چهارشنبه 28 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ترمیم کابینه یا نمایش چاکری برای ماندگاری، حامد آئینه‌وند

حامد آئینه‌وند
پس از آنکه آیت‌الله خامنه‌ای جدی‌ترین رقیب حسن روحانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری را با پیامی ساده از پشت بلندگو حذف کرد،او به خوبی دریافته است که رمز ماندگاریش در قدرت در شرایط نارضایتی مردم از تورم، رکود و بیکاری به‌ویژه پس از سرد شدن تب تند عشق به برجام در دل‌های مردم ساده‌دل و فرو نریختن دیوار حصر رهبران جنبش سبز، در به دست آوردن هر چه بیشتر دل آیت‌الله خامنه‌ای است. ترمیم کابینه را در ماه‌های آخر دولت باید از این زاویه نگاه کرد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تریددی نیست که شرکت کنندگان در دو انتخابات پیشین پس از کودتای خونین ۸۸ ،(ریاست جمهوری و مجلس) از سر استیصال و ترس تا اندازه به جایی که اصلاح طلبان از انتخاب جلیلی یا قالیباف و رای آوری لیست پایداری در جامعه ایجاد کردند که البته محل مناقشه است پای صندوق های رای حاضر شدند . پیش از آن اما شوک رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی،که به واسطه مواضعش پس از کودتا محبوبیت بی سابقه ای پیدا کرده بود به انتخابات بی جان و رمق ۹۲ ،هیجان کاذبی داد و موجی ایجاد کرد و روحانی با موج سواری و در پرتو حمایت هاشمی و خاتمی به ریاست جمهوری رسید. ناگفته نباید گذاشت که شعار رفع حصر از رهبران جنبش سبز و وعده لغو تحریمها که فشارهای بی سابقه اقتصادی را در ایران ایجاد کرده بود و به قول دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا، ایران را در آستانه فرو پاشی اقتصادی قرارداده بود نیز سهم موثری در رای روحانی داشت.اما امروز و در حالی که کمتر از نه ماه به انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۹۶ باقی است جمعیت مشتاقی برای رای مجدد به حسن روحانی متصور نیست. نه تنها وعده رفع حصر محقق نشده است بلکه دستگیرهای متعددی درقالب پروژه نفوذ انجام شده و به فعالان مدنی و سیاسی احکام سنگین حبس داده شده است و به جای برخورد با مفسدان اقتصادی، با افشا کنندگان فسادهای اقتصادی برخورد شده است. برجام نیز آنچنان که دولت آن را در بوق و کرنا کرده است ثمراتی برای مردمی که رکود، تورم و بیکاری امان آنها را بریده نداشته است اگرچه جمهوری اسلامی را از منظر اقتصادی نجات داده ومانع از فرو پاشی اقتصادی آن شده است. برجامی که حسن روحانی برآن مفتخر است برنامه ای بود که آیت الله خامنه ای در اواخر دولت محمود احمدی نژاد آن را کلید زده بود و با توجه به شرایط اقتصادی ایران،فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور ایران باشد ناگزیر از ادامه آن بود چون به خوبی در یافته بود که این تو بمیری از آن تو بمیری های قبل نیست که ما از اول انقلاب در تحریم بوده ایم چون گام بعدی تحریم های بین المللی، بعد از محرومیت ایران از خدمات سوئیفت، تحریم خرید کامل نفت ایران بود.

بنابر این چون نیک بنگریم حسن روحانی دستاورد چشمگیری نداشته است. اگرچه او تلاش کرد پس از برجام که معنای دقیق آن دست شستن رژیم ایران از جاه طلبی اتمی در ازای استمرار فروش نفت و نقل و انتقال پول آن که ۷۰ درصد اقتصاد ایران وابسته به آن است می باشد، برجام های دیگری را کلید بزند که منظور ازآن رفع حصر و ایجاد تغییراتی در سیاست خارجی و منطقه ای زیان بار جمهوری اسلامی بود که در سوریه، یمن و عراق منافع ملی و میلیاردها دلار ایران را بر باد داد. اما این برجامهای خیالی با مخالفت صریح آیت الله خامنه ای و فرماندهان ارشد سپاه مواجه شد و پس از آن بود که فریاد وا اسلاما بر سر برگزاری کنسرتها به آسمان رفت و حملات پی در پی ائمه جمعه آغاز شد تا دولت را زمین گیر کنند و به رو حانی بفهمانند که سوداهای بزرگ را به فراموشی بسپارد چون آنهایی که می توانند از برگزاری یک کنسرت سادهِ مطابق قوانین مصوب جمهوری اسلامی ، ممانعت کنند هرگز تسلیم اراده حسن رو حانی و دولت او برای ایجاد تغیراتی که وعده داده بود نخواهند شد.

حالا این پیام را حسن روحانی به خوبی دریافته است و پس از آنکه آیت الله خامنه ای جدی ترین رقیب او یعنی احمدی نژاد را با پیامی ساده از پشت بلندگو، از گردونه رقابت های ریاست جمهوری حذف کرد ، برای ماندگاری در چهار سال آینده،و برای نشان دادن مطیع بودن خودش،خدمت آیت الله خامنه ای شرف یاب شده تا کابینه را آن چنان که رسانه های داخل کشور بازتاب داده اند چالاک و ترمیم کند.

اما حرکت حسن روحانی در ترمیم کابینه، خیلی شبیه به حرکت محمد قوچانی سردبیر مجله صداست که بعد از انتشار طنزی که صدا کرد، دست به خود تعطیلی زد و اعلام کرد تا اطلاع ثانوی و برای جلوگیری از اتفاقات مشابه، مجله را منتشر نمی کند. حالا حسن روحانی هم پیش از انتخابات کابینه اش را هر چه بیشتر به میل آیت الله خامنه ای ترمیم می کند تا ماندگاری اش را در پست ریاست جمهوری تضمین کند چون به درستی دریافته است که دل مردم ناراضی از رکود، تورم، بیکاری و از همه مهمتر بی عاری دولت را نمی تواند به دست آورد اما دل آیت الله خامنه ای را می تواند.

حامد آئینه‌وند
روزنامه نگار - دانشجوی دکترای روابط بین الملل


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016