جلوگیری شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016