چهارشنبه 28 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دولت ایران و پیچیدگی های نظامی-صنعتی سپاه پاسداران

212310.jpg

خلاصه مقاله آلکس وطنخواه در فارین افیرز

برگردان فارسی - صدای آمریکا

حسن روحانی رییس جمهوری ایران از زمانی که روی کار آمد تلاش های محتاطانه ای را برای عقب نشاندن مجموعه نظامی صنعتی سپاه پاسداران انجام داد. اما رهبران سپاه نسبت به روحانی و نگاه او به آینده ایران پس از تحریم ها خوش بین نیستند. سپاه از رزمایش های نظامی و پرتاب موشک گرفته تا بازداشت شهروندان دوتابعیتی از شرمنده کردن رییس جمهوری برای نمایش محدودیت حوزه قدرتش به جهان خارج ابایی ندارد.

بخش عمده رسانه های تندرو که در دست سپاه هستند، حسن روحانی و گروه او را نفوذی هایی برای استحاله هویت انقلابی ایران از درون معرفی می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، از انتقاد از دولت روحانی ابایی ندارد. اما روحانی با وجود مباحثات بر سر توافق هسته ای در مجموع از حمایت رهبر جمهوری اسلامی برخوردار بوده است.

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و فرمانده کل قوا نیز، که حمایت تمام عیاری از سپاه نشان می دهد، در دوره ریاست جمهوری خود در زمان جنگ ایران و عراق، رابطه خوبی با سپاه نداشت.

جدا کردن سپاه از خامنه ای آزمون دشوار پیش روی روحانی است.

تصمیم محمدجواد ظریف به کنار گذاشتن حسین امیر عبدالهیان، معاونت عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران، که روابط نزدیکی با قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، دارد از جمله تحرکات دولت روحانی برای تحکیم قدرت داخلی دیده می شود.

اما امیرعبدالهیان بلافاصله به عنوان مشاور علی لاریجانی رییس مجلس منصوب شد. این امر نشان دهنده چالش دشوار پیش روی روحانی است.

این چالش ها در تلاش بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در مقابل سپاه در پروژه های نفت و گاز هم قابل مشاهده است.

با نزدیک شدن به پایان دوره اول ریاست جمهوری روحانی، عملکرد او مجموعه ای از دستاوردهای مثبت و منفی بوده است. اگر روحانی در قدرت بماند پرسش مطرح این است که فرماندهان سپاه تا کجا حاضرند با «شیخ دیپلمات» همراه شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016