دوشنبه 26 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نخست وزیر عراق: عملیات بازپس گیری موصل شروع شد

بی بی سی ـ حیدر عبادی نخست وزیر عراق می گوید که عملیات نظامی برای بازپس گیری شهر موصل از گروه موسوم به داعش (دولت اسلامی) شروع شده است.

دولت عراق چند ماه برای این عملیات برنامه ریزی کرده است. موصل از ژوئن ۲۰۱۴ تحت کنترل داعش بوده است.

سازمان ملل متحد می گوید که تاثیر این عملیات بر غیرنظامیان "بسیار گسترده" خواهد بود و شاید تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در داخل و اطراف شهر دستخوش این نبرد شوند.

موصل آخرین پایگاه عمده داعش در عراق است. مقام های عراقی می گویند که راندن داعش از موصل عملا به معنی شکست این گروه در عراق خواهد بود.

خبرگزاری آسیوشیتدپرس گزارش داد که پس از اعلام خبر شروع عملیات در ناحیه اطراف شهر صدای آتش پراکنده توپخانه به گوش می رسید.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای عبادی در نطقی که اوایل صبح دوشنبه از تلویزیون پخش می شد گفت: "ساعت پیروزی فرارسیده. عملیات آزادسازی موصل شروع شده."

"امروز من آغاز یک عملیات حماسی برای آزاد کردن شما از چنگ داعش را اعلام می کنم."

"به خواست خدا در موصل دیدار خواهیم کرد تا آزادی و رستگاری شما از داعش را جشن بگیریم و دوباره بتوانیم در کنار هم زندگی کنیم. همه مذاهب متحد می شویم و در کنار هم داعش را شکست می دهیم تا شهر عزیزمان موصل را دوباره بسازیم."

او که در کنار مقام های ارشد عراقی نطق می کرد قول داد که فقط نیروهای دولتی وارد موصل خواهند شد. موصل یک شهر عمدتا سنی نشین است.

تحلیلگران می گویند که این تلاشی برای رفع نگرانی ها در مورد خطر بدل شدن عملیات به یک مناقشه فرقه ای است.

عملیات "موصل" به رهبرى ارتش عراق و با مشارکت پیشمرگه های کرد، نیروهاى داوطلب شیعه و سنى و مسیحى و حمایت هوایى نیروهاى ائتلاف به رهبری آمریکا انجام شود.

در همین شهر بود که ابوبکر البغدادی رهبر داعش اعلام خلافت کرده بود. موصل مرکز استان شمالی نینواست.

هزاران سرباز مورد حمایت دولت از یک پایگاه هوایی در شهر استراتژیک قیاره در حدود ۶۰ کیلومتری جنوب موصل که ماه اوت پس گرفته شد برای آمادگی پیش از این عملیات استفاده کرده اند.

ژنرال حیدر فاضل به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که بیش از ۲۵ هزار سرباز در این عملیات شرکت می کنند.

برت مکگورک فرستاده آمریکا در ائتلاف ضدداعش گفت: "افتخار می کنیم که در این عملیات تاریخی در کنار شما هستیم."

ناظران می گویند که گرفتن شهر ممکن است چند ماه وقت ببرد.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفت: "این لحظه ای تعیین کننده در عملیات برای تحمیل شکستی ماندگار به داعش است. آمریکا و باقی ائتلاف بین المللی آماده حمایت از نیروهای امنیتی عراق، جنگجویان پیشمرگه و مردم عراق در نبرد دشوار پیش رو هستند."

او ابراز اطمینان کرد نیروهای عراقی موفق به آزادسازی موصل از چنگ "نفرت و بی رحمی" داعش خواهند شد.

پخش اعلامیه

ارتش عراق پیشتر با ریختن هزاران اعلامیه‌ بر فراز موصل درباره حمله قریب‌الوقوع به ساکنان این شهر هشدار داد.

در اعلامیه ارتش آمده بود که "حملات زمینی و هوایی ارتش، شهروندان عادی را هدف قرار نخواهد داد"، اما در عین حال از ساکنان موصل خواسته شده از پایگاه های شناخته‌شده شبه‌نظامیان داعش دوری کنند.

سازمان ملل هفته پیش گفته بود که با آغاز جنگ موصل، خود را برای "بزرگترین و پیچیده‌ترین عملیات انساندوستانه آماده می‌کند".

این سازمان تخمین زده که با آغاز درگیری‌ها تا حدود یک میلیون نفر آواره شوند و از شهروندان به عنوان "سپر انسانی" استفاده شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016