جمعه 23 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

صدور انقلاب اسلامی به کانادا!

منصوره ناصرچیان - یایت تحلیل روز

ما می‏‌گوییم که انقلاب باید صادر بشود، یعنى اسلام باید در همه جا رشد پیدا کند و ما بنا نداریم در جایى دخالت نظامى کنیم، من امیدوارم خبرگزارى جمهورى اسلامى به واسطه‌ی خصوصیتى که در آن هست، رشد نموده و همه‌ی ما و شما در کارها خداوند را ناظر خود ببینیم و به اندازه‌ی مسئولیت تبلیغ نموده و تلاش‌هاى دشمنان را خنثى سازیم. (صحیفه امام – ج‏۱۷ – ص ۱۳)

هنوز بعد از چهار دهه عده‌ای از ایرانیان توجهی به محتوای سخنرانی‌های خمینی ندارند و متوجه نیستند که مفاد بسیاری از صحبت‌های او در داخل و خارج از ایران عینا اجرا می‌شود. مراکز اسلامی و مساجدی که در آمریکای شمالی و اروپا توسط جمهوری اسلامی ساخته شده، هدفش ورای آموزش مسائل دینی‌ست. پخش کردن ادبیات نفرت از غرب و شستشوی مغزی دادن کودکان به همان سبک که در ایران‌ست و همچنین در کنارش برگزاری مراسم مذهبی مثل سینه‌زنی عاشورا و تاسوعا همان صدور انقلاب اسلامی بدون دخالت نظامی طبق سخنرانی خمینی می‌باشد.

جمهوری اسلامی با فرهنگ شیعه – قلدری از ملاطفت فرهنگ غرب سو استفاده می‌کند و با تحمیل عقاید خود سعی در استقرار جای پای توحش خود را داشته و دارد. صدور انقلاب به دنیای غرب طرح خزنده‌ای بوده که از چشم آمریکای شمالی به دور مانده، در حالی‌که اروپا با قتل‌های زنجیره‌ای آشناست و فرانسه با تجربه‌هایی که دارد اجازه‌ی برگزاری مراسم عاشورا را در خیابان‌های شهر نمی‌دهد، ولی کانادا هنوز به ماهیت حضور جمهوری اسلامی آگاه نیست یا به دلایل منافع سیاسی- اقتصادی نمی‌خواهد به روی خود بیاورد که اجازه‌ی فعالیت‌های مذهبی در معابر عمومی باعث بیشتر شدن توقعات طرفداران جمهوری اسلامی برای گرفتن امتیازات بیشتر می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۲۵ اکتبر سال ۲۰۱۵ برای اولین بار دسته‌ی سینه‌زنی در تورنتو به راه افتاد و ایرانیان مقیم کانادا را غافلگیر کرد. دقیقا یک هفته بعد از انتخابات فدرالی که دولت لیبرال برنده شد، طرفداران جمهوری اسلامی جان تازه‌ای گرفتند تا فعالیت‌های خود را به شکل کارناوال عزاداری در خیابان‌های تورنتو به راه بیاندازند. درست یک‌سال بعد از آن، یعنی چهارشنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۱۶ لشکرکشی طرفدران جمهوری اسلامی (به اضافه عده‌ای سنتی-مذهبی) باعث تظاهرات کنش‌گرانِ برانداز جمهوری اسلامی شد.

عده‌ای نوجوان و جوان شرکت‌کننده در سینه‌زنی با قلدری و تحکّم جلوی کنش‌گران رفته و با موبایل خود از آنها فیلم می‌گرفتند که اقتدار خود را ثابت کنند. یکی از روش‌هایی که سالیان سال‌ست طرفداران و مزدبگیران جمهوری اسلامی در جمع ایرانیان برای به وجود آوردن جوّ رعب و وحشت انجام می‌دهند.

در تظاهرات کنش‌گرانِ برانداز با صدای موسیقی، سخنرانی و شعار هایی بر علیه جمهوری اسلامی سعی کردند که با جوّ نوحه‌خوانی و پخش قرآن از بلندگوها توسط سینه‌زنان مقابله کنند. پلیس در این میان به هر دو طرف نظاره داشت تا جوّ به خشونت کشیده نشود. اکثر ایرانیانی که به کانادا مهاجرت می‌کنند یا پناهنده می‌شوند، از جمهوری اسلامی گریزانند و فرهنگ تحمیلی و قلدری طرفدران آن را بر نمی‌تابند.

خانم مهوش علاسوندی که جمهوری اسلامی دو فرزندش را اعدام کرده و به کانادا پناه آورده از جمله کنش‌گرانِ براندازی بود که روز چهارشنبه سخنرانی در جمع تظاهرات‌کنندگان داشت. رژیم دیکتاتوری همه زیبایی‌های زندگی را از او گرفته و این بانوی شجاع حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی را تحت پوشش سینه‌زنی و فرهنگ حزن و گریه و ترساندن مخالفان را تحمل نمی‌کند.

طرفداران جمهوری اسلامی در کانادا چندین سال‌ست که تلاش زیادی می‌کنند تا حضور خود را تثبیت کنند و جای پای خود را در بین دولتمردان باز کنند تا بتوانند لابی رژیم دیکتاتوری را به راه بیاندازند در حالی‌که آنها در اقلیت جامعه ایرانی- کانادایی می‌باشند؛ درست مثل لابیست‌های ایران در آمریکا. این نقطه قوت آنها نشان‌دهنده‌ی نقطه ضعف اکثریت جامعه ایرانی- کانادایی می‌باشد که در مقابل قلدری‌ها و فرهنگ گزارش دادن طرفداران جمهوری اسلامی سکوت می‌کنند و وظیفه خود نمی‌دانند که دولت کانادا را از این مسائل آگاه سازند.

همه رسالت افشاگری و مقابله‌ی مدنی به گردن کنش‌گرانِ برانداز افتاده که هوشیارانه در رویارویی با طرفداران جمهوری اسلامی به صحنه می‌آیند و اعتراض خود را نشان می‌دهند. در پی انتشار فیلم‌های سینه‌زنی طرفدران اقتدارگرای جمهوری اسلامی در تورنتو، کاربران شبکه‌های اجتماعی بر علیه سینه زنان و در حمایت کنش‌گرانِ برانداز رژیم دیکتاتوری واکنش وسیعی نشان دادند. عده‌ای در ایران با ناباوری و خشم به سینه‌زنی در تورنتو اعتراض داشتند. آنها ممکن‌ست ندانند که قشر خاصی برگزارکنندگان این مراسم می‌باشند که هدف‌های جمهوری اسلامی را به پیش می‌برند و در میان آنها عده‌ای نا آگاه که دل‌شان برای سینه‌زنی تنگ شده نیز به این میدان کشیده می‌شوند. با هوشیاری جامعه ایرانی- کانادایی و قبول کردن مسولیت جمعی، حرکت‌های اعتراضی بر علیه جمهوری اسلامی در قالب مدنی باید گسترده‌تر شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016