جمعه 23 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ایجاد پایگاه هوایی دایم روسیه در سوریه و امکان دخالت نظامی آمریکا

ولادیمیر پوتین امروز توافقنامه ایجاد پایگاه هوایی دایم این کشور در سوریه را امضا کرد. اوباما با هدف بررسی امکان دخالت مستقیم نظامی و دیگر گزینه های پیش رو با مشاوران ارشد خود در شورای امنیت ملی ملاقات خواهد کرد



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی - روز جمعه، ۲۳ مهرم (۱۴ اکتبر)، دفتر رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که "متن پیمان نظامی با سوریه" پس از تصویب در پارلمان این کشور، به امضای رئیس جمهوری رسیده و جنبه قانونی یافته است. طبق این توافقنامه، به نیروی هوایی روسیه اجازه "استفاده نامحدود" از پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه داده شده است.

919267be9736d.jpg

متن این سند در ماه اوت سال گذشته میلادی و کوتاه مدتی قبل از آغاز عملیات هوایی روسیه در سوریه بین دولت‌های دو کشور امضا شد. براساس توافق بین دو طرف، هواپیماهای نظامی و نظامیان روسی در پایگاه هوایی حمیمیم واقع در استان لاذقیه به دعوت دولت سوریه در آن کشور مستقر شده‌اند. این سند به نظامیان روسی مستقر در این پایگاه و خانواده‌های آنان مصونیت کامل دیپلماتیک می‌دهد.

پایگاه حمیمیم به طور انحصاری در اختیار هواپیماها و پرسنل نظامی روسیه قرار دارد اما هواپیماهای روسی از برخی از تسهیلات فرودگاه بین‌المللی باسل اسد نیز استفاده می‌کند.

مشارکت نظامی مستقیم روسیه در جنگ داخلی سوریه از سپتامبر سال گذشته با استقرار هواپیماهای نظامی روسی در این پایگاه هوایی آغاز شد. از آن زمان، هواپیماهای روسی به عملیات علیه شورشیان مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ادامه داده‌اند.

هنگام آغاز این عملیات، مقامات روسی هدف از آن را مقابله با گروه دولت اسلامی - داعش - عنوان کردند اما گروه‌های دیگر مخالف بشار اسد، از جمله گروه‌های مورد حمایت غرب، گفته‌اند که مواضع آنها از جمله در مناطق شهری هدف اصلی بمباران نیروی هوایی روسیه بوده است. نیروی هوایی روسیه همچنین به حملات گسترده به اماکن غیرنظامی و تلفات سنگین ناشی از آن متهم شده است.

دولت روسیه گفته است که ایجاد پایگاه نظامی دایم در سوریه هزینه‌ای اضافی بر بودجه نظامی آن کشور تحمیل نخواهد کرد و منابع مورد نیاز آن از محل بودجه نظامی سالانه تامین خواهد شد.

براساس برخی گزارش‌ها، روسیه تعداد قابل توجهی هواپیماهای جنگنده و بمب افکن و همچنین هلی‌کوپتر در حمیمیم مستقر کرده و به خصوص از زمان شکست طرح آتش‌بس در روز ۱۹ سپتامبر، بر عملیات هوایی خود در حمایت از نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن افزوده است. سازمان ناظران حقوق بشر سوریه، که شرایط آن کشور را زیر نظر دارد، گفته است از روز ۲۲ سپتامبر تا کنون، دست کم ۳۷۰ نفر در حملات هوایی مشترک روسیه و سوریه در حلب کشته شده‌اند که ۷۰ تن از آنان کودک بوده‌اند.

در حال حاضر، سوریه تنها کشور در خاورمیانه است که پایگاه نظامی در اختیار روسیه قرار داده است. چندی پیش، گزارش‌هایی در مورد ایجاد پایگاه نظامی روسیه در ایران منتشر شد اما مقامات جمهوری اسلامی این خبر را تکذیب کردند.

وزارت دفاع روسیه گفته است که اقداماتی در جریان است تا پایگاه دریایی آن کشور در بندر طرطوس سوریه نیز به یک پایگاه دایم تبدیل شود. طرطوس از بنادر مهم سوریه محسوب می‌شود و در دوران اتحاد شوری سابق نیز آن کشور پایگاهی در این بندر داشت. در حال حاضر، تنها پایگاه طرطوس تنها پایگاه نیروی دریایی روسیه در در دریای مدیترانه است.


اوباما گزینه های احتمالی و امکان دخالت نظامی در سوریه را بررسی می کند:


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016